۷ مهر ۱۴۰۱، ۴:۲۰
کد خبرنگار: 2451
کد خبر: 84899738
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

آمریکا از درگیری اتمی در امان نیست

تهران – ایرنا – آناتولی آنتونوف (Anatoly Antonov) سفیر روسیه در آمریکا نسبت به هرگونه تصور و فرضیه ای در خصوص وقوع یک درگیری «محدود اتمی» هشدار داد و آنرا اشتباهی به مراتب فاحش از طرف آمریکایی دانست.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبرگزاری تاس، سفیر روسیه در آمریکا در مقاله ای که روز گذشته (چهارشنبه )در نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» (National Interest) چاپ شد، هشدار داد به کار بردن تسلیحات اتمی همراه با یک فاجعه جهانی است.

وی در بخشی دیگری از این مقاله به بحران موشکی کوبا در دهه شصت قرن بیستم اشاره کرد و افزود: مایلم به طراحان و برنامه ریزان نظامی آمریکایی درباره فرضیات و تصورات اشتباه آنها در خصوص احتمال وقوع یک درگیری اتمی محدود، هشدار بدهم، آنها به نظر امیدوارند که ایالات متحده آمریکا می تواند چنانچه یک درگیری تسلیحات اتمی در اروپا در انگلیس و فرانسه روی دهد، چون در آن سوی اقیانوس قرار دارند، از آن در امان خواهند ماند.

آنتونوف با دادن هشدار به این تصور غلط طرف آمریکایی خاطر نشان کرد: تاکید می‌کنم این امر یک تجربه و آزمایش بی نهایت خطرناکی است، می توان حدس زد که هرگونه استفاده از تسلیحات اتمی به سرعت از ابعاد یک درگیری محلی و یا منطقه ای به درگیری جهانی بدل شود.

بنابراین گزارش سفیر روسیه در آمریکا در ادامه این مطلب هشدار آمیز خود نوشت: می خواهم باور کنم که با وجود تمامی دشواری ها، ما (روسیه) و آمریکایی ها هنوز به نقطه خطرناک سقوط در ورطه یک مناقشه اتمی نرسیده ایم، بسیار مهم است که از تهدید کردن یکدیگر دست برداریم و آن را متوقف کنیم.

وی تصریح کرد، امروز بسیار دشوار است که بتوان پیش بینی کرد که واشتگتن تا چه اندازه می خواهد در تخریب روابط با روسیه پیش رود، آیا هئیت حاکمه آمریکا قادر است به نیات و طرح های خود با هدف تجزیه کشور ما (روسیه) برسد.

آنتونوف نوشت: نشست اخیر سازمان همکاری شانگهای و نشست هفتاد و هفتم مجمع عمومی سازمان ملل ، نشان داد و ثابت کرد که بخش قابل توجهی از جهان از نظم جهانی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بوجود آمد، رضایت ندارد، ما شاهد آن هستیم که اکثریت جامعه جهانی تلاش دارد تا راه هایی برای ایجاد یک سیستم برابر در روابط بین الملل بیابد که در آن دولت های درجه اول و درجه دوم وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد که نه تنها روسیه و ایالات متحده آمریکا، بلکه سایر کشورهای هسته‌ای نیز در یک سند مشترک تأیید کردند که «در جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای وجود ندارد و هرگز نباید آغاز شود»

این مقام روسی خاطر نشان کرد، هر آمریکایی تایید خواهد کرد که بحران موشکی کوبا نباید دوباره تکرار شود واقعه ای که ۶۰ سال از بحران کارائیب می گذرد، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده در آستانه یک درگیری هسته ای قرار داشتند.

سفیر روسیه در آمریکا افزود: این به ما این فرصت را می دهد تا یک بار دیگر به درس هایی که دو قدرت بزرگ از آن دوران دراماتیک برای سیاست خارجی خود آموخته اند، نگاه دقیق تری بیندازیم. من فکر می کنم که هر آمریکایی با من هم عقیده است که نباید وضعیت انفجاری ۱۹۶۲ تکرار شود.

سفیر روسیه در واشنگتن: در جنگ هسته ای برنده ای وجود ندارد، نباید آغاز شود

آنتونوف تاکید کرد: در مطبوعات آمریکا مصاحبه ها و مطالبی از شبه کارشناسان ارایه می شود که تاریخ را نمی دانند و تفسیر نادرستی از وضعیت فعلی ارائه می دهند و مقایسه نادرستی از وضعیت فعلی با بحران کارائیب ارائه می دهند.

سفیر روسیه در واشنگتن: در جنگ هسته ای برنده ای وجود ندارد، نباید آغاز شود

این دیپلمات با اشاره به این که تهدیدات علیه فدراسیون روسیه در اظهارات مقامات آمریکایی در مورد سلاح های هسته ای شروع شد، افزود: ما شاهد افزایش علاقه جامعه بین‌المللی و کارشناسان آمریکایی در مورد احتمال درگیری هسته‌ای بین مسکو و واشنگتن هستیم. این موضوع در روزهای اخیر که مقامات بلندپایه دولت [ایالات متحده] شروع به کار کردند، شدیدتر شده است.

این دیپلمات روسی گفت: برای ما سیگنال‌های مستقیم با هشدار در مورد غیرقابل قبول بودن استفاده از سلاح هسته‌ای در عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین ارسال می کنند.

به گفته وی، شاید بتوانیم با تز تعدادی از سیاستمداران و رسانه ها موافق باشیم که روابط روسیه و آمریکا در حال تجربه یک بحران بی سابقه است. اما بگذارید یادآوری کنم که چند سال پیش ما در مورد مرحله دشواری در گفت وگوهای دو جانبه صحبت کردیم.  

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha