۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۵۸
کد خبر: 84909195
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پس لرزه های افزایش بهای انرژی/ نرخ تورم در دانمارک و نروژ دو رقمی شد

تهران- ایرنا- در پی افزایش بهای انرژی در اروپا، دو کشور دانمارک و نروژ از ثبت رکورد نرخ تورم دو رقمی خبر دادند که در چهار دهه گذشته بی‌سابقه بوده‌است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از روزنامه "دِلوکال" چاپ دانمارک، بانک مرکزی این کشور اروپایی هشدار داده است که تورم فزاینده، بزرگترین تهدید برای اقتصاد دانمارک بوده و رکود اقتصادی در سال آینده و افزایش دستمزدها قابل پیش بینی است.

مرکز آمار دانمارک گزارش داده است که نرخ تورم دانمارک برای نخستین بار در چهار دهه اخیر دو رقمی شده و در ماه سپتامبر به ۱۰ درصد رسیده است. این نهاد دولتی افزایش بهای برق و گاز را دلیل اصلی نرخ کنونی تورم اعلام کرده است.

«تور استرامر» اقتصاددان ارشد اتاق بازرگانی دانمارک در خصوص ثبت رکورد نرخ تورم دو رقمی گفت: من انتظار نداشتم نرخ تورم دو رقمی را ببینیم، من گمان می کردم چنین چیزی را تنها در کتاب های تاریخی ببینم. وی با اشاره به نبرد جاری در اوکراین و اعمال تحریم های اروپا علیه روسیه، شرایط حاکم بر کشورش را نخست به دلیل جنگ اوکراین و در وهله بعدی ناشی از افزایش تقاضا پس از فروکش کردن همه گیری کووید-۱۹ دانست.

بانک مرکزی دانمارک ماه گذشته اعلام کرد که افزایش تورم بزرگترین تهدید برای اقتصاد کشور است و پیش بینی کرده بود که این نرخ در سال آینده کاهش یابد و از دولت خواست تا برای جلوگیری از پیامدهای زیانبار این وضعیت هزینه ها را به شدت کاهش دهد.

استرامر همچنین خاطرنشان کرد که تورم در ماه جاری میلادی به اوج خود یعنی نزدیک به ۱۱ درصد می رسد و پس از آن به تدریج کاهش می یابد. هرچند وی تاکید کرد که شرایط، دستکم تا تابستان ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

براساس این گزارش، در نروژ نیز شرایط به همین صورت است و این کشور اسکاندیناوی شاهد بیشترین جهش قیمت مواد غذایی از آغاز دهه هشتاد تاکنون با نرخ تورم ۱۲.۱ درصد است.

اقتصاددانان نروژی اعلام کرده اند، نرخ بالای تورم نشان می دهد که بانک مرکزی باید سخت تر عمل کند و انرژی بیشتری برای آرام کردن اقتصاد بکار برد.

گفته می شود بانک مرکزی نروژ احتمالا با هدف کاهش نرخ تورم افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره را در ماه نوامبر در پیش گیرد.

«کیتل اولسن» اقتصاددان ارشد بانک مرکزی نروژ در این خصوص گفت: نرخ کنونی تورم نشان می دهد که بانک مرکزی همچنان باید به روند افزایش نرخ بهره ادامه دهد.

بانک مرکزی این کشور اروپای شمالی تاکنون سه بار نرخ بهره را هربار به میزان ۰.۵ واحد افزایش داده است و انتظار دارد تورم کاهش یابد.

نرخ تورم کم سابقه در نروژ درحالی است که این کشور در حال حاضر یکی از بازیگران کلیدی بازار انرژی اروپا بشمار رفته و انتظار می‌رود که تنها در سال جاری از صنعت نفت و گاز درآمد حدود ۱۱۰ میلیارد دلاری را داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha