استاندار: کشاورزی مازندران در سکون جدی قرار دارد 

ساری- ایرنا- استاندار مازندران گفت که کشاوزی مازندران در حالی همواره به عنوان اولویت توسعه ای و رونق اقتصادی طی سال ها گذشته مطرح شده است ،اما بررسی ها نشان می دهد که  کشاورزی استان همچنان در سکون جدی قرار دارد. 

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سید محمود حسینی عصر چهارشنبه در همایش کشت پاییزه استان مازندران افزود: در بخش کشاورزی سیاست های کلی نظام و استان مطرح شده است ،  وضعیت کشاورزی مازندران در مقایسه با هلند این که صادرات هلند از محصولات کشاورزی ۹۵میلیارد دلار است نشان می دهد که چقدر عقب هستیم.

وی ادامه داد: ۱۰ درصد سطج کشاورزی هلند با ۶۰ درصد تولیدات کشاورزی صنعتی چنان توسعه ای یافته است که زبانزد در دنیا شده است در مازندران چه خبر است؟، بررسی ها نشان می دهد که در گذشته ۷۴درصد تسهیلات بانکی در اختیار ساخت و ساز قرار گرفته است ،در حالی که کشاوزی اولویت استان مطرح شده بود ،  بررسی ها نشان می دهد که  کشاورزی مازندران در سکون جدی قرار دارد. 

استاندار مازندران تصریح کرد: همچنان در بخش کشاورزی میزان هزینه های تولید  بسیار بالا است ،این که مهار آب سطحی فقط ۱۰ درصد باشد یعنی اصلا مدیریت مجموع آ ب را  در اختیار نداریم. مسایلی که باید حل و فصل شود ، اگر امروز افتخار داریم که در ۱۴ قلم کالای کشاورزی رتبه اول را داریم ، مقام اول تولید کیوی و برنج و مرکبات را داریم بر اساس علایق کشاورزان است ،کشاورزانی که مقید ترین و پرتلاش ترین مردم استان هستند ، باید راهبرد جدید اساسی را در کشاورزی مازندران ایجاد کنیم ،باید در عملیات اجرایی قرار بگیریم  و نباید صرفا در شعار باقی بمانیم.

حسینی پور بیان داشت: امروز کارگروه های توسعه ای کشاورزی استان شکل گرفته است ،بنا داریم تمامی امکانات مازندران درحمایت از طرح توسعه و توانمندی کشاورزی مازندران به کار گرفغته شود ،مطمئنا جمع کارشناسان ، تشکل ها و تعاونی های کشاورزی تاثیر گذار در اجرای این طرح هستند ،تحقیقات و پشتیبانی های بانکی را باید جدی بگیریم دولت به تنهایی  نمی تواند اقدامات کشاورزی را انجام بدهد. 

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: امروز  اقدامات حمایتی برای میدان داری کشاورزی مازندران بوجود آمده است ، دولت در حل وفصل قوانینی که  تصاد در توسعه کشاورزی است را  اصلاح می کند.مجموعه تشکل های کشاورزی و تحقیقات باید دولت را همراهی کنند.

حسینی پور اظهار داشت: آنچه در گذشته اتفاق افتاد و بزرگان انجام دادند این است که ۱۱درصد سبد غذایی کشور در ماندران است دستشان هم درد نکند ،اما باید با راهبرد ۲۵درصدی سهم مازندران را در سبد غذایی را در افق ۱۰ ساله آینده عملیاتی کنیم.

وی با اظهار این که بزرگترین بحران دینا و جنگ در آنیده  امینت غذایی و آب است ، گفت: قدرت کشاورزی از قدرت موشک و بمب هسته یا بالاتر است.در جنگ روسیه و روسها  نشان داده شد که  که چقدر امنیت غذایی در دنیا مهم است .

استاندار: کشاورزی مازندران در سکون جدی قرار دارد 

بازار داخلی و خارجی محصولات کشاورزی مازندران فراهم است

وی ادامه داد: جایگاه کشاورزی و کشاورزان بسیار مهم و  استراتژیک است همین حالا با بررسی ها نشان می دهد که روسیه سالانه ۲۷۰ میلیارد دلار واردات مصولات غذایی دارد و ۱۱میلیارد دلار فقط از محل سبزیجات و صیفی جات است ، وقتی وارد مقوله نقش و سهم مازندران در صادرات این مصحولات به کشور روسیه شدیم  هر چه کردیم صادرات در این خصوص را نداریم ،امروز بازار داخلی و خارجی مشخص است. 

وی گفت که ۴۷۰ کیلومتر ساحل مازندران است . سالانه پنج میلیارد دلار واردات ماهی و فرآ<رده هیا شیلاتی به روسیه است ؛سهم مازندران چقدر است؟ امروز آسیب شناسی ها انجام شده است ، تاکید می کنم در مازندران در رابطه با مسایل کشاورزی که داشته اید و احساس کردید که کشاورزی در حرف مسوولان است بدانید که از این پس در  دولت مردمی سیزدهم اولویت کشاورزی عملی را داریم ؛ باید عملیاتی کار کنیم ،آمادگی  کامل داریم تا کشاورزی در عمل در اولویت کاری استان شود ما چند مساله داریم ، که قابل حل و فصل است.

وی ادامه داد: شورای سیاست گذاری کشاورزی را  با جدیت دنبال می کنیم به هیچ عنوان نباید بین تشکل های کشاورزی و مجموعه کارشناسی کشاورزی  فاصله باشد .مدیر کشاورزی مازندران  نباید پشت میز نشین باشد ، مسایل کشاورزی و برنامه های اجرای آن باید در روستاهای استان برگزار شود. اگر بخواهیم اولویت کشاورزی را عمل کنیم باید همه پای کار بیایم. 

استاندار مازندران گفت که بازار دائمی مرکبات در چین  امسال فراهم شد ، خواسته من این است که مجموعه جهاد کشاورزی باید متحول شود و متناسب با این نگاه توسعه محور کشاورزی خودش را آماده کند ، با  نیروی جوان وتحصیل کرده و با انگیزه در کنار پیشکسوتان کار کنید.

مازندران سه هزار روستا و آبادی دارد که بنا به اعلام اداره کل امور روستایی استانداری بر اساس آخرین سرشماری کشور در سال ۱۳۹۵ جمعیت روستایی در کشور ۲۶ درصد است که این رقم برای مازندران ۴۶ و چهار دهم درصد است .

استان مازندران با تولید ۷۲ نوع محصول کشاورزی به مقدار حدود هشت میلیون تن ،حدود ۱۱ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

مازندران دارای ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است. طبق آمار رسمی هر ساله به طور متوسط ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاروزی مازندران زیر کشت  برنج می رود و این استان با تامین بیش از ۴۲ درصد برنج سفید کشور ، رتبه اول را دارد.

بر اساس آمارهای رسمی اقلام غذایی ۸۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی تامین می کنند و در این بین نقش ۴۰۰ هزار کشاورز مازندرانی با تولید حدود هشت میلیون تن محصولات مختلف، بسیار مهم و حیاتی ست.

 هر ساله از ابتدای مهر ماه به عنوان آغاز سال آبی  شرایط لازم برای انجام کشت پائیزه در چهار محصول اصلی کلزا، گندم، جو و علوفه در مازندران مهیا می شود  و طبق برنامه ستاد کشت پائیزه امسال نیز نیمی از زمین‌های استان زیر کشت این محصولات می‌روند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha