۳۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۶:۵۳
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84894903
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اروپا ۵۰۰ میلیارد یورو برای مقابله با بحران انرژی اختصاص داد  

تهران – ایرنا – نتایج بررسی های اندیشکده بروگل که روز چهارشنبه منتشر شد، حاکی است دولت های اروپایی سال گذشته تقریبا ۵۰۰ میلیارد یورو برای کاستن از شدت افزایش بهای گاز و برق برای شهروندان و شرکت های اروپایی هزینه کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ماه ها افزایش قیمت ها در اروپا سبب شده است دولت های اروپایی تمهیداتی در جهت محدود کردن بهای برق، کاهش مالیات انرژی و اعطای یارانه به پرداخت کنندگان قبوض اتخاذ کنند.

قیمت گاز و برق اروپا با کاهش صادرات سوخت روسیه به کشورهای اروپایی به تلافی تحریم های غربی علیه مسکو، افزایش چشمگیری داشته است.

در همین حال، اندیشکده بروگل در بروکسل گزارش داد که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در مجموع ۳۱۴ میلیارد یورو برای کاستن از این مشکل اختصاص داده اند و انگلیس نیز ۱۷۸ میلیارد یورو کنار گذاشته است.

اگر مبالغی که دولت ها برای فرآیند ملی شدن تخصیص داده و کمک های مالی یا وام های اعطا شده به شرکت های برق زیان دیده لحاظ شود، دولت های اروپایی نزدیک به ۴۵۰ میلیارد یورو در این زمینه هزینه کرده اند.

در این میان، آلمان روز چهارشنبه شرکت واردکننده گاز یونیپر را ملی کرد و انگلیس نیز هزینه کلی برق و گاز برای مشاغل را محدود کرد.

هر چند که بیشتر تمهیدات اتخاذ شده موقتی است، اما اندیشکده یاد شده اعلام کرد که مداخلات دولتی در این زمینه به سمت ساختارمندی هدایت شده است.

آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپاست، تا حد زیادی بزرگترین مصرف کننده در این بلوک است، به طوری که برلین ۱۰۰ میلیارد یورو در مقابل ۵۹ میلیارد یورو در ایتالیا یا ۲۰۰ میلیارد یورو در استونی اختصاص داده است.

کرواسی، یونان، ایتالیا و لتونی جملگی بیش از ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی شان برای مقابله با بحران انرژی در نظر گرفته اند.

همزمان با بحران انرژی در اروپا، بهای برق در بازار اروپا رشد تاریخی را تجربه کرده، به طوریکه قیمت آن در بازار فرانسه در طول یک سال بیش از ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha