تأثیر تغییر اقلیم بر سلامت درختان شهری

تهران- ایرنا- پژوهشگران با بررسی برخی از گونه‌های درختان شهری به این نتیجه رسیدند که تغییر اقلیم سلامت و بقای این درختان را نیز تهدید می‌کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه بی‌بی‌سی نیوز، درختان شهرها از جمله بلوط، افرا، صنوبر، نارون، کاج و شاه‌بلوط از جمله بیش از هزار گونه درختی هستند که به دلیل تغییرات اقلیمی در معرض خطر هستند. خواسته دانشمندان این است که از درختان موجود محافظت کنند و به جای آن‌ها درختانی از انواع مقاوم در برابر خشکسالی کاشته شود.

درختان تأثیرات خنک‌کننده دارند، سایه تولید می‌کنند و شهرها را به مکانی قابل زیستن تبدیل می‌کنند. به گفته مانوئل اِسپِرون رودریگز (Manuel Esperon-Rodriguez) از دانشگاه سیدنی غربی در استرالیا، بسیاری از درختان در مناطق شهری به دلیل تغییرات اقلیمی دچار استرس شده‌اند و با گرم‌وخشک‌تر شدن هوا تعداد انواعی که در معرض خطر هستند، افزایش خواهد یافت.

به گفته این دانشمند، درختان شهرها و خیابان‌ها سلامت جسمی و روانی را بهبود می‌بخشند و به همین دلیل برای دستیابی به یکپارچگی اجتماعی مهم هستند و می‌توانند تأثیرات افزایش دما را کاهش می‌دهند. به طور عمده، درختان بالغ بزرگ همه این منافع را فراهم می‌کنند؛ بنابراین ما باید مطمئن شویم که آنچه امروز می‌کاریم به مرحله‌ای خواهد رسید که همه این منافع را برای نسل‌های آینده فراهم کند.

تأثیر تغییر اقلیم بر سلامت درختان شهری

پژوهشگران از فهرست جهانی درختان شهری، یک پایگاه داده که بیش از چهار هزار درخت و درختچه مختلف را ثبت کرده است که در ۱۶۴ شهر و ۷۸ کشور کاشته شده‌اند، استفاده کردند تا احتمال تأثیر گرمایش جهانی بر درختان کاشته‌شده در خیابان‌ها و پارک‌ها را تخمین بزنند.

در بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص شد که بیش از نیمی از انواع درختان در برخی از شهرها به دلیل دمای رو به افزایش و تغییر در بارش باران در خطر هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، این میزان به بیش از دوسوم افزایش یابد.

خطر تغییرات اقلیمی برای گونه‌ها در مناطق شهری به‌ویژه در شهرهای مناطق گرمسیری و در کشورهای آسیب‌پذیر مانند هند، نیجر، نیجریه و توگو زیاد است.

در انگلیس، محققان پنج شهر بلفاست، بیرمنگام، بریستول، لندن و یورک را بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که آب و هوای خشک در نتیجه تغییرات اقلیمی تأثیر زیادی بر درختان، به‌ویژه در یورک، لندن و بیرمنگام دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha