۲۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱:۴۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84888041
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شورای امنیت سازمان ملل خواستار آتش‌ بس میان باکو و ایروان شد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار آتش بس فوری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شدند و از این دو کشور خواستند هر چه سریعتر به درگیری ها پایان دهند.

شورای امنیت سازمان ملل در نشستی اضطراری که به درخواست فرانسه برای بررسی درگیری‌ ها میان باکو و ایروان برگزار کرد، از طرفین خواست هرچه سریعتر آتش بس برقرار کنند.

نشست شورای امنیت سازمان ملل پشت درهای بسته برگزار شد و واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که اعضای شورای در این نشست خواستار آتش فوری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شدند.

سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: همه اعضای شورای امنیت به اتفاق آرا در خصوص آتش ‌بس فوری و پایان دادن به این بحران از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک گفتگو کردند.

سفیر دولت پوتین در سازمان ملل اظهار داشت که در این نشست درباره اقداماتی که روسیه  به صورت فردی و از طریق سازمان پیمان امنیت جمعی برای آرام کردن اوضاع و دستیابی به آتش بس انجام داده ، گفتگو شده است.

به گفته این مقام دولت روسیه، بیانیه‌ای در این زمینه در حال بررسی است که  کارشناسان در حال نهایی کردن آن هستند.

ارمنستان روز چهارشنبه ۱۴ سپتامبر (۲۳ سپتامبر) درباره خطر تبدیل شدن درگیری میان این کشور و آذربایجان به یک جنگ تمام عیار هشدار داد و از قدرت‌های جهانی خواست که به وضعیت وخیمی که می‌تواند به یک جنگ بزرگ دیگر بین کشورهای شوروی سابق تبدیل شود، توجه کنند.   

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با حضور در جلسه نمایندگان پارلمان این کشور گفت : تعداد کشته‌های این کشور در درگیری با نیروهای آذربایجان به ۱۰۵ نفر رسیده است.

جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه به ارمنستان اعلام کرد که آماده است تا جسد ۱۰۰ سرباز ارمنی را که در درگیری‌های روزهای گذشته کشته شده‌اند، بهاین کشور تحویل دهد.

به گزارش ایرنا ،کمیسیون دولتی اسیران جنگی آذربایجان در بیانیه ای اعلام کرد: «آذربایجان ارمنستان را به آتش‌بس فرا می‌خواند و آماده تحویل اجساد ۱۰۰ سرباز ارتش ارمنی است.»

در پی درگیری های جدید میان ایروان و باکو، نیروهای نظامی دو کشور در بیانیه هایی تلاش کردند تا دلایل بروز التهاب اخیر را از منظر خود توضیح دهند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شد که نیروهای ارمنستانی مشغول فعالیت های تجسسی در مرز مشترک و نقل و انتقال جنگ افزار بوده و دوشنبه شب نیز دست به مین گذاری زده بودند. این وزارتخانه افزود که یگان های ارتش ارمنستان به تعدادی از مواضع، پناهگاه ها و استحکامات نیروهای نظامی این جمهوری با خمپاره و دیگر سلاح ها حمله کردند و در نتیجه تلفاتی به نیروها و خساراتی به زیرساخت های نظامی وارد شد.

از سوی دیگر وزارت دفاع ارمنستان نیز در بیانیه ای خبر داد که اوضاع در مناطق مرزی تا ساعت ۵ بامداد به وقت محلی ملتهب بوده و تیراندازی های شدید که "در نتیجه تحریکات گسترده طرف آذربایجانی آغاز شده"، کماکان ادامه داشته و نیروهای این کشور واکنش متناسبی به آن داده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha