۲۸ شهریور ۱۴۰۱، ۸:۵۵
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 84891012
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاجیکستان و قرقیزستان همدیگر را به حملات تجاوزکارانه متهم کردند

تهران - ایرنا - وزارت امور خارجه تاجیکستان امروز دوشنبه با صدور بیانیه ای حملات ارتش قرقیزستان به شهرک ها، مدارس و تأسیسات زیربنایی در مرزهای این کشور را تجاوزکارانه خواند. وزارت خارجه قرقیزستان نیز در پاسخ تاجیکستان را به برنامه ریزی برای تجاوز نظامی به قرقیزستان متهم کرد.

به گزارش ایرنا،  وزارت امور خارجه تاجیکستان در بیانیه ای با اعلام جزئیاتی از حمله نظامیان قرقیزستان به تاجیکستان طی چهار روز گذشته این اقدامات را تجاوزکارانه خواند. وزارت امور خارجه قرقیزستان هم در پاسخ به بیانیه‌ دوشنبه نوشت: رویدادهایی که در ۱۴ تا ۱۷ سپتامبر در قلمرو مستقل قرقیزستان رخ داد، تهاجم نظامی برنامه‌ریزی شده تاجیکستان علیه کشور ما است.

هر دو کشور کوچک و محصور در خشکی یکدیگر را به از سرگیری جنگ در یک منطقه مورد مناقشه علیرغم توافق آتش بس متهم کرده اند.

در بیانیه وزارت خارجه تاجیکستان آمده است: ارتش قرقیزستان اقدام به گلوله باران پاسگاه نیروهای مرزی کمیته دولتی امنیت ملی جمهوری تاجیکستان در جماعت واروخ شهر اسفره تاجیکستان در ۱۴ سپتامبر (۲۵ شهریور) کرد که یک اقدام تجاوزکارانه است، طرف قرقیزستان از خمپاره و سلاح های سنگین استفاده کرد و در نتیجه چند تن از نیروهای مسلح این جمهوری کشته شدند.


تاجیکستان حملات ارتش قرقیزستان را تجاوزکارانه خواند

- در همان روز حدود ساعت ۱۴:۱۰ بلافاصله پس از اعلام آتش بس، نیروهای نظامی قرقیزستان با استفاده از سلاح های سنیگین  به شهرک های لنگر و ساری بزور و همچنین ساختمان دبیرستان شماره ۴۷ چورکوه که مسغول فعالیت اموزشی بود حمله کردند.

- در تاریخ ۲۵ شهریور ماه در جریان گلوله باران مناطق مسکونی روستای چورکیشلوک در شهرستان اسفره، طرف قرقیزستانی از تجهیزات سنگین، خودروهای رزمی پیاده و نفربرهای زرهی استفاده کرد.

- در تاریخ ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) ساعت ۰۶:۳۰، نیروهای نیروهای ویژه قرقیزستان با یورش به روستای بوگدوری از توابع چیلغازی شهرستان اسفارا، ۱۶ خانه ساکنان محلی را سوزانده و به سرقت و غارت پرداختند.

- از ساعت ۰۷:۳۰، واحدهای نظامی قرقیزستان در سراسر خط مرزی تاجیکستان و قرقیزستان تیراندازی کردند.

بدین ترتیب در جریان گلوله باران گسترده خاک تاجیکستان از ۲۰ واحد خودروهای زرهی سنگین شامل تانک، نفربر زرهی و خودروهای زرهی شناسایی و گشتی استفاده شد.

تاجیکستان حملات ارتش قرقیزستان را تجاوزکارانه خواند

بر اساس بیانیه وزارت خارجه تاجیکستان  در ۱۶ سپتامبر، علیرغم توافق آتش بسی که در سطوح مختلف مقامات نظامی و غیرنظامی دو کشور حاصل شد و همچنین برخلاف تضمین های صدیر جپاروف، رئیس جمهوری قرقیزستان، در دیدار با وی. امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ساعت ۱۹:۱۰، نظامیان قرقیزستانی با تیراندازی ساختمان های مدارس راهنمایی شماره ۲۲۵ و شماره ۶۴ جماعت چورکوه این شهر را به طور کامل تخریب کردند.  

- در نتیجه حمله پهپاد قرقیزستانی به ساختمان مدرسه شماره ۸ جاموات اوچی کلاچ، بوبوجون، ناحیه غفوروف، ۶ غیرنظامی تاجیکستان کشته شدند.

تاجیکستان حملات ارتش قرقیزستان را تجاوزکارانه خواند

در جریان حمله پهپادها به مسجدی در جماعت اوچی کلاچ، ۱۲ غیرنظامی تاجیکستان کشته و بیش از ۲۰ نفر از جمله یک کودک هفت ساله زخمی شدند.

- در ۱۷ سپتامبر(۲۸ شهریور)، ساعت ۱۱:۵۰ صبح، نیروهای نظامی قرقیزستان با استفاده از سیستم های موشک پرتاب چندگانه (MLRS) به روستای تودژوارون در منطقه لخش تاجیکستان بمباران کردند. در نتیجه این حمله چندین غیرنظامی از جمله زنان و کودکان زخمی شده و ۳ ساختمان مسکونی تخریب شده است. در طول روز، نیروهای نظامی قرقیزستان سه بار با استفاده از تجهیزان MLRS به شهرک‌های منطقه مرزی منطقه لخش شلیک کردند.

مدرسه شماره ۱۵ روستای توجورون مورد حمله قرار گرفت که در نتیجه آن ۳ دانش آموز مجروح شدند.

تاجیکستان حملات ارتش قرقیزستان را تجاوزکارانه خواند


پیش از این وزارت امور خارجه تاجیکستان از کشته شدن ۲۸ نفر نظامی و غیرنطامی تاجیک در درگیری های مرزی با قرقیزستان خبر داده بود.

 در بیانیه متقابل وزرات خارجه قرقیزستان نیز آمده است : تا ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۲، در نتیجه اقدامات غیرانسانی طرف تاجیکستان، ۴۶ نفر کشته و ۱۴۰ نفر زخمی شدند. ۱۴۰ هزار نفر تخلیه شده اند. ضرر مالی بسیار زیاد است.

این بیانیه افزود: «ما اتهامات بی‌اساس تاجیکستان علیه قرقیزستان مبنی بر «تجاوز نظامی به جمهوری تاجیکستان» را تلاشی برای انداختن مسئولیت و گناه به گردن جمهوری قرقیزستان می‌دانیم.  

تاجیکستان و قرقیزستان همدیگر را به حملات تجاوزکارانه متهم کردند

 در ادامه آمده است : ما اعلام می کنیم که هرگونه اطلاعات وزارت امور خارجه تاجیکستان و سایر نهادهای عمومی انی کشور با واقعیت مطابقت ندارد. قرقیزستان تمام شواهد (عکس ها و فیلم های ویدئویی) آغاز تجاوزات، جنایات و جنایات سربازان تاجیکستان را در اختیار دارد.
 ما آماده ارائه مدارک در صورت لزوم هستیم.

وزارت خارجه قرقیزستان مدعی شده است که جمهوری تاجیکستان اصول اساسی بین‌المللی مانند تمامیت ارضی، مصون‌ناپذیری مرزها، حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات، عدم استفاده یا تهدید به زور، احترام به حقوق و آزادی‌های بشری را که درمنشور ملل متحد و سایر اسناد بین المللی.  ذکر شده است، به طرز فجیعی نقض کرد.

وزارت بهداشت قرقیزستان نیز اعلام کرد که تعداد کشته شدگان ان کشور در درگیری مرزی با تاجیکستان به 46 نفر افزایش یافت، 140 نفر هم مجروح شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha