فرماندار قم: ارائه خدمات به زائران اربعین تا پایان ماه صفر استمرار دارد

قم- ایرنا - فرماندار قم با تاکید بر پیش‌بینی‌ تمهیدات لازم برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی گفت: اقدام‌هایی که در راستای ارائه خدمات به زائران در قم صورت می‌گیرد تا پایان ماه صفر استمرار و تداوم خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس ذاکریان روز چهارشنبه در جلسه کمیته اجرایی ستاد زائران اربعین قم در تالار امام رضا (ع) فرمانداری افزود: با توجه به ایام سوگواری رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام هشتم(ع) تا پایان ماه صفر شاهد حضور زائران در شهر قم خواهیم بود.

 وی با بیان اینکه دهه آخر ماه صفر همزمان با موج بازگشت زائران اربعین از عراق است گفت: قم جز مقاصد این زائران است، چون مرزهای عراق به روی زائران پاکستانی و افغانستانی نیز گشوده شده و حدود ۲۵ هزار زائر غیرایرانی به کربلا رفتند، در مسیر برگشت قطعا مدتی را در قم اقامت خواهند داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: باید آمادگی همه دستگاه‌های قم حفظ شود که موج ورود زائران اربعین بدون هیچ مشکلی پشت سر بگذاریم.

ذاکریان همچنین با اشاره به شرایط نامناسب پارکینگ شماره چهار مسجد جمکران گفت: در این پارکینگ هر شب جمعیت زیادی می‌آیند، اما خدمات مطلوب ارائه نمی‌شود، مسئولیت آن به شهرداری واگذار شود، تا در قبال هزینه‌ای که از افراد گرفته می‌شود، خدمات خوبی نیز صورت گیرد.

فرماندار قم بیان داشت: خوشبختانه نظافت ورودی‌های مسجد جمکران به‌ویژه از درب شماره یک و ۲ که به عهده شهرداری است، مشکلی ندارد.

وی همچنین با ذکر این نکته که تامین آب شرب زائران یکی از جدی‌ترین دغدغه‌ها است خاطرنشان کرد: اتاق اصناف با استفاده از ظرفیت خیران برای تامین آب، کمک‌لازم‌های را داشته باشد، حدود ۴۰ هزار بطری آب تهیه و با هماهنگی با کشتارگاه در سردخانه نگهداری و ذخیره شود، تا اگر نیاز شد، و جمعیت بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود، بتوانیم آب آشامیدنی آنها را تامین کنیم.

فرماندار قم همچنین با تاکید بر آمادگی کامل پارکینگ‌های اطراف بلوار پیامبر اعظم و  حرم حضرت معصومه(س) برای توقف خودروهای شخصی یادآور شد: برای جابجایی زائران بین مسجد جمکران و حرم مطهر نیز به تعداد کافی اتوبوس و تاکسی فراهم شود.

قائم مقام شرکت آب‌وفاضلاب قم نیز با اشاره به اینکه برای بلوار پیامبر اعظم (ص)‌ هشت مخزن آب را در نظر گرفتیم گفت: در صورتی که جایگاه مشخص شود، این تعداد مخزن را  مستقر خواهیم کرد.

محمد احمدی جبلی با بیان اینکه سه دستگاه تانکر آب‌رسانی ما نیز در همدان و ایلام مستقر است گفت: برای آب‌رسانی سیار محدودیت داریم، اما به شرطی که سپاه و یا شهرداری تانکر سیار در اختیاری ما قرار دهند، تامین آب را انجام ‌می‌دهیم.

۴۰ درصد ظرفیت واحدهای اقامتی در اختیار زائران اربعین قرار گرفت

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم نیز گفت: ۴۰ درصد ظرفیت واحدهای اقامتی استان در اختیار زائران قرار گرفته است.

مهدی نصر افزود: برای اسکان زائران در مساجد و حسینیه‌ها هماهنگی لازم انجام، ۱۰ مدرسه و ۴۰ نمازخانه را  تجهیز و آماده شده‌است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم گفت:‌چهار استراحتگاه برای زائران اربعین در بوستان‌های فدک، امام رضا(ع)، جوان و همچنین پارکینگ شماره چهار جمکران انجام شده‌است.

سید محسن میرهادی با اشاره به برگزاری راهپیمایی اربعین در شهر قم گفت: در مسیر بلوار پیامبر اعظم امکانات مورد نیاز مانند سرویس بهداشتی و آب شرب فراهم است، همچنین برای برپایی ۴۵ ایستگاه صلواتی نیز درخواست شده، هماهنگی‌های مربوط به مباحث ترافیکی، نظافت و پاکسازی نیز صورت پذیرفته‌است.

وی ادامه داد: در اطراف مسجد جمکران، مایحتاج زائران را در نظر گرفته‌ایم.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری با اشاره به اینکه برای مدیریت پسماند، یکهزار و ۵۰۰ کارتن پلاست بین مناطق شهرداری قم توزیع شده گفت: برای آتش‌نشانی و مباحث ایمنی هم، هماهنگی انجام شده، اکیپ‌ها در داخل مسجد جمکران و بلوار پیامبر اعظم(ص) مستقر هستند.

وی استقرار ماشین‌آلاتی مانند بالابر و جرثقیل را در طول مسیر راهپیمایی اربعین مورد توجه قرار داد و گفت: کنترل نظم و انضباط شهری نیز در دستور کار است، ستاد رسیدگی به تخلف‌های شهری، معضل‌هایی مثل تکدی‌گری و دستفروشی را کنترل می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha