۲۴ شهریور ۱۴۰۱، ۲:۵۴
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84888049
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تصویب طرح موسوم به قانون امنیتی تایوان در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

نیویورک – ایرنا- کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به رغم هشدارهای چین، طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن، واشنگتن به تایوان ۴.۵ میلیارد دلار کمک امنیتی خواهد کرد.

کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی با طرح موسوم به قانون امنیتی تایوان موافقت کرد که بر اساس آن، تایوان، ۴.۵ میلیارد دلار کمک امنیتی و ۲ میلیارد دلار مرجع تضمین وام برای خرید تجهیزات نظامی را دریافت خواهد کرد.

به گفته جیم ریش عضو کمیته روابط خارجی سنا، قانونگذاران یا تصویب این طرح، آن را برای تایید به سنا ارانه کردند.

بر اساس این طرح، این کمک‌های امنیتی در یک دوره چهار ساله به تایوان ارایه و این کشور به عنوان «متحد اصلی غیر ناتو» به شمار خواهد رفت.

همچنین این طرح، دولت آمریکا را ملزم به تعامل با تایوان به عنوان نماینده قانونی ساکنان این جزیره می کند و محدودیت تعامل بین مقامات آمریکایی و همتایان تایوانی آنان را ممنوع می کند.

علاوه بر این، این طرح از وزیر خارجه آمریکا می خواهد تا اجازه نمایش نمادهای حاکمیت تایوان توسط مقامات خارجه از جمله پرچم را بدهد و با تایوان همچون سایر دولت های خارجی رفتار دیپلماتیک عملی برقرار شود.

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید شامگاه گفت که واشنگتن در مورد تعهدش به حفظ توانایی تایوان برای دفاع از خود، مصمم است.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی این مطلب را به رغم هشدارهای چین به آمریکا درباره دخالت در امور تایوان بیان کرد.

این مقام ارشد کاخ سفید در پاسخ به سوالی در خصوص نگرانی‌های دولت آمریکا نسبت به طرح کنگره این کشور موسوم به قانون امنیتی تایوان افزود که کاخ سفید با قانونگذاران در این ‌باره ارتباط دارد.

کربی تصریح کرد: مشتاق همکاری با کنگره روی طرح پیشنهادی، همزمان با پیشرفت آن در فرایند قانونگذاری هستیم.

به گزارش ایرنا، پیش از این، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه بلومبرگ ادعا کرد تهاجم نظامی چین به تایوان، همچنان تهدیدی آشکار و روشن است.

سالیوان اظهار داشت که با سران کنگره دیدار می‌کند تا در مورد طرحی که سیاست آمریکا را در قبال جزیره تایوان تغییر می‌دهد، گفتگو داشته باشد.

به گفته وی، این طرح اعلام تایوان به عنوان متحد اصلی غیر ناتو برای آمریکا است.

چین بارها به آمریکا درباره تسلیح تایوان هشدار داده است. مقامات پکن هشدار داده اند که اگر واشنگتن به حمایت نظامی خود از تایوان ادامه دهد، «اقدامات قاطع و محکمی» را اتخاذ خواهند کرد.

چین اقدام آمریکا را نقض آشکار سیاست چین واحد و دیگر توافقات دیپلماتیک با واشنگتن قلمداد می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha