۲۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۳۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84887611
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس دومای روسیه: اوکراین جهان را در آستانه «فاجعه هسته ای» قرار داده است

تهران-ایرنا- «ویاچسلا ولودین» رئیس دومای روسیه هشدار داد حملات اوکراین به نیروگاه هسته ای «زاپوریژیا» خطر غیرقابل قبولی را ایجاد کرده و جهان را در آستانه «فاجعه هسته ای» قرار داده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، راشاتودی به نقل از رئیس دومای روسیه نوشت: مسکو از وقوع فاجعه جلوگیری می کند درحالی که به نظر می رسد آمریکا اهمیتی به آسیب ناشی از این فاجعه احتمالی به اوکراین و متحدانش در ناتو نمی دهد.

ولودین در جلسه دوما، گفت: اقدامات تروریستی کی یف، جهان را در آستانه فاجعه هسته ای قرار داده است. ما اجازه نمی دهیم چنین اتفاقی رخ دهد.

وی افزود: در حالی که آمریکا ممکن است از این فاجعه فاصله داشته باشد، متحدان ناتو در اروپا در صورت انتشار مواد رادیواکتیو، از آن آسیب خواهند دید.

این مقام روس همچنین گفت دولت آمریکا و پارلمان های اتحادیه اروپا درباره این تهدید سکوت کرده اند اما بسیاری از کشورهای جهان با نگرانی روسیه در این زمینه شریک هستند.

روسیه از مارس گذشته کنترل بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا در اوکراین را در اختیار دارد. حملات به این تاسیسات در ماه ژوئیه آغاز شد و وزارت دفاع روسیه بیش از ۳۰ حمله پهپادی و توپخانه ای را مستند سازی کرده است. همچنین بر اساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه فرماندهان اوکراینی قصد حمله به این نیروگاه را داشته اند.

در مقابل کی یف نیز مسکو را به انجام حملات به این نیروگاه متهم می کند.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای که شخصا هدایت تیم بازرسی از این نیروگاه را برعهده داشته است روز دوشنبه گفت که هم روسیه و هم اوکراین «علاقه مند» هستند پیشنهادی برای توقف آتش بس و حفظ امنیت اطراف این نیروگاه ارائه شود. هر۶ راکتور این نیروگاه به دلیل تهدیدهای جاری در حال حاضر غیرفعال هستند.

گروسی هفته گذشته در نشست شورای امنیت درباره وضعیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا گفت که وضعیت کنونی غیر قابل دفاع است.

وی تصریح کرد بهترین اقدام برای تضمین ایمنی و امنیت تاسیسات هسته ای در اوکراین پایان دادن به درگیری مسلحانه است.

مسکو با هر گونه ایده خارج کردن نیروهایش از این منطقه مخالفت کرده است و کرملین می گوید در حال حاضر گفت وگوها فقط درباره وادار کردن اوکراین جهت توقف حملات وحشیانه خود به این تاسیسات است.

رئیس دومای روسیه گفت:  «زمان بار دیگر درستی تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای اعزام نیرو به اوکراین در ماه فوریه را نشان داد».

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته است و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

بدین ترتیب جنگ اوکراین آغاز شد که همچنان ادامه دارد و تحریم های گسترده غرب در واکنش به این مساله، مسکو را هدف گرفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha