۱۶ مهر ۱۴۰۱، ۶:۰۲
کد خبرنگار: 2161
کد خبر: 84906038
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گلستان در هفته‌ای که گذشت

۱۶ مهر ۱۴۰۱، ۶:۰۲
کد خبر: 84906038
گلستان در هفته‌ای که گذشت

گرگان - ایرنا - دستگیری چهار تیم سازمان‌یافته اغتشاشات اخیر، بهره‌برداری از هزار خانه روستایی، آغاز پایش و شمارش پرندگان شکاری مهاجر و پیروزی تیم بسکتبال شهرداری گرگان در لیگ برتر کشور از جمله مهمترین رویدادهای گلستان در هفته گذشته بود.

با اقدام اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه نینوا گلستان، چهار تیم سازمان‌یافته که علاوه بر فعالیت در فضای مجازی برای تحریک مردم، اقدام به اغتشاش و اخلال در امنیت استان کرده بودند دستگیر شدند.

از این افرد مقادیری سلاح سرد در قالب کوکتل مولوتف، چاقو، اسپری دست‌ساز، تیغه نینجا، پنجه بکس، چوب و مانند آن کشف و ضبط شد.

رییس کل دادگستری گلستان در این خصوص گفت: همه بازداشتی‌های اغتشاشات استان براساس دستور رییس قوه قضاییه و دستورالعمل دادستانی کل کشور، تعیین تکلیف و طبقه‌بندی شدند و برخورد قاطع و بدون اغماض با عوامل اصلی در دستور کار است.

حیدر آسیابی اظهارداشت: افرادی که نقش موثر در اغتشاشات نداشتند، کسانی که به اموال عمومی خسارت زدند و یا تجمعات را سازماندهی کردند، بر اساس این دستورالعمل، تفکیک و متناسب با آن برای دستگیرشدگان قرار قضایی صادر شد.

وی ادامه داد: همه افراد دستگیر شده در اغتشاشات، همان شب دستگیری تا صبح با حضور دادستان مرکز استان، معاونان وی و تعدادی از قضات دادسرا، تعیین تکلیف و از بازداشتگاه‌ها به زندان منتقل شدند.

آسیابی افزود: از مجموع دستگیرشدگان در ۲ شب ناآرامی گرگان و یک شب ناآرامی گنبدکاووس، کسانی که به اموال عمومی خسارت زدند، به ماموران انتظامی آسیب وارد کردند و یا سازماندهی کننده اغتشاشات بودند، همچنان در بازداشت هستند و بقیه افراد با قید وثیقه و کفالت تا روز تشکیل جلسه دادگاه، فعلا آزاد شدند.

وی بیان کرد: هیچ دانشجویی در استان به علت اعتراض در محیط دانشگاه، بازداشت نیست.

همچنین در این خصوص اجتماع حافظان وحدت و امنیت و تجدید بیعت با ولی امر مسلمین یکشنبه ۱۰مهر با حضور آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی و علمای اهل سنت در مصلی وحدت گرگان برگزار شد..

در این مراسم جمع کثیری از اقشار مردم شیعه و سنی گلستان با سر دادن شعارهایی اغتشاشات اخیر را محکوم کردند و خواستار برخورد قاطع پلیس با قانون شکنان شدند.

**

همزمان با ۱۵ مهر روز روستا و در مراسمی متمرکز در روستای محمدآباد گرگان با حضورعلی‌محمد زنگانه استاندار ، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و جمعی از مسوولان سایر دستگاه‌ها ، هزار خانه و ۱۳۰ طرح هادی روستایی در گلستان به بهره‌برداری رسید.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان گفت: برای ساخت هزار خانه روستایی بیش از ۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

سیدمحمد حسینی افزود: علاوه بر این، ۱۳۰ طرح هادی روستایی با هزینه ۳۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تخصیصی به این اداره کل مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
وی ادامه داد: همچنین در این مراسم، ۱۰۱ هزار مین جلد سند مالکیت روستایی استان با همکاری ادارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ثبت اسناد و املاک استان در روستای محمدآباد به مالکان تحویل داده شد.
**
مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰۵ هزار و ۷۷۸ تُن کالا از طریق خطوط ریلی در این استان جابه‌جا شد که ۱۴.۴۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.
محسن اعتماد افزود: اداره‌کل راه‌آهن در گلستان از سال ۹۳ فعال شده ولی توجه به سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی این استان طی ۲ سال اخیر شتاب گرفته و در این بازه زمانی با جابجایی ۸۹۹ هزار و ۱۹۸ تُن کالا نسبت به ۶ سال قبل از ۴۲ درصد رشد برخوردار است.
وی گفت :توجه دولت سیزدهم به دیپلماسی اقتصادی خارجی به ویژه ارتباط با ترکمنستان، قزاقستان

و روسیه، حل گِره تعریض خط ریلی در نقطه صفر مرزی اینچه‌برون گنبدکاووس با ترکمنستان و شتاب دادن به سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌های ریلی حمل کالا از مهمترین عوامل رشد جابجایی کالا از طریق ریل در گلستان از ابتدای امسال است.
**

بهره‌برداران کشاورزی گلستان در سال زراعی گذشته با برداشت ۹۸۰ هزار تُن گندم از ۳۷۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت، موفق به تکرار رتبه دوم تولید این محصول راهبردی در کشور بعد از استان خوزستان شدند.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: گندم‌کاران این استان در پایان فصل زراعی امسال ۶۸ درصد بیشتر از سال گذشته گندم تولیدی خود را با قیمت تضمینی به دولت فروختند.
محمدباقر منوچهری افزود: کارشناسان کشاورزی منطقه علت افزایش تحویل گندم به مراکز خرید را شرایط جوی مناسب برای تولید و افزایش سطح زیر کشت اعلام کردند.
وی گفت: تمامی مطالبات کشاورزان گلستان بابت تحویل گندم در سال‌جاری به مبلغ ۸۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال توسط دولت به حساب بانکی بهره‌برداران واریز شد.
**
 

استواریکم امیرحسین خالص‌خمر مرزبان گلستانی که مرداد امسال حین پایش مرزی سیستان و بلوچستان مجروح شده بود با وجود تلاش کادر درمان پس از ۲ ماه تحمل جراحات به درجه رفیع شهادت رسید.

این مرزبان وظیفه‌شناس گلستانی پس از مجروحیت در یکی از بیمارستان های تهران تحت درمان قرار داشت و پس از تحمل ۲ ماه رنج جراحت به شهادت رسید.

**

سرپرست اداره‌کل شیلات گلستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۳ کیلوگرم خاویار از مرکز فرآوری واقع جزیره آشوراده شهرستان ترکمن با رعایت استانداردهای کشورهای هدف تولید و پس از صدور گواهی بهداشتی دامپزشکی صادر شد.

اسماعیل جباری افزود: این مقدار خاویار به کشورهای کانادا، مکزیک، هنگ کنگ، تایوان، سنگاپور و قطر صادر گردید.

به گفته وی مرکز فرآوری خاویار در آشوراده ظرفیت اسمی تولید سالانه ۷۰ تُن محصول را دارد که فعالیت این مرکز از طریق انتقال خاویار پرورشی از گلستان و سایر استان‌ها صورت می‌گیرد.

**

امسال برای نخستین بار فرصت پایش و شمارش پرندگان شکاری مهاجر در مسیر گلوگاه مهاجرتی از دریای خزر تا رشته کوه‌های البرز با همکاری محیط زیست گلستان توسط یکی از موسسات پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری ایران در ارتفاعات جنوب شرق روستای نوچمن گرگان به عنوان یکی از مکان‌های مناسب برای مشاهده تردد این پرندگان فراهم شد.

مدیر پروژه پایش پرندگان شکاری مهاجر در گلستان بیان کرد: از اوایل مهرماه گروهی از کارشناسان پرنده شناسی و پرنده نگری در روستای نوچمن گرگان برای پایش پرندگان شکاری در حال عبور از آسمان این استان مستقر شدند و در کنار آنان افراد علاقمند به پرنده‌نگری هم با دوربین‌های خود لحظه‌های عبور گونه‌های مختلف را ثبت می‌کنند.

**

رییس اداره فرش صنعت، معدن و تجارت گلستان در حوزه صادرات فرش دستباف از استان، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۱۲ مترمربع از تولید بافندگان فرش دستباف استان از جمله فرش، تابلو فرش و گبه (زیرانداز) به صورت چمدانی از گمرکات به کشورهای ایتالیا، لبنان، مکزیک و ژاپن صادر شده است.

سیده‌الهام حسینی افزود: بافندگان فرش دستباف این استان ۲۷ هزار و ۷۳۱ مترمربع فرش دستباف به وزن ۱۱۱ تُن در نیمه نخست امسال تولید و روانه بازار کرده‌ که نسبت مدت مشابه سال قبل بیش از هشت درصد رشد دارد.

وی افزود: بافندگان فرش دستباف استان در مدت مشابه سال گذشته ۲۵ هزار و ۶۲۲ مترمربع به وزن ۱۰۲ تُن تولید فرش داشته‌اند.

 به گفته حسینی، میزان صادرات فرش امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد رشد دارد.

**

تیم شهرداری گنبدکاووس در اولین مسابقه خود در لیگ برتر والیبال مردان کشور در یک بازی خانگی و بدون حضور تماشاگران، با نتیجه سه بر صفر مغلوب تیم لبنیات هراز آمل شد.

در این بازی که در سالن المپیک شهر گنبدکاووس برگزار شد، هراز آمل به لطف تجربه بازیکنان ملی پوش و سرمربی تیم ملی موفق شد در سه دست متوالی میزبان را شکست دهد.

بازیکنان تیم شهرداری گنبدکاووس اگرچه در دست اول این بازی با نتیجه ۱۶ بر ۲۵ مغلوب هراز آمل شدند اما در دست دوم و سوم با وجود ارائه بازی پایاپای، مقابل حریف قدرتمند خود نتیجه را به ترتیب با حساب ۲۸ بر ۲۶ و ۳۱ بر ۲۹  واگذار کردند. 

همچنین تیم بسکتبال مردان شهرداری گرگان در هفته دوم از دور رفت رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال مردان باشگاه‌های کشور، در اولین مسابقه خود به مصاف آویژه صنعت پارسا مشهد در تهران رفت و با نتیجه ۷۱ بر ۶۶ حریفش را شکست داد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha