۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۱۷
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 84908092
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صادرات سلاح آمریکا به عربستان زیر تیغ تنش در روابط طرفین

تهران- ایرنا- برخی از قانونگذاران آمریکایی به دنبال اقدام عربستان در کاهش تولید نفت خام در اوپک پلاس که منجر به ایجاد تنش در روابط واشنگتن و ریاض شده، به دنبال جلوگیری از فروش سلاح به سعودی‌ها هستند.

به گزارش ایرنا، تارنمای هیل امروز دوشنبه نوشت که دو تن از قانونگذاران دموکرات در واکنش به کاهش تولید اوپک پلاس، پیشنهاد توقف فروش جنگ افزار به عربستان را مطرح کردند.

رو کانا عضو مجلس نمایندگان و ریچارد بلومنتال سناتور آمریکایی با نگارش مقاله‌ای در نشریه پولیتیکو از کنگره خواستند که واشنگتن فروش اسلحه به عضو پیشرو اوپک پلاس را تا زمانیکه این کشور از آغوش ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه بازنگشته، متوقف کند.   

دو قانونگذار نامبرده در این نشریه اشاره کردند که اعضای کنگره آمریکا در حال بررسی هستند تا بهترین واکنش را نسبت به این اقدام عربستان بدهند. برخی پیشنهاد تجدید نظر در روابط با عربستان را ارائه داده اند و برخی نیز خواستار احیای ابتکار حزب جمهوریخواه برای عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عربستان شدند. اما این ایده با توجه به اینکه آمریکا به جای حضور نیروهای چینی و روسی در آنجا ترجیح می‌دهد نیروهای خودش حضور داشته باشند، از پیش شکست خورده است. 

به نوشته دو قانوگذار دموکرات، یک اقدام ساده‌تر و بسیار فوری‌تر برای تقویت امنیت ملی آمریکا توقف تمام تدارکات نظامی، فروش و دیگر کمک‌های نظامی به عربستان است. 

دموکرات‌ها به علت تصمیم اوپک از عربستان سعودی انتقاد دارند و این درحالی است که کمتر از سه ماه پس از بازدید جو بایدن رییس جمهوری آمریکا از عربستان سعودی، از رهبران این کشور خواست تا تولید نفت خود را برای مقابله با اثرات جنگ روسیه در اوکراین افزایش دهند.

کانا نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا روز جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت: ما به عربستان ۷۰ درصد از جنگ افزارهایشان را می‌دهیم. بالا بردن قیمت‌های انرژی برای مردم آمریکا توسط آنها ظالمانه است. اگر اوپک پلاس به رهبری سعودی از تصمیم خود بازنگردد، آمریکا باید ارسال جنگ افزارها به آنها را متوقف کند.

گروه اوپک پلاس متشکل از ۱۳ کشور عضو و ۱۱ کشور غیر عضو از جمله روسیه هفته گذشته اعلام کردند که تولید نفت خام را جهت افزایش قیمت به میزان ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهند.

بلومنتال سناتور دموکرات اهل ایالت کانکتیکات پیشتر به نشریه پولیتیکو گفته بود که همچنان یک فرصت برای متقاعد کردن سعودی‌ها وجود دارد که آنها در حال انجام یک اشتباه بزرگ هستند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت بایدن در استفاده از اهرم خود پافشاری کند.

کانا و بلومنتال معتقد هستند که عربستان سعودی نمی‌تواند به راحتی تامین کننده دیگری را برای سلاح پیدا کند و این اهرم قابل توجهی در دست ایالات متحده است. این دو در مقاله خود نوشتند: شاید ارزش آن را داشته باشد که برخی از حکایت‌های باستانی روسیه را در نظر بگیریم. بیش از یک قرن پیش، آنتوان چخوف نمایشنامه‌نویس روسی گفت، «دانش هیچ ارزشی ندارد، مگر اینکه آن را عملی کنید.» شاید همین امر در مورد اهرم نیز صادق باشد. تا زمانی که استفاده نشود، ارزشی ندارد.

کریس مورفی دیگر سناتور اهل کانکتیکات در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن تاکید بر تجدید نظر آمریکا در روابط با عربستان، گفت: ما مقادیر زیادی سلاح به سعودی‌ها می‌فروشیم. باید در مورد این فروش تجدید نظر کنیم و درباره حضور نیروهای خود در خاورمیانه و عربستان سعودی هم بررسی مجددی داشته باشیم. سال‌هاست که ما چشم های خود را بسته‌ایم؛ در حالی که عربستان سعودی روزنامه‌نگاران بسیاری را محدود کرده و درگیر سرکوب گسترده سیاسی شده است.

بایدن چهارشنبه گذشته درحالیکه کاخ سفید ریاض را متهم به همسویی با روسیه کرد، گفت که از اقدام اوپک پلاس ناامید شده است.

دولت آمریکا اعلام کرده که در حال بررسی گزینه‌های خود برای پاسخ است و از شرکت‌های نفتی خواست تا قیمت‌ها را کاهش دهند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha