۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۸:۰۵
کد خبرنگار: 1068
کد خبر: 84901507
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

واکنش چین به وعده کمک‌ ۸۱۰ میلیون دلاری آمریکا به کشورهای حوزه اقیانوس ارام

تهران- ایرنا- وزارت امور خارجه چین از آمریکا خواست تا متعهدانه از کشورهای حوزه اقیانوس آرام در مقابله با تغییرات آب و هوایی و توسعه آنها حمایت کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از گلوبال تایمز، اولین نشست بین رهبران آمریکا و کشورهای حوزه اقیانوس آرام در حالی روز پنجشنبه برگزار شد که همزمان با آن راهبرد مشارکت اقیانوس آرام توسط کاخ سفید نیز منتشر شد. براین اساس واشنگتن متعهد شده که بیش از ۸۱۰ میلیون دلار برای «تقویت تعاملات دیپلماتیک» به این کشورها ارائه کند.

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست هفتگی خود تصریح کرد که کشورهای حوزه اقیانوس آرام نباید به «پیاده نظام» در بازی قدرت‌های بزرگ تبدیل شوند. ما امیدوار هستیم که آمریکا به جای اینکه بازی‌های مرتبط با ژئوپلتیک را به اسم «همکاری» آغاز کند، به طور جدی از این کشورها برابر تغییرات آب و هوایی و دستیابی به توسعه حمایت کند.

وی با بیان اینکه چین در روابط اقتصادی خود با کشورهای حوزه اقیانوس آرام هرگز خود را درگیر «اجبار اقتصادی» نکرده بلکه همواره به اصل برابری پایبند بوده است، افزود: همکاری پکن با این کشورها کاملا براساس احترام به حاکمیت آنها بوده و ما چیزی را بر دیگران تحمیل نمی‌کنیم.

این نشست روز چهارشنبه آغاز سختی داشت زیرا بعد از خوش‌بینی گسترده اولیه کشورهای حوزه اقیانوس آرام، جزایر سلیمان پیش نویس توافق با آمریکا را رد کرد و کشورهای جزایر مارشال، میکرونزیا و پالائو نیز نگرانی‌های جدی را درباره نگرانی‌های خود از کمک‌های اقتصادی «ناکافی» آمریکا بیان کردند.

با وجودی که کاخ سفید در روز پنجشنبه تعهدنامه ۹ صفحه‌ای را درباره تقویت روابط تجاری، امنیت دریانوردی، کمک‌های بشردوستانه و تغییرات آب و هوایی در قالب استراتژی آمریکا در اقیانوس آرام منتشر کرد اما رسانه‌های آمریکایی از جمله سی ان ان و ان بی سی قصد واقعی آمریکا از حضور در این منطقه را «مقابله با نفوذ فزاینده نظامی و اقتصادی» چین در این منطقه اعلام کردند.

تحلیلگران چینی می‌گویند، نشست بین رهبران آمریکا و کشورهای حوزه اقیانوس آرام نشان دهنده نوعی آشفتگی بین نخبگان آمریکایی است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد تشخیص اینکه وعده کمک‌های آمریکا به کشورهای این منطقه واقعی است یا نوعی چک خالی، برای این کشورها چندان دشوار نباشد زیرا که آنها سال‌ها از سوی کشورهای غربی مورد آزار و اذیت قرار گرفته و نادیده گرفته شده‌اند.

این تحلیلگران اعتقاد دارند آمریکا بیش از هر موضوع دیگری بدنبال مهار چین از طریق وعده کمک به کشورهای حوزه اقیانوس آرام است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha