همه پرسی الحاق دونباس به روسیه امروز پایان می یابد/ قزاقستان مخالف است

تهران- ایرنا - شهروندان جمهوری های دونباس، دونتسک، لوهانسک و همچنین مناطق آزاد شده خرسون و ژاپوروژیه امروز(سه شنبه) در آخرین همه پرسی الحاق به روسیه شرکت کردند. در همین حال قزاقستان اعلام کرده است که مخالف الحاق دونباس به روسیه است و این همه پرسی را به رسمیت نمی شناسد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، امروز ۲۷ سپتامبر آخرین روز رای دادن به  همه‌پرسی شهروندان جمهوری های دونباس، دونتسک، لوهانسک و همچنین مناطق آزاد شده خرسون و ژاپوروژیه برای الحاق به روسیه بود. این همه پرسی از ۴ روز پیش آغاز شده بود. 

مسئله برگزاری همه پرسی از هفته گذشته به شکل فوری از سوی اتاق های دونباس، دونتسک و لوهانسک در کنار مناطق آزاد شده خرسون و ژاپوروژیه مطرح شد. سه شنبه گذشته شهروندان  خرسون و ژاپوروژیه به این طرح ابتکاری به عنوان سازمان محلی عمومی پیوستند و درخواست های مشابهی به مقامات خود درباره همه پرسی ارائه دادند. 

امروز همه پرسی در تمام این ۴ منطقه با شاخص ۵۰ درصدی حضور مردم به پایان رسید. حضور مردم در این همه پرسی به ترتیب در مناطق دونباس ۸۶.۸۹ درصد، لوهانسک ۸۳.۶۱ درصد ، خرسون ۶۳.۵۸ درصد و ژاپوروژیه ۶۶.۴۳ درصد ثبت شده است. 

همزمان « الکسی کولمزین » شهردار دونتسک اعلام کرد روز دوشنبه نیروهای اوکراینی موجب ایجاد ترس و وحشت مردم این منطقه شدند و ۱۱۵ حمله به این شهر در ۳ روز نخست همه پرسی گزارش شده است. 

علاوه بر این در تمامی این ۴ منطقه تعهد کامل برای بالاترین سطح شفافیت و قانونمندی درنظر گرفته شده بود و برای رصد شدن تمام مراحل همه پرسی از سوی ناظران بین الملل اقدامات لازم انجام شد. 

شهروندان  جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق آزاد شده خرسون و ژاپوروژیه  در منطقه دونباس طی پنج روز، ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (یکم تا پنجم مهرماه)  در همه پرسی الحاق به خاک روسیه آراء خود را به صندوق انداختند. 

این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ هم شبه جزیره کریمه با برگزاری همه پرسی به روسیه پیوست.

« ولادیمیر پوتین » رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha