اقتصاددانان غربی از تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه حمایت کردند

تهران- ایرنا- ۱۶ اقتصاددان انگلیسی و آمریکایی در نامه‌ای به جنت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا ضمن حمایت از تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه، این اقدام را در گرماگرم وضعیت بحران‌زده بازار انرژی و تلاش غرب برای کاهش درآمدهای روسیه موثر ارزیابی کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ۱۶ اقتصاددان از دانشگاه‌های بزرگ آمریکا و بریتانیا در نامه ای به «جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کردند که تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه می‌تواند درآمد این کشور را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و در عین حال مسکو را به ادامه تولید نفت تشویق کند.

اقتصاددانان در این نامه تشریح کرده اند: سقفی که ماه گذشته توسط گروه هفت کشور ثروتمند مورد توافق قرار گرفت، درآمد روسیه را کاهش می دهد. در میان این ۱۶ اقتصاددان، نام «سیمون جانسون» استاد دانشگاه ماساچوست، «جیسون فرمن» از دانشگاه هاروارد، و «رایان کلوگ» از دانشگاه شیکاگو به چشم می خورد.

آنها در نامه ای مورخ ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) نوشتند، هرچند ما انتظار نداریم همه معاملات براساس سقف قیمت تعیین شده انجام گیرد، اما وجود آن می‌تواند قدرت چانه‌زنی نهادهای بخش خصوصی و دولتی خریدار نفت روسیه را افزایش دهد.

اتحادیه اروپا هفته گذشته هشتمین بسته تحریمی خود را علیه روسیه از جمله سقف قیمت نفت تصویب کرد، اما در عین حال تاکید کرد که اجرای آن منوط به کار بیشتر است.

در پی این اقدام اتحادیه اروپا، نگرانی ها بر سر عدم اطمینان برای اجرای تعیین سقف قیمت افزایش یافته و همین امر سبب شد تا عربستان از کاهش تولید اوپک پلاس در هفته گذشته حمایت کرد.

در واکنش به این اقدام دولت ریاض، یکی از مقامات ارشد خزانه داری آمریکا خاطرنشان کرد که کاهش تولید اوپک پلاس هزینه های انرژی را برای کشورهایی که در حال حاضر با افزایش قیمت دست و پنجه نرم می کنند بالا می برد و عزم دولت ها را برای خرید نفت تحت قانون تعیین سقف قیمت افزایش می دهد.  

اقتصاددانان نیز در نامه روز گذشته خود به وزیر خزانه داری آمریکا خاطرنشان کردند که سقف قیمت، انگیزه های اقتصادی را برای روسیه حفظ می کند، چراکه مجبور است برای حفظ درآمدهای نفتی تولید را دستکم با حجم کنونی ادامه دهد.

آنها یادآور شدند که درآمد نفتی روسیه در آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹) زمانی که نفت برنت نزدیک به ۲۰ دلار در هر بشکه بود، در مقایسه با اکنون که قیمت نفت برنت نزدیک به ۹۶ دلار در هر بشکه رسیده، به طرز چشمگیری افزایش یافته است. هرچند مسکو به دلیل تخفیفی که برای نفت خود قائل شده پایین تر از این قیمت نفت عرضه می کند، اما در هر صورت از زمان حمله به اوکراین و با وجود تحریم های شدید، درآمدهای نفتی آن نه تنها کم نشده که شاهد رشد هم بود است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha