علی یوسف زاده روز شنبه با بیان اینکه ۹۰درصد مشکلات احداث و توسعه بزرگراههای استان نبود اعتبارات است، به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استان اردبیل از نظر شاخص بزرگراهی ۴۰درصد از میانگین کشوری عقب است و برای سرعت دادن به احداث و توسعه طرحهای بزرگراهی در استان اردبیل نیازمند تامین اعتبار هستیم.
معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل با تاکید بر لزوم همکاری پیمانکاران درحوزه بزرگراه گفت: هم اکنون پیمانکاران از بابت اجرای طرحهای بزرگراهی ۶هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال طلب دارند که با این وجود هیچ طرحی در استان اردبیل متوقف و یا غیر فعال نشده است.
یوسفزاده بیان کرد : تمام تلاش در ساخت و توسعه راهها این است تا در کنار سرعت دهی به اجرای پروژهها مسئله کیفیسازی نیز از نظر فنی به نحو احسن عملیاتی شود.
وی در ادامه تجهیز تمامی آزمایشگاههای استان به بروزترین امکانات را یادآور شد و گفت : در استانی مثل اردبیل که اکثر فصول با بارش همراه است، ناظران باید حساسیت و دقت کافی در اجرای پروژهها داشته باشند تا از بهترین مصالح برای بالا رفتن عمر راهها استفاده شود.
معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل رفع معارضین، تملک اراضی، جابجایی تاسیسات و همچنین عدم تعامل برخی دستگاهها را از مشکلات پیش روی کندی اجرای طرحهای بزرگراهی در استان اردبیل عنوان کرد و گفت: تمامی مسئولان بویژه دستگاههای خدمات رسان با تعامل و همکاری، تلاش خود را بکار گرفته اند تا با رفع مشکلات زمینه را برای افتتاح سالانه۵۰ کیلومتر بزرگراه در استان فراهم کرد.
یوسفزاده متوسط هزینه ساخت هر کیلومتر باند بزرگراه را ۳۰۰ میلیارد ریال برشمرد و گفت : از محل منابع ملی سالانه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای راههای استان ابلاغ میشود که این رقم تنها برای ساخت ۵ کیلومتر بزرگراه کفایت میکند.
وی تکمیل باند دوم اردبیل-سرچم را جزو نیازهای اساسی استان ذکر کرد و گفت: این طرح سه سال است که در ردیف اعتباری بودجه قرار گرفته و قطعاتی از این مسیر در سالهای گذشته افتتاح و مابقی نیز طی امسال و سالهای آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است ، از چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت و مابقی شنی و خاکی است.
اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی و قرار گرفتن در سرزمین فلاتی شکل با شیبهای بسیار تندی به زمینهای کمارتفاع اطراف خود شامل کرانههای دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشتهای کمارتفاع استانهای آذربایجانشرقی و زنجان منتهی میشود و به همین لحاظ جادههای این استان اغلب دارای پیچها و شیبهای بسیار تند است.
هشت گردنه سختگذر و برفگیر به نامهای حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قرهآغاج و اسالم در جادههای این استان قرار دارند.
نظر شما