۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۷:۳۱
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84901514
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اردوغان بار دیگر فنلاند و سوئد را تهدید به ممانعت از عضویت در ناتو کرد

تهران – ایرنا – رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه بار دیگر تهدید کرد که آنکارا از پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جلوگیری می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه رادیویی فرانس اینفو، وی در مجلس ملی ترکیه گفت: تا زمانی که وعده های داده شده به کشور ما عملی نشود، موضع خود را حفظ می کنیم.

اردوغان که بر اهمیت مبارزه با تروریسم تاکید دارد، دو کشور فنلاند و سوئد را به حمایت از نیروهای کرد حزب پ ک ک و یگان های مدافع خلق که از سوی آنکارا تروریست خوانده می شوند، متهم می کند.

تاکنون ۲۸ کشور از مجموع ۳۰ کشور ائتلاف آتلانتیک ناتو، با عضویت سوئد و فنلاند در این نهاد موافقت کرده اند. تنها دو کشور مجارستان و ترکیه موافقت نهایی خود را نسبت به عضویت این دو کشور در ناتو اعلام نکرده اند.

سوئد به نشانه امتیاز دادن به ترکیه روز جمعه اعلام کرد که صادرات تجهیزات نظامی به آنکارا را بار دیگر مجاز شمرده است. لغو این تحریم ها، در میان شروط تعیین شده از سوی ترکیه بوده است.

چندی پیش در جریان اجلاس ناتو در مادرید، سوئد، فنلاند و ترکیه تفاهم نامه ای را امضا کردند که امکان پیوستن دو کشور اروپایی به ناتو را فراهم می ساخت. اما رئیس جمهوری ترکیه بلافاصله تهدید کرد در صورت محقق نشدن شروط آنکارا، این توافق را وتو می کند.

قرار است یک هیات نمایندگی از سوئد در هفته جاری از ترکیه دیدن و در ارتباط با این مساله مذاکرات بیشتری داشته باشد.

فنلاند و سوئد در ۱۸ مه (۲۱ اردیبهشت) درخواست عضویت خود در ناتو را برای استولتنبرگ دبیرکل سازمان آتلانتیک شمالی ارسال کردند.  

عضویت فنلاند و سوئد در اتحاد ناتو منوط به تائید یکپارچه کشورهای عضو ناتو است. تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو باید برنامه‌های توسعه این سازمان و عضویت کشورهای جدید را تائید کنند.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha