مسکو: کی‌یف ماهیت تروریستی خود را آشکار کرد/ نقش سرویس امنیتی اوکراین

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات مقام‌های اوکراینی درباره انفجار امروز یک خودرو روی پل اتصالی شبه جزیره کریمه به روسیه، تاکید کرد: این واکنش‌ها ماهیت تروریستی رژیم آن‌ها را آشکار می‌کند.

به گزارش ایرنا روز شنبه از اسپوتنیک،  "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به این توییت مقام اوکراینی تاکید کرد: واکنش رژیم کی‌یف به تخریب یک زیرساخت شهری، ماهیت تروریستی آن‌ها را آشکار می‌کند.

در این میان، صفحه رسمی وزارت دفاع اوکراین در توییتر نیز نوشت: انفجار در پل کریمه و  رزمناو «موسکوا»، دو رسوایی که نشان دهنده افول قدرت روسیه در شبه جزیه کریمه است. بعدی چه خواهد بود؟

به گزارش برخی رسانه‌ها، واکنش‌ اوکراینی‌ها به این حادثه به نوعی نشانگر دخالت آن‌ها در این انفجار و پذیرش مسئولیت آن است.

ساعاتی پس از انتشار خبر انفجار یک خودروی باری روی پل «کرچ» کریمه که برخی رسانه‌ها آن را خودروی بمب گذاری شده عنوان کردند، "میخایلو پودولیاک" مشاور رییس جمهوری اوکراین در صفحه شخصی خود در توییتر با انتشار تصویری از اثار این انفجار نوشت: "کریمه، پل، نقطه آغاز."

وی در ادامه نوشت: تمام اموال غیرقانونی‌ باید تخریب شوند. تمام آنچه دزدیده شده باید به اوکراین بازگردانده شود. تمام مناطق گرفته شده توسط روسیه باید (از روس‌ها) خالی شود.

حدود ساعت ۶ صبح امروز یک کامیون باری در بخش بزرگراهی پل کریمه از سمت شبه جزیره «تامان» منفجر شد. این انفجار، آتش سوزی هفت مخزن سوخت قطاری که به سمت کریمه در حال حرکت بود را منجر شد. از این پل به عنوان تنها مسیر ارتباطی میان شبه جزیره کریمه و روسیه یاد می‌شود.

به گفته مقام‌های محلی به احتمال زیاد تردد خودروها تا پایان امروز از این پل از سر گرفته خواهد شد.

وزیر حمل و نقل روسیه به اسپوتنیک گفت که تردد از کریمه به روسیه از طریق مسیرهای آبی در حال انجام است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز از تشکیل یک کمیسیون دولتی برای بررسی این حادثه به دستور ولادیمیر پوتین رییس‌ جمهوری روسیه خبر داده است.

رسانه‌های روسی خسارت ناشی از این انفجار را ۱۰ میلیون دلار ارزیابی کرده‌اند.

نا بر اعلام کمیته تحقیقات روسیه، داده‌های اولیه از کشته‌شدن سه تن بر اثر انفجار کریمه خبر می‌دهد. این کمیته همچنین در حال بررسی مشخصات خودروی منفجر شده است. براساس نتایج اولیه به نظر می‌رسد ملک خودرو ساکن منطقه شهر کراسنودار روسیه است.

در همین حال روزنامه پروادای اوکراین به نقل از منابع آگاه اعتراف کرد که سرویس امنیتی این کشور در انفجار پل کریمه دست داشته است. یک مقام آگاه در سازمان های انتظامی اوکراین به این روزنامه دیجیتال گفت که این حادثه نتیجه عملیات ویژه این تشکیلات امنیتی بوده است.
با این وجود هنوز سرویس امنیتی اوکراین به صورت رسمی در مورد دخالت در این انفجار اظهار نظر نکرده است.

مجلس دومای (پارلمان) روسیه اعلام کرد: هدف اوکراین از ترتیب دادن این انفجار،‌ جلوگیری از انتقال جنگ‌افزای‌های نظامی به منطقه خرسون است.

رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه نیز در واکنش به اظهارات مقام‌های کی‌یف خاطر نشان کرد: واکنش اوکراین به انفجار پل کریمه تردیدی در مورد دخالت این کشور در این حمله باقی نمی‌گذارد.

اورماس رینسالو وزیر خارجه استونی در واکنش عجیب نسبت به انفجار کریمه، از حمله به این پل استقبال کرد و آن را به نیروهای ویژه اوکراین تبریک گفت.

وزارت خارجه روسیه  نیز در پاسخ به پیام تبریک استونی به نیروهای اوکراینی اعلام کرد: قتل، خرابکاری و تخریب، منطق‌های جنایتکارانه‌ای هستند که رژیم‌های ناتو را به هم نزدیک کرده است.

خبرها حاکی از آن است که روسیه تمام فرودگاه‌های جنوب این کشور را پس از حادثه بمب‌گذاری کریمه بسته است.

در همین حال وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که انفجار پل کریمه بر تامین نیاز نیروهای روسی در اوکراین تاثیری نخواهد گذاشت و تدارکات از طریق زمین، هوا و دریا ارسال می شود

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha