روایتی از یک خبر | مخالفت مشترک مسکو و واشنگتن با عضویت اوکراین در ناتو

تهران – ایرنا – رای گیری الحاق برخی از استان های اوکراین به روسیه موجب شده تا کی یف خواهان تسریع در روند عضویت این کشور در ناتو و آمریکا بار دیگر با چالش درگیری مستقیم با روسیه مواجه شود.

به گزارش دوشنبه ایرنا، هنری کیسینجر وزیر امور خارجه پیشین آمریکا به تازگی در اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی گفت که تلاش های واشنگتن برای جذب اوکراین در ناتو پس از فروپاشی شوروی دوراندیشانه نبوده است.

این دیپلمات کهنه کار ۹۹ ساله افزود که آمریکا تلاش کرد تمامی کشورهای عضو شوروی سابق را پس از سقوط دیوار برلین زیر پوشش خود درآورد.

کیسینجر گفت: از دید روسیه، آمریکا تلاش کرده تا تمامی کشورهای (همسایه اش) را بدون استثناء جذب نظام راهبردی تحت رهبری خود کند. به اعتقاد وی چنین تحولی موجب شد تا "کمربند ایمنی" دیرینه روسیه از میان رود.

کیسنجر تاکید کرد: سیاست آمریکا برای عضویت اوکراین در ناتو خردمندانه نبود.

سابقه:

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین پس از همه پرسی مسکو در استان های اشغال شده این کشور و اعلام نتیجه الحاق به روسیه گفته بود که کی یف خواستار تسریع در روند عضویت در سازمان ناتو است.  

وی گفت: ما قبلاً سازگاری خود را با استانداردهای اتحاد (ناتو) ثابت کرده ایم. ما با امضای درخواست اوکراین برای پیوستن سریع به ناتو، گامی قاطع برمی داریم.  

با این حال و علیرغم تمایل اوکراین برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، اما و اگرهایی در میان کشورهای عضو و به خصوص آمریکا وجود دارد.

روایتی از یک خبر | مخالفت مشترک مسکو و واشنگتن با عضویت اوکراین در ناتو



اهمیت موضوع:

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی با خودداری از حمایت صریح از عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، تنها به پشتیانی از ارائه تضمین های امنیتی به کی یف اکتفا کرد.

نانسی پلوسی در مصاحبه با نشریه پولیتیکو گرچه به صراحت از تسریع در عضویت اوکراین در ناتو حمایت نکرد، با این حال از ارائه تضمین های امنیتی به کی یف پشتیبانی کرد.

پلوسی در پاسخ به پرسش این نشریه در مورد حمایت از عضویت اوکراین در ناتو گفت: ما به دموکراسی در اوکراین بسیار متعهدیم. باید در این جنگ پیروز شد ولی من خواستار آنم که (اوکراین) تضمین امنیتی در اختیار داشته باشد.

روزنامه اوکرابنی کی یف ایندیپندنت چندی پیش نوشته بود که جدیدترین نظرسنجی ها نشان می دهد ۷۱ درصد از اوکراینی ها با عضویت در ناتو موافقند.

بر اساس یافته های نظرسنجی تابستان موسسه بین المللی جامعه شناسی کی یف، تنها ۷ درصد پاسخ دهندگان مخالف چنین امری هستند. نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که میزان علاقه اوکراینی ها به عضویت در ناتو از ۲۰ درصد سال ۲۰۰۹ به ۴۸ درصد در سال ۲۰۲۱ و ۷۱ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

ارزیابی:

گزارش نویس نشریه پولیتیکو با اشاره به دودستگی در میان اعضای کنگره آمریکا در مورد عضویت کی یف در ناتو، نوشت که تصمیم اخیر اوکراین موجب غافلگیری دولت بایدن شده است.

پیوستن کی یف به ناتو در دولت دموکرات آمریکا تبدیل به موضوعی پر مسئله شده چرا که بر اساس ماده ۵ اساسنامه ناتو، آمریکا ملزم است در صورت حمله به هر یک از کشورهای عضو از آنها به صورت نظامی دفاع کند. پس از افزایش احتمال تهاجم گسترده روسیه در دهه گذشته، اوکراین تلاش کرد تا از ضمانت های امنیتی ناتو برخوردار شود در حالیکه بسیاری از مقام های آمریکا از احتمال جنگ با روسیه نگران هستند.

به نوشته این نشریه، غرب بیم از آن دارد که عضویت سریع اوکراین که مستلزم تائید تمامی ۳۰ کشور عضو آن است روسیه و آمریکا را در معرض جنگ قرار دهد.

به نظر می رسد که دستکم مادامی که جنگ میان اوکراین و روسیه برقرار است، آمریکا ترجیح می دهد که به ارسال کمک های نظامی به کی یف اکتفا کرده و دردسر رویارویی مستقیم با روسیه را به جان نخرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha