۱۲ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۱۹
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 84903574
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۱ هزار نفر در زنبورستان‌های کردستان مشغول به فعالیت هستند

سنندج- ایرنا- مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در حال حاضر هفت هزار و ۶۰۰ زنبورستان با اشتغالزایی ۱۱ هزار نفر در مناطق مختلف استان وجود دارد.

سیدمادح حسامی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد زنبوردار از طریق ۲۸۰ هزار کلنی در زنبورستان های کردستان مشغول به فعالیت بوده و کسب درآمد می کنند.

وی اضافه کرد: با هدف دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق از وضعیت زنبورستان ها، همزمان با سراسر کشور سرشماری کلنی‌های زنبور عسل در کردستان از ۱۶ مهرماه آغاز می‌شود.

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه سرشماری زنبورستان‌ها با مراجعه حضوری کارشناسان پهنه در روستاها انجام می‌شود، افزود: اطلاعات زنبورستان، اطلاعات فردی زنبور دار، نوع ملکه تعداد کلنی ها، میزان تولید عسل و فرآورده‌های آن در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی ثبت می‌شود.

حسامی هرگونه جابجایی و کوچ زنبورستان‌ها را در مدت انجام سرشماری ممنوع اعلام و یادآور شد: ارائه خدمات به زنبور داران منوط به ثبت اطلاعات در سامانه مربوطه خواهد بود.

وی اظهار داشت: سیاست و اولویت ما در حوزه زنبورداری این است که جدا از تولید عسل، سایر فراورده‌های زنبور شامل ژل رویال، موم، برموم، گرده‌گل و حتی زهرگیری را در سطح استان فعال کنیم و در این راستا کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی مختلفی در سطح استان برگزار می شود.

میزان تولید عسل در استان کردستان یکهزار و ۸۷۲ تُن است که رتبه ۱۳ کشور را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha