۱۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۷:۱۰
کد خبرنگار: 2202
کد خبر: 84906841
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۱۵ پروژه روستایی و عشایری در خراسان جنوبی افتتاح شد

بیرجند - ایرنا - ۱۱۵ پروژه عمرانی روستایی و عشایری با اعتبار ۱۰۹ میلیارد تومان به‌طور همزمان در استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا مراسم افتتاح این پروژه‌ها به مناسبت روز ملی روستا و عشایر عصر شنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مدیران در روستای علی‌آباد لوله (شهرک بعثت) بیرجند برگزار شد.

استاندار خراسان جنوبی در این مراسم گفت: روز گذشته به همین مناسبت مراسمی با حضور رئیس جمهور در تهران برگزار شد و حدود هشت هزار و ۳۵ طرح روستایی در سطح کشور به بهره‌برداری رسید و ۱۱۷ هزار مسکن روستایی تحویل متقاضیان شد.

جواد قناعت افزود: از این تعداد، ۱۱۵ طرح با اعتبار ۱۰۹ میلیارد تومان در ۲۰۴ روستا مربوط به خراسان جنوبی است که بیش از ۳۵ هزار نفر جمعیت روستایی از مزایای آن برخوردار شدند.

وی گفت: با استقرار دولت سیزدهم که دولت تعامل، کار و خدمت‌رسانی است، در همین مدت یک ساله شاهد حرکت‌های جهشی و جدید هستیم و دولتمردان خود را از جنس مردم می‌دانند و در متن مردم قرار می‌گیرند لذا مشکلات را در بطن جامعه و به‌صورت میدانی بررسی و حل می‌کنند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: نگاه دولت سیزدهم به روستا بسیار متفاوت است و روستا را مبدأ استقلال یک جامعه و نقطه اتکا و خودکفایی یک کشور می‌داند.

وی روستائیان را نماد صداقت، مهربانی، صفا و صمیمت و الگوی جامع همه ارزش‌های دینی و ملی خواند و افزود: روستائیان شایسته برخورداری از امکانات اولیه از جمله جاده، مدرسه، بهداشت، مسکن مقاوم، اینترنت و موضوعات زیرساختی دیگر هستند.

قناعت گفت: اما روستائیان بیش از همه چیز نیازمند درآمد پایدار و اشتغال هستند تا زمینه ماندگاری آنها در روستاها فراهم شود، چرا که هرچه روستاها پیشرفته‌تر شود و جوانان آنها شاغل باشند، امنیت عمومی پایداری برای کشور رقم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در تولید محصولات کشاورزی جایگاه خوبی در سطح کشور دارد افزود: در تولید برخی محصولات سرآمد هستیم اما متأسفانه در حوزه صنایع تبدیلی و وابسته که ایجاد کننده مشاغل فراوان است هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و نیاز است به روستا توجه ویژه عمیق و آگاهانه شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه شعار "تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" نقش کلیدی و حساس در پیشرفت کشور دارد گفت: می‌طلبد تولیدات روستایی بر مبنای دانش‌بنیان باشد تا هم ارزش افزوده چند برابری برای ما ایجاد کند و هم بازدهی مطلوبی داشته باشد.

وی افزود: دولت سیزدهم شورای عالی جهاد سازندگی را تحت مدیریت معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری تشکیل داده که این شورا ظرفیت‌های روستایی را تقویت و اجرایی می‌کند.

قناعت گفت: در شرایط خاصی به سر می‌بریم و در یک سال اخیر کارهای بزرگی شکل گرفته که این اقدامات برای استکبار جهانی سنگین و غیرقابل تحمل است.

وی بیان کرد: دور اول سفرهای استانی رئیس جمهور به اتمام رسید و در آینده نزدیک شاهد دور دوم و حضور آیت الله رئیسی و هیات دولت در خراسان جنوبی خواهیم بود تا بخشی از مشکلات استان بررسی و حل شود.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی ادامه داد: مهمترین اصل و نکته، حفظ وحدت و انسجام است که می‌تواند کشور عزیز ما را در برابر فتنه‌های دشمنان بیمه کند و در خراسان جنوبی هم با وجود مردمی فهیم، با اصالت، انقلابی و ریشه‌دار شاهد وحدت مثال‌زدنی بین برادران اهل سنت و شیعه هستیم.

وی به همه مدیران توصیه کرد که تقویت اصل وحدت را جدی بگیرند و برای ایجاد وحدت حول محور بیانات مقام معظم رهبری، منافع و مصالح کشور تلاش مستمر داشته باشند.

قناعت گفت: دعا کنید فتنه‌ای که شروع شده و دارد به کسب و کار مردم خسارت می‌زند هرچه زودتر جمع شود؛ عده‌ای سلبریتی که در کشورهای مختلف اروپایی باغ و ویلا دارند، آیا دلشان برای مردم می‌سوزد؟

وی افزود: این افراد گرد و غبار جنگ را هرگز تجربه نکرده‌اند پس حواسمان باشد حرف آن سوی مرزها را گوش نکنیم چرا که دشمنان به فکر تجزیه ایران هستند و برای رسیدن به حقیقت باید مجدد تاریخ را مرور کنیم و بخوانیم.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه حواسمان باشد در زمین دشمنان بازی نکنیم گفت: خوشبختانه مردم خراسان جنوبی نشان دادند که واقعا ولایتمدار، دیندار و وطن‌دوست هستند و پای مشکلات کشور ایستاده‌اند لذا باید بدانیم که مشکلات کشور تنها با نگاه درون حل می‌شود.

وی به درخواست دهیار روستای علی‌آباد بیرجند اشاره و اضافه کرد: درخصوص انتقال موقافات و گرفتن پذیره پیگیری‌ها انجام خواهد شد تا مساعدت‌ها و تخفیف‌های لازم به‌صورت اقساط ارائه و درخواست دهیار محقق شود، سایر درخواست‌های مطرح شده نیز در صورت امکان توسط فرماندار پیگیری می‌شود.

پروژه‌های عمرانی روستایی و عشایری استان با اعتبار بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان در حوزه‌های جهاد کشاورزی، امور عشایر، منابع طبیعی، بنیاد مسکن، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دهیاری‌ها، آب و فاضلاب و گازرسانی اجرا شده است و جمعیت ۲۰۴ روستای استان از افتتاح آنها بهره‌مند می‌شوند.

پروژه‌هایی که در این مراسم و به نمایندگی از ۱۱۵ پروژه عمرانی استان افتتاح شد شامل سنگفرش و ساماندهی بلوار بعثت و احداث سایت ایرانسل روستای علی‌آباد لوله است.

سنگفرش و ساماندهی بلوار بعثت که با ۲۴۰ میلیون تومان اعتبار اجرا شده، اولین پروژه بنیاد مسکن خراسان جنوبی با این حجم اعتبار است.

اعتبار هزینه شده برای اجرای سایت ایرانسل در روستای علی‌آباد لوله نیز ۳۰ میلیارد ریال برآورد شده و جمعیت برخوردار از این پروژه‌ها ۸۹۶ نفر در قالب ۲۳۸ خانوار است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیش از ۴۰ درصد جمعیت این استان در مناطق روستایی ساکن هستند.

استاندار خراسان جنوبی که امروز برای افتتاح همزمان ۱۱۵ پروژه روستایی و عشایری استان به روستای علی‌آباد لوله (شهرک بعثت) رفته بود، از نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر نیز بازدید کرد.

اقدامات دستگاه‌های اجرایی مختلف و مرتبط با حوزه روستایی در این نمایشگاه ارائه و بخشی از تولیدات روستاییان و عشایر هم عرضه شده است.

همچنین در این مراسم به مناسبت ۱۵ مهر روز ملی روستا و عشایر، تعدادی از دهیاران به نمایندگی از دهیاران نمونه استان تجلیل شدند.

همکاری با دستگاه‌های اجرایی، اقدامات انجام شده در راستای توسعه روستاها و رسیدگی به مشکلات مردم از جمله شاخص‌های تعیین دهیاران نمونه بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha