تحویل گندم و کلزا به تعاون روستایی گلستان ۴۶ درصد رشد داشت/ تامین ۵۰ درصد گندم بذری کشاورزان گلستان
عکس آرشیو است

گرگان - ایرنا - مدیر تعاون روستایی گلستان گفت: در سال زراعی جاری تحویل گندم و کلزا از سوی کشاورزان استان ۱۵۶ هزار تُن بوده که نسبت به مدت مشابه سال زراعی قبل ۴۵ درصد رشد دارد.

حجت الله صالح‌المومنین روز پنجشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: از این مقدار ۱۲۸ هزار تُن گندم به صورت خرید تضمینی و با مباشرت اتحادیه تعاون روستایی استان و اداره کل غله و خدمات بازرگانی و همچنین محصول کلزا به صورت توافقی خریداری شده است.

به گفته وی امسال این مدیریت برای تحویل این محصولات زراعی در استان، ۴۰ مرکز با پیش بینی ۲۰۰ هزار تُن ظرفیت انباری تدارک دیده بود.

صالح‌المومنین همچنین از آمادگی در حوزه کاشت گندم برای سال زراعی جدید خبر داد و گفت: این مدیریت منتظر برنامه ابلاغی از جهادکشاورزی برای اجرای طرح کشاورزی قراردادی گندم است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، ۲۱ هزار تُن گندم بذری از کشاورزان استان خریداری و از طریق ۶ مرکز فرآوری بذر زیرپوشش این مدیریت در سطح استان آماده تحویل به کشاورزان طرف قرارداد برای کشت در سال زراعی جدید می‌شود.

به گفته وی ۵۰ درصد از گندم بذری مورد نیاز کشاورزان طرف قرارداد توسط مدیریت تعاون روستایی استان تامین می‌شود.

سال زراعی، مهر تا مهر است و کار کشت گندم در استان گلستان در میانه فصل پاییز تا دی ماه ادامه می‌یابد و برداشت محصول آن خرداد تا مرداد است.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

سالانه مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می‌شود.

۲۰۰ هزار تن انبار برای خرید تضمینی گندم و کلزا در گلستان آماده شد

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha