نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در دولت سیزدهم کاهش یافت

تهران - ایرنا - دولت سیزدهم با برنامه هایی در راستای تامین زیرساخت های اشتغال، رفع موانع تولید و کاهش نرخ بیکاری، فرصت های شغلی را ایجاد کرده است، بررسی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی، نشان می‌دهد در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته این شاخص، ۱.۲ درصد کاهش‌یافته است.

به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی، در تابستان امسال نشان می‌دهد ۱۳.۲ در صد از جمعیت فعال فارغ‌التحصیل آموزش عالی بیکار بوده‌اند این در حالی است که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۱۴.۴ درصد بوده است.

نرخ بیکاری در بین جمعیت ۱۵ساله و بیشتر فارغ‌التحصیلان آموزش عالی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است.

سهم جمعیت بیکار ۱۵ساله و بیشتر فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران امسال ۴۰.۹ درصد بوده است.

سهم این قشر از کل شاغلان امسال ۲۶.۵ درصد است که این آمار نسبت به مدت مشابه تابستان سال گذشته رشد ۰.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین سهم اشتغال در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. این در حالی است که تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سهم اشتغال این جمعیت در مردان ۰.۷ درصد و در زنان ۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدیافته است.

فرصت‌های شغلی در نقاط شهری نیز در همین مدت، ۰.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در دولت سیزدهم کاهش یافت

اجرای طرح نخلستان برای اشتغال فارغ‌التحصیلان

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای یکی از نهادهای زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای ارائه آموزش‌های مهارتی و فرصت‌سازی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان، طرح نخلستان را اجرا کرده است تا از این طریق جوانان بتوانند در مشاغل مختلف با کسب مهارت ورود کنند.

طرح نخلستان برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باهدف ارتقای ظرفیت اشتغال‌پذیری آنان از طریق اجرای دوره‌های مهارتی در حوزه نوآوری، کارآفرینی فناوری‌های نوین یا دانش‌بنیان است.

طبق تفاهم‌نامه اجرایی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای تحقق طرح نخلستان و مهارت‌افزایی فارغ‌التحصیلان دانشجویی در مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش می‌بینند.

این طرح ویژه دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در حوزه مشاغل و کسب‌وکارهای نوین (موسوم به طرح نخلستان) است.

ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی برای فارغ‌التحصیلان در این طرح پیش‌بینی شده است تا در راستای اجرای این طرح، دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با بهره‌مندی از دوره‌های آموزش مهارتی در حوزه فناوری اطلاعات جذب بازار کار می‌شوند.

طبق این طرح، فارغ‌التحصیلان به مدت ۳ تا ۶ ماه مهارت‌های لازم در حوزه فناوری اطلاعات را می‌گذرانند و با کسب تجربه و مهارت می‌توانند در بازار کار مشغول شوند.

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha