۲۸ شهریور ۱۴۰۱، ۱:۰۳
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 84890935
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پکن: سفر شی جین پینگ به آسیای مرکزی، برای شکستن محاصره آمریکا بود

تهران- ایرنا-وانگ یی وزیر امورخارجه چین در بیانیه‌ای یکشنبه شب اعلام کرد که سفر شی جین پینگ به آسیای مرکزی، یک اقدام راهبردی برای شکستن محاصره آمریکا علیه کشورش بود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه وزارت امورخارجه چین آمده است: این کار ( شکستن محاصره) با گسترش "حلقه دوستان" در سازمان همکاری‌های شانگهای و نشان دادن اعتماد و تأثیر آن است.

در این بیانیه آمده است: با وجود جدول زمانی فشرده این سفر، اما آن نکات  برجسته و نتایج پربار زیادی داشته که موجب گسترش شدید سازمان همکاری شانگهای شده و روابط چین با کشورهای مربوطه به سطح جدیدی ارتقا یافته است.

وانگ ایی افزود: این سفر اهمیت زیادی داشته و یک اقدام دیپلماتیک بزرگ بوده که در قبال اوراسیا اتخاذ شد، یک سفر تاریخی و مهمی است که در یک نقطه تاریخی کلیدی انجام شد.

وزیر امورخارجه چین افزود: رییس جمهوری یک تجربه موفقیت آمیز برای سازمان همکاری‌های شانگهای را تجربه کرد و آن تعهد به اطمینان سیاسی و هماری مثمرثمر برای دو طرف و برابری میان کشورها، گشایش و جامعیت و عدالت است که عاملی مهم برای ارتقای توسعه سالم و عادلانه در روابط بین الملل است.

وانگ ایی افزود: گسترش این سازمان بیانگر آن است که سازمان همکاری‌های شانگهای یک سازمان کوچک، سربسته و انحصاری نیست، بلکه یک خانواده بزرگ، جامع است که درهای آن باز است.

بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای درحالی در تاریخ ۱۵ و ۱۶ سپتامبر ( ۲۴ و ۲۵ شهریور) در سمرقند پایتخت ازبکستان برگزار شد که کارشناسان معتقدند پس از ۲۱ سال رشد، این سازمان از نظر جهانی به نهادی مهم تبدیل شده است و برای سراسر جهان صلح و نظم جهانی به ارمغان می‌آورد.

سران کشورهای چین، روسیه، هند، ایران، ازبکستان، قزاقستان، بلاروس، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان، پاکستان، مغولستان، تاجیکستان و ترکمنستان و ژانگ مینگ دبیر کل سازمان همکاری شانگهای و روسلان میرزایف رئیس کمیته اجرایی ساختار منطقه‌ای ضدتروریسم سازمان همکاری شانگهای حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha