وقوع چند انفجار در کی‌یف و شهرهای اوکراین/ گمانه‌زنی حملات گسترده روسیه+ فیلم و عکس

تهران- ایرنا- پس از گذشت چند ماه آرام در کی‌یف، رسانه‌ها از وقوع چندین انفجار امروز در مرکز این شهر و فعال شدن سامانه پدافند هوایی اوکراین در این شهر خبر می‌دهند. برخی رسانه های اوکراین از تداوم این انفجارها و قطع برق کل کی‌یف خبر داده اند. آمارهای اولیه از کشته شدن ۸ نفر و زخمی شدن ۲۴ تن دیگر حکایت دارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، رسانه‌های اوکراینی این انفجارها را ناشی از حملات موشکی سنگین روسیه به مرکز شهر کی‌یف اعلام کرده‌اند.

دستکم صدای سه انفجار در این شهر شنیده شده و همچنین سامانه پدافند هوایی کی‌یف فعال شده است. ویتالی کلیچکو شهردار کی‌یف وقوع انفجارها در مرکز این شهر را تایید کرده است.

رسانه‌ها اوکراینی به نقل از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری این کشور گزارش دادند: روسیه تلاش می‌کند ما را نابود کند و از روی زمین محو کند. قوی باشید.

ریا نووستی به نقل از دفتر رییس‌جمهور اوکراین گزارش داد که هشدار حمله هوایی در سراسر اوکراین اعلام شده است

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین نیز  در واکنش به حملات امروز در این کشور عنوان کرد: حمله موشکی روسیه پاسخ پوتین برای آن‌هایی است که درباره صلح با او گفت‌وگو می‌کنند.

این انفجارها یک روز پس از آنکه ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه حادثه انفجار در پل کرچ کریمه را تروریستی خواند و اوکراین را مسئول آن دانست رخ می‌دهد.

کولبا مدعی شد: راهبرد پوتین، حمله تروریستی در شهرهای آرام اوکراین است

همچنین وزارت دفاع اوکراین نیز امروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات در شهرهای اوکراین امروز بی پاسخ نخواهد ماند.

یک مقام وزارت کشور اوکراین گفت که یکی از موشک‌ها در خیابانی که دفتر سرویس امنیتی اوکراین (SBU) در آن قرار دارد و در نزدیکی دفتر ولودمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین به زمین اصابت کرده است.

در همین حال ریا نووستی از وقوع چند انفجار در شهر لویو واقع در غرب کی‌یف خبر داد.

رسانه‌های اوکراینی نیز گزارش دادند:  بیش از ده‌ها موشک در بخش‌های مختلف آسمان اوکراین مشاهده می‌شود.

در این میان رسانه‌های اوکراین از انفجار در شهرهای ژیتومیر،ترنوپل، دنیپرو، خارکیف و خملنیتسکی گزارش دادند.

همچنین شهردار کی‌یف از توقف حرکت متروها در کی‌یف خبر داد و گفت، در صورت نیاز از ایستگاهای قطارهای زیرزمینی به عنوان پناهگاه استفاده خواهد شد.

در همین حال نت بلاکس مشکلات دسترسی به اینترنت در کی‌یف و برخی مناطق دیگر در اوکراین را تایید کرده است.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز دقایقی پیش گزارش داد که موج جدیدی از انفجارها در اوکراین گزارش می‌شود. همچنین دقایقی پیش رسانه‌های اوکراین از وقوع سه انفجار در شهر اودسا خبر دادند.

زلنسکی نیز در پیامی به مردم این کشور هشدار داد که از پناهگاه‌ها خارج نشوند.

رسانه های محلی اوکراین گزارش دادند، بر اثر حملات موشکی روسیه به شهر لویو در غرب اوکراین، تاسیسات گرمایشی آسیب دیده و آب گرم شهر قطع شده است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد، حملات موشکی امروز  در حالی پس گذشت از چند ماه آرام در کی‌یف (از خردادماه) رخ می‌دهد که این نخستین بار از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین است که مرکز یک شهر مورد هدف حمله موشکی قرار می‌گیرد.

یکی از رسانه‌های اوکراینی گزارش داد: ساختمان اصلی یک شرکت خصوصی انرژی در کی‌یف مورد اصابت موشک‌های روسیه قرار گرفت.

در این میان "دیدیر ریندرز" کمیسر قضایی اتحادیه اروپا که در کی‌یف به سر می‌برد، اعلام کرد که در پی هشدار حملات هوایی به پناهگاه رفته است.
ارتش اوکراین مدعی شد سامانه پدافند هوایی این کشور ۴۱ موشک از ۷۵ موشک  شلیک شده توسط روسیه را دفع کرده است.

به گفته شهردار خارکیف، برق و آب این شهر پس از حملات امروز قطع شده است.

در همین حال رییس‌جمهور اوکراین از خطر آسیب به تاسیسات برقی این کشور خبر داد و گفت: زیرساخت‌های انرژی در سراسر اوکراین از جمله لووف، دنپر، وینیتسیا، فرانکوفسک، زاپوروژیه، سومی و خارکف در معرض خطر قرار دارند

رسانه‌های روسی نیز از برگزاری جلسه شورای امنیت ملی این کشور با حضور ولادیمیر پوتین خبر دادند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha