تداوم اعتصاب کارکنان توتال؛ اختلال در فعالیت ۳۰ درصد از پمپ بنزین‌های فرانسه

تهران- ایرنا- تداوم اعتصاب کارکنان شرکت توتال انرژی سبب شد تا فعالیت ۲۹.۷ درصد از جایگاه‌های سوخت در فرانسه دچار اختلال شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا اختلال در فعالیت پمپ بنزین‌ها به دلیل اعتصاب کارکنان شرکت توتال انرژی که از ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) آغاز شده است به اوج اثرگذاری در فعالیت پمپ بنزین‌ها رسید و به گزارش روزنامه «لو فیگارو» دیروز (یکشنبه) نزدیک به ۳۰ درصد آنها با مشکل نبود سوخت مواجه شدند.

روز جمعه درحالی که تصاویری از صف طویل خودروها در جایگاه های سوخت فرانسه در روزهای گذشته در رسانه های فرانسوی منتشر می‌شد، اعلام شد که در فعالیت ۱۹ درصد از پمپ بنزین‌های این کشور اختلال جدی به وجود آمده است.

روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» دیشب گزارش داد پنج پالایشگاه از ۱۰ پالایشگاه فرانسه با این اعتصاب بیش از ۱۰ روزه تحت تاثیر قرار گرفته اند و به این ترتیب بنزین سوپر و گازوئیل بسیار کم در اختیار جایگاه‌های سوخت قرار می‌گیرد.

در نتیجه، در روز یکشنبه، ۲۹.۷ درصد از جایگاه‌های خدمات سوخت در فرانسه با مشکل عرضه مواجه بودند. وضعیت در دو منطقه بسیار نگران کننده است: منطقه «او- دو –فرانس» که ۵۴.۸ درصد جایگاه‌ها به ذخایر سوخت دسترسی ندارند و منطقه «ایل دو فرانس» که شهر پاریس در آن قرار دارد و ۴۴.۹ درصد پمپ بنزین‌های آن وضعیت مشابهی دارند.

شرکت توتال در مواجهه با این اعتصاب و مذاکراتی که گفته می‌شود در جریان است و هنوز به نتیجه نرسیده در بیانیه ای پیشنهاد داده تا نشست سالانه ماه نوامبر را یک ماه جلوتر بیاندازد و مساله را حل و فصل کند.

به نظر می‌رسد کنفدراسیون عمومی کار (CGT) که آتش این اعتصاب را روشن کرد از روز شنبه به گرفتن امتیاز از این نشست رضایت داد و به این ترتیب این جلسه به بحث بر سر دستمزدها محدود خواهد شد و مسائل و مطالبات دیگر جایی در دستور کار آن نخواهد داشت.

اریک سلینی هماهنگ‌کننده کنفدراسیون عمومی کار در شرکت توتال در توئیتی نوشت: ما حاضریم از روز دوشنبه فقط بر اساس مطالبه دستمزد مذاکرات خود را شروع کنیم.

تداوم اعتصاب کارکنان توتال؛ اختلال در فعالیت ۳۰ درصد از پمپ بنزین‌های فرانسه

مدیریت شرکت انرژی «اسو اکسون موبیل» نیز یکشنبه شب در بیانیه‌ای از نشست نمایندگان چهار سازمان صنفی برای امروز (دوشنبه) خبر داد.

لو فیگارو همچنین انعطاف‌ناپذیری توتال را تا کنون ناشی از تصمیم دولت برای رفع سریع کمبود سوخت در فرانسه می داند.

روز جمعه امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه  که برای حضور در نشستی اروپایی به پراگ سفر کرده بود در نشستی خبری از فرانسویان خواست «تسلیم هراس نشوند».

وی که از همه طرف‌ها خواست تا مسئولیت پذیر باشند، با اشاره به بسیج همه جانبه دولت برای حل و فصل مساله، فرانسویان را به آرامش دعوت کرد.

مکرون افزود: گروه‌های نفتی مورد نظر در حال نهایی کردن مذاکرات دستمزد هستند تا کارکنان آنها در سریع‌ترین زمان ممکن به کار بازگردند.

انیِس پانیه روشه (Agnès Pannier-Runacher)، وزیر انتقال زیست‌محیطی روز یکشنبه اعلام کرد: می‌خواهم بار دیگر بر درخواست بسیار قاطع دولت از رهبران و اتحادیه‌های کارگری توتال و اسو تأکید کنم.  باید در چارچوب گفت و گوی مدنی که باید در داخل شرکت ها صورت گیرد، بدون تاخیر راه حلی پیدا کرد.

 الیویا گرگوآر وزیرمشاور صنایع کوچک و متوسط روز شنبه در مصاحبه با رادیو «فرانس انفو» بدون آوردن نام شرکت توتال انرژی و سود ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری آن در نیمه نخست سال ۲۰۲۲، گفته بود: من از شرکت‌های مربوط که بیشتر آنها گردش مالی خوبی دارند می‌خواهم درخواست‌های افزایش حقوق را نیز بررسی کنند. ما از شرکت ها (...) انتظار داریم که به نفع کارکنان تلاش کنند.

الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه نیز روز جمعه مدیریت گروه های نفتی و نمایندگان ستادی آنها را به «مسئولیت‌پذیری» فراخواند و افزود: از مدیران و نمایندگان کارکنان این شرکت‌ها می‌خواهم که مسئولیت خود را بر عهده بگیرند تا این مذاکرات دستمزد به نتیجه برسد تا مردم فرانسه تاوان آن را ندهند.

تداوم اعتصاب کارکنان توتال؛ اختلال در فعالیت ۳۰ درصد از پمپ بنزین‌های فرانسه

سه چهارم کارکنان شرکت توتال‌ انرژی فرانسه اعتصاب سه‌روزه خود را از ۲۷ سپتامبر آغاز کردند و این اعتصاب از آنجا که در مهلت مقرر به نتیجه نرسید تا امروز ادامه یافته است. کارکنان توتال انرژی در حالی افزایش ۱۰ درصدی دستمزد را خواستارند که این شرکت در نیمه اول سال جاری میلادی به دلیل افزایش قابل توجه بهای سوخت در پی جنگ اوکراین، سود قابل توجهی کرده است.

پیشتر بنژامن تانژ  (Benjamin Tange) نماینده اتحادیه کنفدراسیون عمومی کار (CGT)  در بخش پتروشیمی توتال، اعلام کرده بود: ما نمی‌خواهیم از پالایشگاه‌ها و بخش پتروشیمی‌ پیوسته به اعتصاب، هیچ محصولی خارج شود.

به این ترتیب، پالایشگاه زیستی «لا مد» (La Mède) در منطقه بوش-دو-رون (Bouches-du-Rhône)، پالایشگاه‌های نرماندی در «لو آور» (Havre Le)، دونژ  در «لوآر-آتلانتیک» (Loire-Atlantique)، کارلینگ در منطقه موزل (Moselle)، فیزن در منطقه رون (Rhône) و اودال در سن-ماریتیم (Seine-Maritime) و همچنین انبارهای سوخت «گراند پویی» در منطقه «سن اِ مارن» (Seine-et-Marne) و فلاندر در «نور» (Nord) مکان‌های اصلی اعتصاب و ممانعت از خروج محصولات نفت و پتروشیمی هستند.

ممانعت از خروج سوخت از پالایشگاه‌های فعال و نیز پیوستن برخی از آنان به اعتصاب سبب شد تا با پایان ذخیره سوخت و به ویژه گازوئیل در پمپ بنزین‌های متعلق به توتال که تقریبا یک سوم جایگاه‌ها را در سراسر فرانسه در اختیار دارد، وضعیت بحرانی ایجاد شود.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha