صنایع گلستان امسال ۴ هزار میلیارد ریال وام رونق تولید گرفتند

گرگان - ایرنا - معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: ۵۱ واحد تولیدی این استان از ابتدای سال تاکنون ۴ هزار و ۲۱۳ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید دریافت کردند.

فرهاد زارع روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: در این بازه زمانی، برای ۲۷۶ واحد تولیدی پرداخت ۴۵ هزار و ۴۵۹ میلیارد ریال توسط کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مصوب شد تا از سوی بانک‌های عامل مشکل مالی این واحدها را برای رونق تولید حل شود.

 زارع در حوزه نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی استان، افزود: برای استفاده از وام نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی، تقاضای ۶ واحد تولیدی برای پرداخت ۴۳۵ میلیارد ریال در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در نیمه نخست امسال مصوب شد که ۲ واحد تولیدی ۱۰۰ میلیارد ریال وام گرفتند.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان همچنین از احیای ۱۶ واحد تولیدی با ترزیق ۲ هزار و ۵۲۷ میلیارد ریال وام خبر داد و گفت: احیای این تعداد واحد تولیدی سبب شده تا ۱۵۹ شغل پایدار ایجاد شود.

وی خواستار افزایش تفویض اختیارات استانی در تامین منابع مالی واحدهای تولیدی نیازمند از سوی مرکز شد و افزود: اکنون کمبود منابع نزد بانک‌ها از مهمترین دغدغه‌ها در حمایت از واحدهای تولیدی گلستان برای رونق است.

به گفته وی بیش از ۲۰۰ واحد تولیدی نیازمند حمایت در گلستان برای رونق دوباره و از سرگرفتن تولید هستند.

به اعتقاد کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت گلستان، نبود تامین نقدینگی و سرمایه در گردش موردنیاز فرسودگی ماشین آلات و نیاز به بازسازی و نوسازی، بدهی‌های معوق بانکی، مشکلات بازاریابی و فروش محصول، نبود تامین وثیقه مورد نیاز برای دریافت تسهیلات بانکی، نبود تامین مواد اولیه، نوسان شدید قیمت مواد اولیه و نوساز نرخ ارز از مهم ترین موانع واحدهای نیمه فعال در گلستان است.

مطابق گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، در این استان هزار و ۱۶۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد که ۹۰ درصد واحدهای صنعتی کوچک زیر ۵۰ نفر اشتغالزا هستند.

 از این تعداد واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در گلستان، ۸۱۶ واحد بهره‌بردار با ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۱۵ هزار و ۳۸۸ نفر در ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی اترک با وسعت بیش از ۲ هزار و ۴۱ هکتار وجود دارد.

هم مرز بودن گلستان با ترکمنستان و فراهم بودن زمینه ارتباط با کشورهای آسیای میانه از طریق زمینی و ریلی، افزون بر ۱۰۰ کیلومتر ساحل خزر و خلیج گرگان و نزدیک بودن به بنادر امیرآباد بهشهر و نوشهر مازندران، فعالیت گمرک مرزی اینچه‌برون و فعالیت بیش از ۸۰۰ بازرگان دارای کارت فعالیت و وجود فرودگاه بین‌المللی گرگان از جمله ظرفیت‌های زیرساختی این استان برای توسعه بخش صنعت است.

اقتصاد اصلی ساکنان استان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری گلستان بر پایه کشاورزی استوار است.

امسال بازگشت ۵۰ واحد صنعتی راکد گلستان به چرخه تولید هدفگذاری شد

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha