نوای وحدت و همدلی در جزایر ایرانی خلیج فارس طنین انداز شد

قشم - ایرنا - جشن های هفته وحدت به مناسبت ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) در جزایر ایرانی قشم، هنگام و لارک در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس با حضور گسترده مردم و مسوولان در مساجد و اماکن عمومی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از بهترین ایام نزد جزیره نشینان قشم که از روزگاران قدیم تاکنون رواج داشته، ماه ربیع الاول و به تعبیر اهل سنت «ماه مولود پیامبر» مکرم اسلام (ص) است.

مردم جزیره قشم نگین خلیج فارس و سرزمین آب و آفتاب بر این باورند که برگزاری آیین های مولودی خوانی و جشن میلاد پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) در مساجد و منازل علاوه بر ایجاد وحدت، صمیمیت و همبستگی موجب افزایش رزق و روزی و دوری از بلا می شود.

جزیره نشینیان قشم، هنگام و لارک در کنار آب های خلیج فارس از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول (یکشنبه هفدهم تا جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱) با آذین بندی خیابان ها، کوچه ها و مساجد، این هفته را جشن می گیرند.

شب گذشته نیز مراسم جشنی در مسجد جامع اهل سنت شهر قشم برگزار شد که در آن مسلمانان و عاشقان نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) با اجرا و برگزاری برنامه های مختلف به جشن و سرور پرداختند.

در این مراسم، حجت الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه قشم بر اتحاد، همدلی و انسجام مسلمانان در این برهه حساس کشور و جهان تاکید کرد.

وی گفت: انصافا جشن های که در این یک هفته در شهرستان مرزی قشم برگزار می شود، مردمی است و خود مردم در یک جایی تصمیم می گیرند که جشنی را به نام پیامبر خدا (ص) دین، تمسک به قرآن و عترت برگزار کنند و ما هم به عنوان میهمان همراه مدیران شهرستان و نیروهای نظامی و انتظامی با محوریت مردم در این جشن ها شرکت می کنیم.

امام جمعه قشم حضرت محمد (ص) را محور و مظهر وحدت و اخوت مسلمانان دانست و افزود: اگر همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی پیرامون مشترکات اسلام به امتی واحد تبدیل شوند، هیچ دشمنی قادر به مقابله با آنان نخواهد بود.

برپایی ایستگاه های صلواتی در طول روز و پذیرایی از میهمانان، آذین بندی خیابان ها، خانه ها و مکان های تجاری در جزایر، برگزار مراسم محفل انس با قرآن با حضور قاریان برجسته در این جزایر، جنگ شادی با حضور هنرمندان استانی، مسابقه های فرهنگی و برپایی نماز وحدت از جمله مراسم متعددی است که مسلمانان شیعه و سنی در هفته وحدت در جزایر قشم، هنگام و لارک برگزار می کنند.

به گزارش ایرنا، هفته وحدت، یادآور ولادت رسول خوبی‌ها حضرت محمد (ص) آخرین فرستاده پروردگار است، ‌ پیام‌آوری که وحدت امت اسلامی را از راهبردهای بنیادین اقتدار امت اسلامی در تمام زمان‌ها و مکان‌ها دانسته و اقتدار و عزت جامعه نو پای اسلامی در عصر رسالت به خاطر وحدت و راهکارهای ارایه شده از طرف پیامبرخاتم (ص) بود.

روزهای ۱۲ تا ۱۷ربیع الاول را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کرده اند، ‌آرمانی بزرگ و قابل ستایش که در صورت تحقق پیامدها و نتایج مطلوبی را به دنبال خواهد داشت.

منشأ این اقدام برپایه روایاتی است که در خصوص زادروز نبی مکرم اسلام (ص) مطرح شده و به سبب آن پیروان مذاهب اسلامی با اعتقاد به یکی از این ۲ روز با برپایی جشن و سرور و شادمانی، ارادت خود را به ساحت مقدس و متعالی پیامبر اعظم (ص) ابراز می دارند.

همه ساله در ماه ربیع الاول به مناسبت میلاد آخرین فرستاده خدا و به ابتکار امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، فاصله ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی، هفته وحدت برگزار می شود تا مسلمان به جشن و سرور بپردازند.

این گام مثبت از طرف امام راحل در جهت تقویت و استحکام وحدت امت اسلامی و ارایه الگو و نمونه عملی برای ما مسلمانان بود که در تمام مسایل عمده اختلافی بیندیشند و راه های وحدت و اتفاق را جست و جو کنند نه اینکه بکوشند تا نقاط اختلاف را از لابه لای کتاب ها و از گذشته تاریخ متلاطم که حاوی برخوردها و تضادها است، بیرون بکشند و هر مساله جزیی را بزرگ نمایی کنند زیرا که این راه امت اسلامی را متفرق تر و در برابر دشمنان ناتوان تر می کند.

امام خمینی (ره) که از روز نخست پایه دعوت و نهضت خود را بر وحدت ملت ایران و امت اسلام بنا نهاد و همواره در پی یافتن راه های وحدت بود با این ابتکار به همگان درس داد تا ما از او تعلیم بگیریم.

جا دارد به بهانه هفته وحدت، همه‌ امت‌ اسلامی، هر یک به تناسب درک و معرفت خـود، ویـژگی‌ های پیامبر اعظم (ص) را که در قرآن کریم و سنت قطعی آمده است، سرلوحه زندگی خود قرار دهند و جان‌های تشنه را سیراب‌ سازند.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha