کِشت آزمایشی سویا در چهارمحال و بختیاری موفقیت‌آمیز بود

شهرکرد-ایرنا- مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال برای نخستین بار ۲ مزرعه "سویا" با مساحت چهار هکتار در شهرستان‌های لردگان و کیار به زیر کشت رفت که بررسی محصول تولیدی آن‌ها نشان‌دهنده کیفیت محصول و سازگاری بالای این گیاه با شرایط دمایی استان است.

روح الله سعیدی  روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مزرعه سویا شهرستان کیار در گفت و گو با ایرنا افزود: بررسی محصول تولیدی در ۲ مزرعه سویا نشان می‌دهد محصول کشت شده از مرغوبیت قابل قبولی برخوردار است.   

 مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با پیش‌بینی برداشت ۲ تا ۲/۵ تن دانه سویا از هر هکتار ، گفت: نظر به موفقیت‌آمیز بودن اجرای این طرح آزمایشی و با توجه آنکه نیازهای آبی این گیاه با دشت‌های اُستان همسویی دارد، به کشاورزان به ویژه لوبیاکاران استان توصیه می‌شود در تناوب‌های کشت، کاشت سویا را در دستور کار قرار دهند.

سعیدی ادامه داد: هر کیلوگرم سویا به صورت تضمینی به مبلغ ۲۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود و علاوه بر آن، برای این محصول پاداش تولید سه تا پنج میلیون تومانی برای هر هکتار سطح زیر کشت توسط جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: آزمایش‌ها نشان می‌دهد درصد روغن دانه‌های سویای کشت شده در چهارمحال و بختیاری بین ۲۵ تا ۳۲ درصد است و به علت دمای پایین هوای شب در چهارمحال و بختیاری درصد چربی‌های غیر اشباع شده سویای تولیدی استان بیشتر از میزان معمول آن در سویای تولید شده در استان‌های جنوبی و مناطق گرمتر کشور است.

سعیدی خاطرنشان کرد: درصد بالاتر چربی‌های غیر اشباع شده در سویا تولیدی استان منجر به تولید روغن با کیفیت‌تری از این محصول می‌شود و در استان می‌توان سویا "ال ۱۷" که از جمله نمونه‌های سویا نوع "ویلیامز" است را در نیمه اول خردادماه کشت کرد.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: نیاز آبی سویا بسیار کمتر از لوبیا است و یک محصول زودبازده است که دانه و غلاف مستحکمی دارد و کشاورزان می‌توانند کاشت این محصول را در برنامه تناوب کشت خود به خصوص در مزارع ذرت و لوبیا قرار دهند.

به گزارش ایرنا، لوبیا روغنی یا سویا یکی از بقولات و دانه‌های روغنی است که نیام و دانه آن غذای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را فراهم می‌کند.

سالانه در چهارمحال و بختیاری بیش از ۱.۵ میلیون تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلات تولید می‌شود. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha