هشدار عضو شورای شهر تهران به روند کُند بررسی وضعیت ۱۲۹ ساختمان پر خطر پایتخت

تهران - ایرنا - اعضای شورای اسلامی شهر تهران تذکراتی را در صحن علنی شورای شهر ارائه کردند و یکی از اعضای شورا تذکر خود را به روند کُند بررسی و رفع خطر ۱۲۹ ساختمان بسیار پر خطر پایتخت اختصاص داد.

به گزارش ایرنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه‌شنبه در جریان نود و دومین جلسه خود، تذکراتی را ارائه کردند و مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با بیان تذکر خود به روند کُند بررسی و رفع خطر از ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر و ناایمن در برابر آتش سوزی، هشدار داد.

وی گفت: هر روز در گوشه و کنار این شهر در ابعاد کوچک بزرگ شاهد رخداد حوادث و آتش سوزی در ساختمان‌ها و اماکن ناایمن هستیم که جان و مال بسیاری از شهروندان در پی آنها به خطر می‌افتد و در مواردی هم اخبار تاسف باری را به دنبال دارد.  

بابایی افزود: حوادثی همچون فروریختن ساختمان پلاسکو و انفجار کلینیک سینا مهر شمیران که از بی‌توجهی به اخطارهای مکرر، نبود ضمانت اجرایی و از همه مهمتر نداشتن عزم و اراده راسخ در بین مسئولان ذیربط برای تحقق دستورالعمل‌های ایمنی در شهر نشأت می‌گیرد.  

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به عنوان کارشناس فنی و در قالب طرح نظام بازرسی ایمنی تا حدودی به تکالیف خود در بازرسی از ساختمان‌ها، اخطار و دستورالعمل‌های ایمن سازی بر اساس وظایف محوله مستند به ماده یکم مصوبه «توسعه و بهبود خدمات ایمنی و آتش نشانی» عمل کرده، از سوی دیگر توجه به این نکته ضروری است که این سازمان ابزار قانونی لازم برای ملزم کردن اشخاص برای تحقق الزامات و ضوابط قانونی ایمنی را در اختیار ندارد؛ بنابراین اقدامات این سازمان به نتیجه مطلوب نرسیده است.  

عضو شورای‌ اسلامی شهر تهران تاکید کرد: فهرست ۱۲۹ ساختمان که به عنوان ساختمان‌های بسیار پرخطر و بحرانی توسط سازمان آتش نشانی شناسایی شده‌اند که در صورت بروز حریق در آنها به دلیل بار تصرف، بار اشتعال بسیار زیاد، عدم رعایت اصول ایمنی و آتش نشانی و نداشتن هیچ گونه اقدام پیشگیرانه، تلفات جانی و مالی سنگینی را به دنبال خواهند داشت، مطابق مفاد دستورالعمل پیوست مصوبه «الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه پایش ایمنی ساختمان های موجود شهر تهران در برابر خطر آتش سوزی» به تفکیک مناطق به شهرداران مناطق ۲۲ گانه برای ابلاغ اخطار و دستورالعمل به مالکین ارائه شده است.

بابایی تاکید کرد: شهرداران مناطق بیست و دو گانه مکلف هستند با استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی خود و ظرفیت های قانونی قوه قضاییه و نیروی انتظامی و سایر نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و عمومی ذیربط نسبت به ممانعت از بهره برداری تا زمان اجرای کامل دستورالعمل و صدور تاییدیه ایمنی اقدام کنند به نحوی که ابتدا با نصب پلاکارد خطر، شهروندان را از ناایمن بودن ساختمان مطلع نموده و ارائه خدماتی مانند، آب، گاز و برق به ساختمان با حکم قضایی قطع شود و در آخرین گام نسبت به پلمب ساختمان اقدام شود.  

به گفته رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران، متاسفانه طبق گزارش‌های دریافتی از مناطق و سازمان آتش نشانی، با وجود پیگیری‌های مکرر کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران و ورود قوه قضاییه به موضوع روند بررسی و رفع خطر از این ۱۲۹ ساختمان بسیار کند است.

وی افزود: در شرایطی که در این فهرست مراکز جمعیتی مانند پلاسکو کم نیستند از شهردار تهران انتظار می‌رود با تاکید ویژه از طریق شهرداری‌های مناطق موضوع را در اولویت برنامه‌ها قرار داده و اقدام عاجل انجام دهد زیرا عدم توجه به تقدم اقدامات پیشگیرانه و وقوع حوادثی مانند ریزش پلاسکو و انفجار کلینیک سینا مهر شمیران تبعات بسیاری برای مدیریت شهری و شهر به دنبال خواهد داشت.

منتظر اعلام نتیجه علت فوت مهسا امینی هستیم 

نرجس سلیمانی عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در این جلسه با تسلیت فوت مهسا امینی، گفت: منتظر گزارش دستگاه‌ها برای اتفاق رخ داده درباره خانم امینی هستیم تا مشخص شود علت چه بوده است.

سلیمانی در ادامه تذکر خود، با اشاره به ایجاد تونل مشترک شهری گفت: بیش از ربع قرن از قانون تصویب تونل مشترک شهری در منطقه ٢٢ می‌گذرد.

وی خواستار اقدام شهرداری تهران برای تونل مشترک تأسیسات شهری در منطقه ۲۲ شد.

همکاری خوب میان دستگاه‌های اجرایی در مراسم راهپیمایی اربعین

علیرضا نادعلی سخنگو و نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز از همکاری خوب میان دستگاه‌های اجرایی در مراسم راهپیمایی اربعین خبر داد.

وی با تشکر از دستگاه‌های اجرایی که در اجرای مراسم راهپیمایی اربعین نقش داشتند اظهار داشت: در برگزاری آیین راهپیمایی همه دستگاه‌های اجرایی از جمله نیروی انتظامی به خوبی عمل کردند و اگر کمکی صورت نمی گرفت عملا هدایت زائران امکان پذیر نبود.

وی، از شهرداری تهران، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های اجرایی که برگزاری آیین راهپیمایی اربعین را تسهیل کردند تشکر کرد.

نادعلی با اشاره به اینکه ۲ نفر از همکاران در مراسم اربعین امسال مشغول خدمت رسانی به زائران بودند را متاسفانه از دست دادیم، گفت: محمد مهدی صبوری همچنین حمزه حمداللهی که از همکارانم در شهرداری تهران بودند که در خدمت رسانی به زائران مراسم آیین راهپیمایی اربعین نقش داشتند به رحمت خدا رفتند که متاسفانه این موضوع در رسانه کمتر دیده شد.

در جامعه وحدت ملی وجود دارد

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اتفاقات اخیر شهر تهران گفت: همچنین در چند روز اخیر برای یکی از دختران این سرزمین اتفاق ناگواری رخ داد و باعث ناراحتی و اندوه برای بسیاری از مردم شد، از سوی دیگر برخی از دشمنان نظام منتظر چنین اتفاقاتی بودند تا به آیین و دین و حکومت اسلامی تعرض کنند.

نادعلی گفت: اتفاقات اخیر نشان می دهد که این اتفاقات از کجا خط می‌گیرد اما دشمنان اسلام بدانند حجاب حکم خدا و امام خمینی (ره) است و ما ملت امام حسین (ع) هستیم و در جامعه وحدت ملی وجود دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر کسی اشتباهی کرده باشد مسئولان پیگیری خواهند کرد و برخی باید از حرف های وحدت شکن پرهیز کنند.

بلاتکلیفی خانواده‌ها برای سرویس‌ مدارس 

همچنین زهرا شمس احسان عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در تذکر خود به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در آستانه سال تحصیلی اشاره کرد.

وی گفت: عدم زمان بندی سازمانی باعث بلاتکلیفی خانواده ها برای سرویس مدارس شده است.

شمس احسان ادامه داد: برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل دانش آموزان به شورا منتقل شده و باید شهرداری نسبت به ستاد تشکیلاتی بازگشایی مدارس با حضور دستگاه های متولی اقدام کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران باید مطابق مفاد مصوبات، نسبت به تشکیل ستاد بازگشایی مدارس با حضور معاونت‌های مربوطه شهرداری تهران و همه دستگاه‌ها و سازمان‌های متصدی ایمنی و ترافیک اقدام کند.

شمس احسان افزود: باید گزارشی از علل عدم اجرا و راه اندازی مسیرهای خط اتوبوس و مینی‌بوس مدرسه مطابق ماده یازدهم مصوبه برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان که به کاهش تقاضای سفرهای کنونی کمک شایان توجهی می‌کند به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.

تذکر به آنچه ادبیات نامناسب شرکت آبفا با شهروندان عنوان شد 

حبیب کاشانی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه گفت: هفته گذشته فوت خانم امینی موجب تکدر خاطر جامعه شد و درگذشت وی را تسلیت می‌گویم.

وی در ادامه با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب با ادبیات نامناسب و با گردن کلفتی اخطار قطع آب شهروندان را صادر کرده است، گفت: این شرکت نامه‌ای را راجع به اصلاح قرارداد فاضلاب به خانه‌های مردم ارسال کرده است و پس از دو هفته هشدار قطع فوری آب می‌دهند.

کاشانی افزود: این ادبیات درستی نیست و اگر اشتباهی رخ داده، از سمت شرکت آب و فاضلاب بوده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد که این نوشتار نامناسب باید جمع شود.

کاشانی به کمک شهرداری تهران برای سرویس مدارس استثنایی تاکید کرد و گفت: سال‌های گذشته کمکی برای سرویس مدارس استثنایی از سوی مدیریت شهری لحاظ می‌شد و خواهش من این است که این کمک امسال هم لحاظ شود.

وی گفت: این کودکان نیازمند سرویس هستند و اگر هزینه سرویس آنها تأمین نشود از تحصیل باز می‌مانند.

ضرورت تشکیل سازمان اربعین در دولت و قراردگاه دائمی اربعین در شهرداری تهران

حجت الاسلام سید محمد آقامیری، نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه ایام اربعین امسال حدود ۳ و نیم میلیون زائر به عراق اعزام شدند، بر ضرورت تشکیل سازمان ویژه اربعین توسط دولت تأکید کرد.

وی افزود: در طول سال حدود ۴۰ هزار نفر زائر به حج بیت الله الحرام اعزام می شوند که برای آن سازمانی به نام حج و زیارت با کلی نیرو و تشکیلات وجود دارد که برای آن ایام خاص مشغول به فعالیت هستند. 

آقامیری گفت: در ایام اربعین امسال قریب به ۳ و نیم میلیون نفر زائر به عراق اعزام کردیم که اگر امکانات بیشتر بود این رقم به ۵میلیون نفر هم ممکن بود برسد.

وی افزود: شاهد هستیم که در کشور قطر، مسابقات جام جهانی یک و نیم میلیون نفر ممکن است ظرف یک ماه در این کشور رفت و آمد کنند که از ۵سال قبل برنامه ریزی و سرمایه گذاری چند ده میلیاردی صورت می گیرد. 

آقامیری با اشاره به ضرورت توجه دولت به مسئله اربعین خاطرنشان کرد: در شهر مهران که این همه زائر رفت و آمد می کنند, با حداقل امکانات مواجه می شوند و ضرورت دارد دولت وارد میدان شود و بودجه مورد نیاز را در این شهر و حتی در کشور عراق تأمین کند و سرمایه گذاری مناسب برای این حماسه بزرگ که به تعبیر رهبری حماسه معجزه گونه، است، در جهت خدمت رسانی هرچه بهتر به زائران انجام دهد.

وی خواستار ایجاد یک قرارگاه دائمی اربعین در شهرداری تهران شد و افزود: حماسه بزرگ اربعین برای ما باید یک رویداد بسیار مهم تلقی شود و با تشکیل قرارگاه دائمی اربعین از همین امروز برای سال آینده باید برنامه ریزی شود و این طور نباشد که این مساله تا عاشورای سال بعد تعطیل گردد.

شهرداری، آسیب شناسی مراسم اربعین و مراسم های مشابه را در دستور کار قرار دهد 

سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران نیز در این جلسه از شهرداری تهران و همه خیران و موکب‌داران که تلاش ویژه‌ای در ایام اربعین داشتند، تشکر کرد.

وی با اشاره به مهمان‌نوازی در کشور عراق تاکید کرد: برادران عراقی با توجه به سختی‌ها، گرفتاری‌ها و رنج‌ها ویژه خودشان، در زمانی کوتاه مدت، میزبان ۲۰ میلیون زائر در یک محدوده کوچک جغرافیایی بودند که کار بسیار سختی است. 

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: برای مثال مراسم روز غدیر در تهران با آنهمه امکانات، با مشکل برگزار شد و یا کشور عربستان با آنهمه سرمایه، تجهیزات و زیرساخت، هر سال تنها میزبان حدود ۳ میلیون زائر می‌شود که باز هم با گرفتاری و مشکلات زیادی روبرو می‌شود اما کشور عراق میزبان شایسته‌ای است.

علوی تاکید کرد: از همه مردم، دولتمردان، علما و مراجع عراق که اجازه ندادند برخی از موضوعات داخلی این کشور، راهپیمایی عظیم اربعین را تحت‌الشعاع قرار دهد، تشکر ویژه‌ای می‌کنم.

وی در پیشنهادی از شهرداری تهران درخواست کرد برای موضوع اربعین و مراسم مشابه، بحث آسیب‌شناسی را هم برای خود و هم برای ارائه به صحن شورا انجام دهد.

وی ادامه داد: مطمئنا درحال حاضر دوستان در شهرداری با توجه به درگیر بودن با موضوعات اربعین، به‌خوبی می‌توانند آسیب‌شناسی لازم را برای مشکلات بوجود آمده جهت اصلاح در دوره‌های بعدی استخراج کنند.

عضو شورای ششم شهر تهران تاکید کرد: ممکن است با تغییر مدیران یا گذشت زمان، برخی از این مشکلات پنهان مانده و فراموش شود و در دوره‌های بعدی مجددا این اتفاقات تکرار شود.

طرح های موضعی و موضوعی به کجا رسید

ناصر امانی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه از خدمات شهرداری تهران در حماسه اربعین تشکر کرد.

وی با بیان اینکه تذکر من در خصوص کمیسیون ماده پنج است، گفت: برطرف کردن مغایرت ها و مشکلات هنگام اجرا در طرح جامع و طرح های تفصیلی و تسهیل طرح های موضعی و موضوعی در طرح جامع تهران یکی از وظایف این کمیسیون است و قرار بود تمام این طرح ها تهیه و به تصویب کمیسیون برسد.

امانی با بیان اینکه یکی از فعالیت های اصلی در دوره چهارم تهیه طرح های موضوعی و موضعی بود، اظهار داشت: هنوز نمی دانم که تکلیف این طرح ها در دوره پنجم به کجا رسیده است؟

 عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: هرگونه افزایش و بار بیش از ظرفیت در کالبد شهر که افزایش جمعیت شهر را به دنبال داشته باشد بر ترافیک، حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا و سبک زندگی شهروندان اثرگذار خواهد بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha