زمینه بازگشت ناوگان ترانزیتی ایران به آسیای مرکزی فراهم شد

مشهد- ایرنا- رییس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: با حذف دریافت هزینه "پیمایش" ناوگان ایرانی از خاک ترکمنستان، زمینه بازگشت پرقدرت ناوگان جاده ای ایران به عرصه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی کالا در کشورهای آسیای مرکزی فراهم شده است.

احمد زمانیان یزدی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مطابق توافقات صورت گرفته توسط مقامات ۲ کشور و مطالبه و پیگیری های درازمدت شرکتهای حمل ونقل از مسوولان، از ابتدای ماه جاری میلادی، یکم اکتبر برابر با ۹ مهرماه، ترکمنستان عوارض حمل کالای ترانزیت توسط ناوگان ایرانی بر پایه "پیمایش" را، که معادل ۱.۵ دلار به ازای هر تن کیلومتر حمل کالا در قلمرو آن کشور بود، اختصاصا برای ناوگان ایرانی لغو کرد.

وی گفت: طبق بررسی صورت گرفته تاکنون شماری از رانندگان بار ترانزیتی از مسیر ترکمنستان به مقصد دیگر کشورهای آسیای مرکزی حمل کرده اند و بر اساس اعلام شرکتهای فعال، تاکنون ترکمنستان هزینه حدود هزار و ۵۰۰ دلاری "پیمایش" را از کامیونها نگرفته است.

رییس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی اضافه کرد: امیدواریم این تحولات هر چه سریع تر موجب رونق و حضور دوباره ناوگان تجاری ایران در جاده های آسیای مرکزی شده و ایران جایگاه خود را در صنعت ترانزیت منطقه بازپس بگیرد.

زمانیان یزدی گفت: به دلیل محدودیت های کرونایی و نیز دریافت حق پیمایش ۱.۵ دلاری به ازای هر کیلومتر، کامیونهای ایرانی مجبور بودند بار خود را در مرز به کشنده های ترکمنستانی تحویل دهند تا آنها بار را به مرز ازبکستان ببرند و همین مساله مشکلات زیادی را برای شرکتها، ناوگان و رانندگان ایجاد کرده بود.

وی اظهار داشت: به علت تحمیل این هزینه گزاف به صاحبان کالا و بار، شرکتها ترجیح می دانند بار خود را از مسیر کشور جمهوری آذربایجان و یا خاک روسیه به کشورهای آسیای مرکزی منتقل کنند و به همین دلیل در سال گذشته عملا مسیر ایران از ترانزیت منطقه حذف شده بود.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد که این مرز در محدوده شهرستان های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد واقع است.

ترکمنستان دارای چهار گذرگاه مرزی مشترک با ایران شامل گذرگاه های سرخس، لطف آباد، باجگیران (هر سه در خراسان رضوی) و اینچه برون (در گلستان) است که عمده ترددهای تجاری ریلی و جاده ای به ترتیب از طریق سرخس، اینچه برون و لطف آباد انجام می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha