صدور اسناد مالکیت حدنگار برای اراضی زراعی گنبدکاووس بدون محدودیت مساحت ممکن شد

گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره ثبت اسناد و املاک گنبدکاووس گفت که براساس تصمیم جدید قرارگاه ملی صدور اسناد مالکیت حدنگار (کاداستر) و حفظ کاربری اراضی کشاورزی، محدودیت حد نصاب ۱۰ و پنج هکتار به ترتیب برای اراضی زراعی دیم و آبی در سراسر کشور و این شهرستان برای صدور سند کاداستر حذف شد.

رضا سارانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مطابق مصوبه جدید قرارگاه ملی صدور اسناد مالکیت حدنگار در ۲۹ شهریور امسال، کشاورزانی که تا قبل از سال ۱۳۸۶ دارای سند مالکیت قدیمی یا فاقد سند مالکیت برای اراضی زراعی و باغی خود به هر مساحتی هستند، می‌توانند برای دریافت سند ششدانگ حدنگار (کاداستر) به اداره ثبت اسناد و املاک گنبدکاووس مراجعه و درخواست دهند.

وی با بیان اینکه زمین زراعی کشاورز باید تا قبل از تاریخ اعلام شده دارای مفروز در محل (حد و حدود و سامان عرفی) باشد، اضافه کرد: با حذف محدودیت حد نصاب ۱۰ و پنج هکتار برای اراضی کشاورزی، تعداد قابل توجهی از کشاورزان گنبدکاووس می‌توانند درخواست سند مالکیت حدنگار (کاداستر) کنند.

سارانی ادامه داد: اداره ثبت اسناد و املاک گنبدکاووس در راستای قانون حدنگاری اراضی زراعی و باغی مصوب مجلس شورای اسلامی و نیز تفاهمنامه اوائل سال ۱۳۹۹ فیمابین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت جهادکشاورزی تاکنون برای ۴۱۲ و نیم هکتار از اراضی زراعی روستاهای ابوذر سه از توابع بخش مرکزی این شهرستان سند مالکیت حدنگار صادر کرده است.

به گفته وی، تثبیت مالکیت اراضی، مشخص شدن حدود اربعه زمین و کاهش دعاوی قضایی در خصوص اختلافات کشاورزان، افزایش ضریب خرید و فروش اراضی زراعی و باغی و جلوگیری از جعل اسناد و تجاوزات ملکی، افزایش ارزش معاملاتی اراضی دارای سند، دردیافت تسهیلات بانکی و ایجاد درآمد ناشی از پرداخت عوارض انتقال اسناد برای دولت را از مهمترین اهداف و مزایای اجرای قانون حدنگاری یا کاداستر اراضی زراعی و باغی برشمرد.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت و داشتن ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان مهم تولیدات کشاورزی در استان گلستان به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha