«رکورد» وام‌های صندوق بین‌المللی پول و «رکود» اقتصاد جهانی

تهران - ایرنا - حجم وام‌های پرداخت شده توسط «صندوق بین‌المللی پول» درحالی با ۱۴۰ میلیارد دلار، رکورد زد که افزایش استقراض کشورها، نشانه‌ای از رکود شدید اقتصادی است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه فایننشیال تایمز، «صندوق بین‌المللی پول» همزمان با افزایش نرخ بهره، ۱۴۰ میلیارد دلار وام اعطا کرده و این مسئله به موجب افزایش استقراض کشورها، نشانه‌ای از رکود شدید اقتصادی است.

به نوشته این روزنامه، وام‌های صندوق بین المللی پول به کشورهای دارای مشکلات اقتصادی به موجب بحران‌هایی که به صورت همزمان پیش روی جهان قرار گرفته است، به رکورد جدیدی رسیده و دست‌کم پنج کشور را در وضعیت رکود قرار داده است.

همه‌گیری کووید-۱۹ و تحریم‌های غرب علیه روسیه، به شکل افزایش شدید نرخ‌های بهره جهانی نمود پیدا کرده و ده‌ها کشور را وادار کرده است تا از صندوق بین‌المللی پول درخواست کمک کنند. به گزارش فایننشیال تایمز، حجم وام‌های پرداخت شده توسط این صندوق تا پایان ماه اوت (شهریور)، بالغ بر ۱۴۰ میلیارد دلار در ۴۴ برنامه مختلف بوده است.

این رقم که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده با افزایش هزینه‌های استقراض به رشد خود ادامه دهد، در حال حاضر بالاتر از میزان اعتبار پایان سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، زمانی که سطوح اعطای وام به رکوردهای سالانه رسید، است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که افزایش بیشتر نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی بازارهای بزرگ، هزینه‌های استقراض را در سراسر جهان افزایش دهد و این امر، خطر ایجاد یک رکود شدید را در پی خواهد داشت.

«رکورد» وام‌های صندوق بین‌المللی پول و «رکود» اقتصاد جهانی

مجموع تعهدات صندوق بین‌المللی پول، از جمله وام‌های توافق شده که هنوز پرداخت نشده است، اکنون به بیش از ۲۶۸ میلیارد دلار می‌رسد.

«بیکاس جوشی» رئیس بخش راهبرد، سیاست و بازنگری صندوق بین‌المللی پول با بیان اینکه این صندوق به دنبال کاهش نگرانی‌های بازار است، گفت: میزان وام‌ها متناسب با افزایش ریسک کشورهایی که برای حمایت به ما مراجعه می‌کنند، افزایش می‌یابد.

صندوق بین‌المللی پول در حال حاضر، در حال مذاکره درباره اعطای بسته‌های کمکی به چندین کشور است؛ این صندوق، کمک مالی ۱.۱ میلیارد دلاری به پاکستان را در پایان ماه اوت تصویب کرد و آرژانتین قرار است در هفته‌های آینده ۳.۹ میلیارد دلار به عنوان بخشی از برنامه ۴۱ میلیارد دلاری خود دریافت کند.

طبق قوانین صندوق بین‌المللی پول، کشورهای عضو به طور معمول می‌توانند کمکی معادل حداکثر ۱۴۵ درصد از سهمیه صندوق بین‌المللی پول یا سهمیه سرمایه دریافت کنند که تقریباً متناسب با سهم هر کشور از اقتصاد جهانی است.

صندوق بین المللی پول در نظر دارد ظرفیت وام‌دهی خود را به میزان محدودی گسترش دهد. این صندوق به تازگی، یک خط اعتباری جدید که برای کمک به کشورها برای مقابله با چالش‌های سیستمی مانند تغییرات آب‌وهوایی طراحی شده، راه‌اندازی کرده است. به گفته بیکاس جوشی، این خط اعتباری جدید، در مقابل هدف ۴۵ میلیارد دلاری، ۴۰ میلیارد دلار تعهدات مالی دریافت کرده است.

پیش‌بینی می‌شود که در جریان نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول که ماه آینده برگزار می‌شود، خط اعتباری جدیدی برای کمک به کشورهای آسیب‌دیده از افزایش قیمت مواد غذایی افتتاح شود.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha