معاون استاندار خراسان شمالی: فهم مشترک از بازآفرینی شهری وجود ندارد

بجنورد-ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: متاسفانه هنوز فهم مشترک میان مسوولان و نهادهای مختلف برای اجرای طرح های بازآفرینی شهری ایجاد نشده و در اینباره باید آموزش‌های لازم داده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی رشیدی شامگاه سه شنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری استان خراسان شمالی اظهار داشت: البته نبود فهم مشترک و آشنایی لازم برای تحقق اهداف بازآفرینی شهری مختص این استان نیست و در کل کشور مشاهده می شود.

وی افزود: باید در این زمینه آموزش لازم به اعضای ستادهای استانی و شهرستانی داده شود؛ دوره های آموزش برگزار و همچنین مسیر و چهارچوب به گونه ای تعریف شود که نتیجه هزینه ها و انرژی صرف شده در بافت ناکارآمد شهری و یا بافت فرسوده برای مردم محسوس و قابل لمس باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه نشست های ستاد بازآفرینی شهری در استان و شهرستان های این استان به خوبی برگزار نشده و برخی کارگروها تاکنون نشستی نداشته اند، افزود: علت آن هم نبود چهارچوب مشخص برای کارگروه ها است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توزیع قیر رایگان میان شهرداری های خراسان شمالی گفت: راه و شهرسازی استان اعلام کرده است که هیچ محدودیتی برای تامین قیر رایگان به بافت ناکارآمد شهری استان وجود ندارد و شهرداری ها در این زمینه مستندات ارائه دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی افزود: متاسفانه سهم استان در قیر رایگان در سال ۱۴۰۰ جذب نشد و بسیاری از شهرداری ها به علت هایی نتوانستند آن را جذب کنند.

رشیدی گفت: تنها چهار شهرداری استان از جمله شهرداری های بجنورد، شیروان و اسفراین توانستند قیر رایگان را جذب کنند و مابقی شهرداری ها به علت هایی چون ضعف منابع مالی و یا مشکل در تامین ضمانت نامه معتبر نتوانستند از این مزیت استفاده کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: شهرداری ها برای دریافت قیر رایگانٰ باید مستندات و مدارک لازم را ارائه دهند تا حواله قیر رایگان در اختیار آنها قرار گیرد.

حاشیه نشینی ۳۲ درصد از شهروندان خراسان‌شمالی 

پیش از این مدیر کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفته بود که ۱۴۰ هزار نفر از شهروندان استان در مناطق حاشیه ای سکونت دارند که معادل ۳۲ درصد از جمعیت شهرهای این خطه از کشور است.

قاسم قاسمی اظهار داشت: ۴۳۸ هزار نفر در شهرهای بجنورد، شیروان، اسفراین، گرمه، جاجرم، فاروج و آشخانه خراسان شمالی سکونت دارند که ۱۴۰ هزار نفر آن در هفت هزار و ۳۱۲ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری زندگی می کنند.

وی افزود: ۸۷ هزار و ۳۵۴ نفر از شهروندان در ۷۱۴ هکتار در مناطق حاشیه ای و ناکارآمد شهری و ۵۲ هزار و ۶۴۶ نفر هم در ۵۹۰ هکتار بافت فرسوده شهری سکونت دارند.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان شمالی ادامه داد: ۱۹ درصد بافت فرسوده، حاشیه نشینی و بافت ناکارآمد در شهرهای استان مورد مطالعه قرار گرفته و اجرای طرح بازآفرینی شهری برای بهبود وضعیت سکونت در محله های ناکارآمد در دستور کار است و در این زمینه دستگاه های مختلف تکلیف دارند تا به اجرای پروژه ها و تحقق اهداف کمک کنند.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha