تکمیل پروژه‌های مشارکتی ساخت مدارس با همکاری خیرین در مازندران نیازمند حمایت دولت

ساری- ایرنا- اجرا نشدن تعهدات دولت‌های گذشته در طرح‌های مشارکتی با خیرین برای ساخت مدرسه و فضای آموزشی در مازندران، سبب شد تا ساخت مدرسه مشارکتی هر ساله کندتر شود؛ موضوعی که گلایه بعضی از خیرین مدرسه ساز را درپی داشته است و امروز خواهان آن هستند دولت سیزدهم کم‌ کاری‌ های گذشته را جبران کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جلسه مجمع خیرین  مدرسه ساز مازندران با حضور اعضا ، سرپرست آموزش و پرورش و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان درحالی برگزار شد که خیرین مدرسه ساز نسبت چندین ساله شدن طرح های مشارکتی دولت با خیرین ابراز گلایه کرده و گفتند: این که خیری ۶ سال پیش یک میلیارد تومان به صورت مشارکتی با دولت ساخت مدرسه ای را شروع کند ولی به دلیل تخصیص نیافتن سهم اعتبارات دولتی ؛طرح نیمه کاره رها شود و حتی خیر  فوت کند، اصلا صحیح و اخلاقی نیست.

آنان گفتند که وقتی خیرین ناراضی هستند و نیت و باورشان نادیده گرفته شود و خیری با چشم به راه بودن برای تکمیل طرح مدرسه سازی از دنیا برود ،این فعالیت مردمی را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.

در این جلسه اعضای خیرین مدرسه ساز مازندران نسبت به تکمیل نشدن طرح های مشارکتی ساخت مدرسه ابراز گلایه کرده و گفتند این که ذوق و شوق و انگیزه خیرین با بی تعهدی در تخصیص اعتبارات دولتی از بین برود ضربه زدن به حرکت انسان دوستانه ،آموزش و پرورش و در واقع دانش آموزان این استان است.

خیرین مدرسه ساز تاکید کردند که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در تخصیص اعتبارات طرح های مشارکتی مدرسه سازی بیشتر توجه و پیگیری کند تا طرح های نیمه تمام مشارکتی خیرین با دولت درمدرسه سازی به سرانجام برسد ،این که خیری ۱۷ سال پیش ساخت مدرسه ای را با مشارکت دولت شروع کند و سهمش را پرداخت کند اما دولت به تعهدش عمل نکند ،بسیار تاسف بار است.

خیرین مدرسه ساز مازندران بر لزوم توجه بیشتر شورای آموزش و پرورش به خصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی در افزایش تخصیص به نسبت مصوبه در اعتبارات تلاش کند. تاکید کردند و گفتند هم اکنون خیری برای ساخت مشارکتی به روزترین دانشگاه فرهنگیان مازندران اعلام آمادگی کرد به شرطی که نیمی از مشارکت اعتبارات دولتی تخصیص و عملیاتی شود.

توجه به توسعه و گسترش امکانات در هنرستان ها و مهارت آموزی دانش آموزان از دیگر خواسته های مطرح شده از سوی خیرین مدرسه ساز مازندران در این جلسه بوده است.

بهره‌برداری از پروژه‌های مشارکتی ساخت مدارس با همکاری خیرین در مازندران نیازمند حمایت دولت

خیرین مدرسه ساز مازندران برای کمک به دولت پای کار هستند

مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان مازندران با بیان این که بر اساس شناسنامه ساختمان که توسط اداره کل نوسازی مدارس تهیه شد حدود ۳۵ درصد مدارس استان تخریبی و یا نیاز به مقاوم سازی دارد، گفت : آمار و ارقام نشان می دهد که خیرین مدرسه ساز استان بیش از ۳۰ درصد مدارس استان را ساخته و تحویل آموزش و پرورش داده اند.

سید حسین هاشمی افزود:خیرین مازندران ۱۰۸ طرح مدرسه سازی را در دست ساخت دارند که هزینه ساخت  ۳۵درصد این طرح ها به صورت کامل توسط  خیرین تامین می‌شود و مابقی طرح ها  با مشارکت اداره کل نوسازی و خیرین در دست ساخت است.

مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان مازندران افزود: در شرایط سخت کرونایی که مدارس تعطیل شده بود و امکان مراجعه حضوری وجود نداشت خیرین در کنار بانکها و سایر موسسات و خیریه و بنیاد برکت کمیته امداد حضرت امام موفق شدند بیش از ۳۵هزار تبلت و موبایل مورد نیاز دانش‌آموزان را تامین کنند.

وی بیان کرد: خیرین محترم مدرسه ساز علاوه بر ساخت مدارس به سایر نیازهای دانش آموزان از جمله پوشاک و لوازم التحریر توجه کرده اند به طوری که امسال نیز رقم قابل توجهی  برای لوازم الحریر از سوی خیرین برای دانش آموزان بی بضاعت تهیه و توزیع شد.

وی اظهار داشت : سیاست بر آن است که خیرین محترم مدارسی را که ساختند در اداره و مدیریت آن مشارکت کنند که نمونه آن خیر شاهسوارانی است که اکنون بالای ۲۰ مدرسه با سه هزار  دانش آموز تحت عنوان بنیاد آرش را اداره می کند ، این اقدام وی  ۱۰ سال قبل توسط وزارت آموزش و پرورش به عنوان الگوی موفق در مشارکت مردمی در اجلاس جهانی آموزش و پرورش که توسط  سازمان جهانی یونسکو در کشور ژاپن و کره جنوبی برگزار شد ،ارائه شد.

هاشمی تصریح کرد: در برنامه ریزی جدید نیز این نگاه وجود دارد تا تا بتوانیم بنیاد داراب ، بنیاد نوشیروانی ، بنیاد باقری و سی بنیاد را برای اداره کردن مدارسی که خودشان ساخته اند به شکل مدارس هیئت امنایی خیرین اداره شود.

بهره‌برداری از پروژه‌های مشارکتی ساخت مدارس با همکاری خیرین در مازندران نیازمند حمایت دولت

دولت سیزدهم عقب افتادگی تخصیص اعتبارات دولتی در ساخت مدرسه مشارکتی با خیرین را جبران کند

نایب رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز مازندران و عضو جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نیز در این جلسه با بیان این که همه  در کند بودن ساخت فضای آموزشی استان مقصریم ، گفت همه مردم و مسوولان  باید مطالبه گری کنیم ، این که آموزش و پرورش در اجرای طرح های مشارکتی با خیرین عقب است ، اصلا قابل قبول نیست.

فرهاد شهسورانی با تاکید بر این که شایسته مازندران نیست که در بخش اعتبارات دولتی از خیرین عقب باشد، ادامه داد:  ما امروز مدرسه نیمه کاره مشارکتی خیر با دولت را داریم که ۱۷ساله شده است ،خیرین بسیار جلوتر از مسوولان هستند ، نمونه دیگر عقب افتادگی اعتبار دولتی در حوزه مدرسه سازی این است که خیری هفت سال پیش یک میلیارد تومان کمک برای مدرسه سازی داشته اما اکنون دولت باید ۱۱میلیارد تومان هزینه کند تا ارزش آن به اندازه مبلغ هفت سال پیش برسد تا مدرسه تکمیل شود.

وی تاکید کرد که امروز خیرین از این وضعیت ناراضی هستند وگلایه دارند نادیده گرفتن به نیت خیرین و باورشان اصلا اخلاقی نیست ، بدتر این که خیر چشم به راه برای تکمیل طرح مشارکتی با دولت که سهمتش را پرداخت کرده است ولی این که به دلیل تعلل تخصیص اعتبارات دولتی این خیر از دنیا برود، بسیار شرم آور است.

شهسورانی به اهمیت برگزاری مراسم تجلیل از خیرین مدرسه ساز در زمان حیات آنان تاکید کرد و بیان داشت: بسیار متاسفم شش سال با شهرداران و استانداران در این خصوص صحبت شده است که از خیرین مدرسه ساز به صورت ویژه تجلیل شود ، اما کمتر توجه می کنند.

وی تاکید کرد که با این روش تخصیص اعتبارات دولتی برای مدرسه سازی به صورت مشارکتی با خیرین مدرسه ساز ؛کار به جایی نمی رسد.

وی به اهمیت نگهداری فضای آموزشی در مازندران اشاره کرد و گفت: معتقدم مدیران مدرسه نمی توانند به صورت فنی از مدارس و فضای آموزشی استان نکهداری کنند، البته انتظاری هم از آنان نیست ، نگهداری کار تخصصی است ، امروز عمر مدرسه راکه ۳۰سال است با انجام یک عملیات فنی نگهداری می توانیم تا  ۱۰۰سال افزایش بدهیم. موضوعی که خیرین مدرسه ساز آماده همکاری با آموزش و پرورش را دارند.

 وی در عین حال گفت که در شرایط سخت اقتصادی کشور انتظار معجزه از دولت نداریم ، محدودیت های اعتباری در دولت را می‌شناسیم ، اما انتظار داریم حداکثر کمک را برای جبران کمک به آموزش و پرورش مازندران که خیرین نقش محوری در توسعه این فضا دارند را انجام بدهند. معتقدم با توجه به کم بودن عمر فضای آموزشی مازندران دولت از فرصت حضور خیر با افزایش میزان تخصیص اعتبارات مشارکتی حداکثر استفاده را بکند.

این خیر مدرسه ساز  مازندران تصریح کرد:  پرداختن به آموزش و پرورش بزرگترین سرمایه گذاری به شمار می رود ولی در عمل می بینیم که فاصله حرف تا عمل بسیار هست.توجه به آموزش و پرورش توجه به آینده کشور است. هیچ کشوری به اوج نخواهد رسید مگر اینکه شان معلم و فضای آموزشی آن به شایستگی توجه شود .

گرفتن مالیات از خیرین مدرسه ساز خلاف قانون است

محسن لاسمی یکی از خیرین مدرسه ساز از شهرستان بابل در این جلسه با بیان این که  مجمع خیرین خانه ما است در دنیای امروز که همه دنبال خیرین هستند حفظ خیرین بسیار مهم است ، گفت که یکی از  مشکلات امروزبرای توسعه فعالیت خیرین دریافت مالیات از خیرین در اجرای طرح های مدرسه سازی است.

وی با تاکید بر این که مدیر کل امور مالیاتی مازندران می بایست در این جلسه حضور پیدا می کرد، افزود: باید این موضوع قانونی  روان سازی شود ،خیر برای دادن مالیات نیامده است، باید برنامه ریزی داشته باشد تا معافیت ها که قانون است را عملیاتی کند.

وی که ۲ مدرسه را در روستا پدری محرومش  ساخته است ، گفت: دستگیری از مردم و کمک به محرومان وصیت پدرم بود و خدا را شکر می کنم توانستم لذت این کار خیر را بچشم.

وی با اظهار این که آگاهی و دانش موجب توسعه پایدار هر جامعه می شود ، افزود : تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش نیاز به امکانات و تجهیزات دارد و هرچقدر فضای آموزشی و امکانات آن بیشتر باشد ، تعلیم و تربیت در کشور شکوفاتر می شود.

لاسمی گفت : امروز دانش آموزان این مرز و بوم نیاز به حمایت جدی خیرین در امر فضاهای آموزشی پیشرفته دارند و خیرین می توانند با مشارکت خود در این بخش زمینه توسعه همه جانبه کشور را بیش از پیش فراهم کنند به شرطی که دولت به تعهدش در تخصیص اعتبارات مشارکتی به موقع عمل کند.

بهره‌برداری از پروژه‌های مشارکتی ساخت مدارس با همکاری خیرین در مازندران نیازمند حمایت دولت

بودجه شهرستانی برای مدرسه سازی کم است

سرپرست آموزش و پرورش مازندران نیز در یان جلسه گفت که رویکرد آموزشی پرورش مردمی سازی در زیر ساخت و فرایند تعلیم و تربیت است ، مشارکت درآموزش و پرورش فقط امکانات نیست بلکه مسایل تعلیم و تربیت و اندیشه اسلامی است ، امروزه حتی در بعضی از کشور های پیشرفته به صورت فراگیر از اندیشه های محلی برای مدیریت تعلیم و تربیت دانش آموزان استفاده می کنند.

حسن کمالی افزود: حدود ۵۰میلیارد تومان برای آماده سازی مدارس در مازندران به صورت مشارکتی در پروژه مهر را داریم ، موضوعی که دغدغه اصلی خیرین مدرسه ساز نیز است ، من هم می پذیرم عقب افتادگی زیادی در اجرای طرح مشارکتی مدرسه سازی دولت  و خیرین مدرس ساز استان وجود دارد.

وی با بیان این که مدیریت برنامه و بودجه مازندران در بودجه شهرستانی باید به طرح های مشارکت مردمی در مدرسه سازی بیشتر توجه کند، بیان داشت: در اعتبارات شهرستانی به مدرسه سازی مشارکت باید توجه و حمایت ویژه شود.امروز خیرین الگوی مناسب تعلیم و تربیت هستند.

بهره‌برداری از پروژه‌های مشارکتی ساخت مدارس با همکاری خیرین در مازندران نیازمند حمایت دولت

مولدسازی از فضای آموزشی آموزش و پرورش را در مازندران عملیاتی کنیم

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران خیرین را ظرفیتی بزرگ در مدرسه سازی مازندران توصیف کرد و گفت: آمارها و بررسی ها نشان می دهد که کارهای عظیمی ازسوی خرین مدرسه ساز استان شده است که همواره باید تقدیر ویژه شود همه می دانیم که کار خیرین بدون چشم است.

فرج الله فتح الله پور  با اظهار این که در امر مدرسه سازی منابع تخصیص می یابد اما ب نسبت مشارکت خیرین کم است، توضیح داد: در سال مالی جاری دولت سیزدهم طرح مشارکتی مدرسه سازی از سه هزار میلیارد تومان هم گذشت ، می پذیرم که باید تخصیص اعتبارات در اجرای طرح های مشارکتی با خیرین در مازندران کم است ولی در اولویت اول استان است و این رویکرد را در مازندران به صورت جدی در سال تحصیلی جاری جدی و عملیاتی می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت عقب افتادگی طرح های  مشارکتی مدرسه سازی خیرین و دولت در استان پیگیری ویژه ای را برای تخصیص اعتبار مشارکتی را در سطح ملی و استانی داریم.

وی با ذکر این نکته که به طرح مشارکت خیرین در اهمیت نگهداری مدارس نیز کامملا بجا است و باید  مورد توجه قرار بگیرد ، گفت: مطمئنا با این اقدام عملی عمر مفید فضای آموزشی بیشتر می شود و نتیجه آن این که خیرین و دولت اثر بخشی بیشتری را در توسعه فضای آموزشی دارند.

 رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با بیان این که در کنار منابع استانی و ملی که باید پیگیری لازم انجام شود ، بایدمقوله مولد سازی فضای آموزشی قابل بهره برداری را  جدی بگیریم، گفت: دولت طبق قوانین و مقررات تغییر کاربری فضای آموزشی را برای مولد سازی دارایی ها  را حمایت می کند ، از آن جایی که فضای آموزشی آموزش و پرورش مازندران در این بخش در موقعیت خوبی قرار دارد باید از این فرصت استفاده کرد، صد البته این اقدام فروش اموال نیست بلکه استفاده از فضای مدرسه که می توان درآمد زایی کرد ؛ است.

فتح الله پور تاکید کرد که اطمینان  می دهم که پیگیری جدی در تخصیص اعتبار مشارکتی را امسال داشته باشیم ، در سال گذشته برای نوسازی مدارس مازندران  ۲۹۴ میلیارد تومان مصوب بوده که ۲۷۴ میلیارد تومان آ تخصیص یافت.

برای اتمام طرح های مدرسه سازی مازندران یکهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است

سرپرست اداره کل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس مازندران گفت که برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تعداد ۲۲ مدرسه با ۱۴۸ کلاس درس ساخته و تحویل آموزش و پرورش شده است.

مهدی استادیان ساروی با بیان این که برای اتمام طرح های نیمه تمام مدرسه سازی به یکهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است،  افزود : دانش آموزان مازندران برای سال تحصیلی جدید که از هفته جاری به صورت حضوری آغازشد از ۱۴۸ کلاس درس جدید و نوسازی شده بهره مند شدند.

 وی میزان اعتبار هزینه شده برای ساخت و بهره برداری از این تعداد کلاس درس را ۲۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد : این سرمایه‌گذاری در مساحتی به وسعت ۳۰ هزار و ۲۷ متر مربع انجام شده است. 

وی از جذب ۱۸ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات پیشرفته برای هنرستان های مازندران خبر داد و بیان داشت: این که هنرستان ها به تجهیزات پهپاد مجهز شوند، نشانه توجه دولت سیزدهم به اهمیت مهارت آموزی دانش آموزان است.

استادیان با ذکر این نکته که امسال ۱۵۵میلیارد تومان مشارکت مردمی در مدرسه سازی داشته ایم، گفت: در صدد هستیم تا اعتبارات طرح های مشارکتی با خیرین را به صورت کامل جذب کنیم و همسو با این رورکد سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به صورت جدی پیگیر و همکاری لازم را دارد.

طبق آمار رسمی آموزش و پرورش مازندران حدود ۵۳۰ هزار دانش آموز در سال تحصیلی جاری در استان مشغول تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha