امسال ۲ میلیون کیلوگرم خوراک آبزیان از گنبدکاووس صادر شد

گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۸۰ کیلوگرم انواع خوراک آبزیان توسط واحدهای تولیدی و فراوری این شهرستان به ترکمنستان و افغانستان صادر شد.

نادر گوگلانی روز شنبه به مناسبت بزرگداشت ۱۴ مهر روز دامپزشکی به خبرنگار ایرنا گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۶ هزار راس گاو و ۲۶۰ هزار راس گوسفند علیه بیماری‌های دامی از جمله تب برفکی، آبله، شاربن، لمپی اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک و ۳۰۰ هزار قطعه انواع طیور و ماکیان متعلق به روستاییان شهرستان گنبدکاووس علیه بیماری نیکوکاسل به صورت رایگان مایه‌کوبی شدند.

وی مجموع واکسن‌های استفاده شده برای دام‌های سبک و سنگین در گنبدکاووس را یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۷۴۴ راس اعلام کرد و افزود: در این مدت ۲۱ هزار و ۶۰ مترمربع جایگاه دام و ۳۴ هزار و ۹۴۲ راس دام متعلق به اهالی این شهرستان علیه انگل‌های خارجی سمپاشی شدند.

گوگلانی اضافه کرد: در ۶ ماه نخست امسال و در راستای نظارت بر سلامت فراورده‌های دام خامی در گنبدکاووس، بازرسان دامپزشکی سه هزار و ۲۰۱ مورد بازرسی از مراکز عرضه و توزیع فراورده‌های خام دامی انجام دادند که حاصل آن کشف حدود چهار تن انواع فراورده خام دامی فاسد و غیر بهداشتی بود.

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس بابیان اینکه ۴۳ واحد متخلف با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند، ادامه داد: فرآورده‌های خام دامی فاسد کشف شده نیز با دستور مقام قضایی معدوم شد.

وی نظارت بر کشتار ۴۶ هزار و ۵۵۶ راس دام سبک و سنگین، نظارت بر جوجه‌ریزی ۱۲ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۵۹۰ قطعه در واحدهای پرورش مرغ گوشتی، تزریق ۱۴ میلیون و ۶۴۲ هزار و ۹۲۱ دُز واکسن در واحدهای مرغداری و صدور ۲۵ هزار و ۹۷۵ مورد گواهی بهداشتی حمل دام و طیور و فراورده‌های خام دامی را از دیگر اقدامات دامپزشکی گنبدکاووس در ۶ ماه نخست امسال برشمرد. 

به گزارش ایرنا، وجود ۱۸۱ واحد مرغداری با ظرفیت تولید سالانه ۶۶ هزار تن گوشت و ۱۱ واحد مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۳۱۰ هزار قطعه و نگهداری حدود ۴۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) و ۴۵۰ هزار راس گوسفند از شاخص‌ترین ظرفیت‌های گنبدکاووس در حوزه دام و طیور است.

شهرستان گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha