آمریکا گام های میان باکو و ایروان برای دستیابی به توافق صلح پایدار را مثبت خواند

نیویورک – ایرنا- وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان از گام های مثبت میان دو کشور برای دستیابی به توافق صلح پایدار استقبال کرد.

وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در تماس های تلفنی جداگانه ای با الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان  گفتگو کرده است.

بلیکن در این گفت و گوها از گام های مثبتی که  دو کشور برای دستیابی به توافق صلح پایدار برداشته اند، از جمله گفت و گوهای مستقیم اخیر میان وزرای خارجه و رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان قدردانی کرده است.

بلینکن همچنین از آزادی ۱۷ اسیر جنگی ارمنی توسط جمهوری آذربایجان در ۴ اکتبر استقبال کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین بر لزوم حفظ آتش بس و تمرکز بر توافق از طریق مذاکره به عنوان تنها راه دستیابی به صلح پایدار تاکید کرده است.

رهبران ترکیه، ارمنستان و آذربایجان ۱۵ مهرماه در یک نشست اروپایی به طور غیر رسمی با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آناتولی گزارش داد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیش از نشست پراگ با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف رهبر جمهوری آذربایجان گفتگو کرد و عکس رسانه های خبری حاکی از آن است که آنان پشت میز کوچکی نشسته اند.

دیدار اردوغان با پاشینیان در حالی انجام می شود که در ژانویه سال جاری ترکیه و ارمنستان اولین دور مذاکرات را پس از بیش از ۱۰ سال برگزار کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد اتحادیه اروپا پنجشنبه شب اعلام کرد که هیأتی را برای اعتمادسازی میان ارمنستان و آذربایجان و کمک در تعیین مرز میان دو کشور راهی ایروان و باکو می‌کند. بر اساس این گزارش، این تصمیم به دنبال دیدار چهارجانبه میان نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و شارل میشل رئیس شورای اروپا گرفته شده است.

در این بیانیه مشترک آمده است که این هیأت حداکثر از ماه اکتبر و حداکثر به مدت دوماه کار خود را آغاز خواهد کرد و هدف از این ماموریت آن است که از طریق گزارش ها،  در کمیته مسؤول تعیین مرز میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان  اقدام به اعتمادسازی و مشارکت کند.

پیش از این نیز وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان طی دیداری دوجانبه در ژنو با تاکید بر مواضع پیشین کشورها در مرزبندی میان دو کشور بر اهمیت دستیابی بر توافق صلح تاکید کردند.
در دور جدید درگیری‌های مرزی جدید بین ارمنستان و  جمهوری آذربایجان از ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر (۲۱ تا ۲۳ شهریور)، ایروان اعلام کرده  که ۱۳۵ سرباز خود را در این جنگ از دست داده و باکو تعداد کشته های خود را ۷۹ سرباز اعلام کرده است.

دو طرف در سال ۲۰۲۰ و در دهه ۱۹۹۰ بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی، منطقه ارامنه‌نشین جمهوری آذربایجان تجربه دو جنگ را داشته‌اند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری روسی تاس، ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز ۱۴ مهرماه در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: مسکو طرح جامع پیشنهادی خود برای انعقاد پیمان صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان را به پایتخت‌های دو طرف فرستاده است.

وی تصریح کرد: همچنان که پیش از این اعلام کرده بودیم طرح پیشنهادی روسیه به ایروان و باکو ارسال شد و ایگور خووایف «نماینده ویژه وزیر امور خارجه روسیه در موضوع عادی سازی روابط ارمنستان و آذربایجان» دیدارهایی را از این کشورها داشته و رایزنی هایی را انجام داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha