۲۳ شهریور ۱۴۰۱، ۵:۴۱
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84886934
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاخ سفید: در تعهد به حفظ توانایی دفاعی تایوان مصمم هستیم

 نیویورک – ایرنا- هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید شامگاه گفت که واشنگتن در مورد تعهدش به حفظ توانایی تایوان برای دفاع از خود، مصمم است.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی این مطلب را به رغم هشدارهای چین به آمریکا درباره دخالت در امور تایوان بیان کرد.

این مقام ارشد کاخ سفید در پاسخ به سوالی در خصوص نگرانی‌های دولت آمریکا نسبت به طرح کنگره این کشور موسوم به قانون امنیتی تایوان افزود که کاخ سفید با قانونگذاران در این ‌باره ارتباط دارد.

کربی تصریح کرد: مشتاق همکاری با کنگره روی طرح پیشنهادی، همزمان با پیشرفت آن در فرایند قانونگذاری هستیم.

به گزارش ایرنا، پیش از این، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه بلومبرگ ادعا کرد تهاجم نظامی چین به تایوان، همچنان تهدیدی آشکار و روشن است.

سالیوان اظهار داشت که با سران کنگره دیدار می‌کند تا در مورد طرحی که سیاست آمریکا را در قبال جزیره تایوان تغییر می‌دهد، گفتگو داشته باشد.

به گفته وی، این طرح اعلام تایوان به عنوان متحد اصلی غیر ناتو برای آمریکا است.

مشاور امنیت ملی آمریکا درباره دیدار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین نیز گفت: تاکنون دیداری بین بایدن و شی  در نشست گروه ۲۰ برنامه‌ریزی نشده است.

سالیوان در عین حال افزود:  حتی اگر بایدن با رئیس جمهوری چین دیدار کند، انتظار دستیابی به توافق بزرگی را ندارم.

 نشست گروه ۲۰ ماه نوامبر آتی در اندونزی برگزار می‌شود. پیش از این روزنامه وال استریت ژورنال از احتمال این دیدار خبر داده بود.

خانواده بایدن روابط تجاری گسترده‌ای با شرکت‌های چینی دارد و از سوی دیگر رئیس جمهور آمریکا با فشار مضاعف از سوی جمهوری خواهان برای اتخاذ یک موضع سخت‌تر در مقابل چین مواجه است. 

گزارش‌ها از دیدار احتمالی بایدن و شی جین پینگ در زمانی منتشر می‌شوند که تنش‌ها میان چین و آمریکا پس از دیدار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا از جزیره تایوان افزایش یافته است. 

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین ۲۹ ژوئیه، در تماس تلفنی پر تنشی که بیش از دو ساعت به‌ طول انجامید، درباره بسیاری از مسائل از جمله سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان گفتگو کردند.

چین بارها به آمریکا درباره تسلیح تایوان هشدار داده است. مقامات پکن هشدار داده اند که اگر واشنگتن به حمایت نظامی خود از تایوان ادامه دهد، «اقدامات قاطع و محکمی» را اتخاذ خواهند کرد.

چین اقدام آمریکا را نقض آشکار سیاست چین واحد و دیگر توافقات دیپلماتیک با واشنگتن قلمداد می کند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha