۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۸:۴۳
کد خبرنگار: 1936
کد خبر: 84886743
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید سیب با طعم شیرین همدلی و تلاش

۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۸:۴۳
کد خبر: 84886743
تولید سیب با طعم شیرین همدلی و تلاش

همدان - ایرنا- باغ بزرگ ۵۵ هکتاری درختان سیب در روستای «دورنیان» شهرستان رزن از توابع استان همدان حاصل تلاش، اتحاد و همکاری خانواده بزرگ شیخلر است.

به گزارش ایرنا مجتمع کشت و صنعت شیخلر حاصل تلفیق کشاورزی سنتی و مدرن است که به همت ۳۵ نفر از اعضای خانواده شیخلر در شهرستان رزن راه اندازی شده است.

به همت سازمان جهادکشاورزی استان همدان، تور رسانه ای برای بازدید از بزرگترین باغ سیب استان روز سه شنبه در شهرستان رزن برگزار شد.

۳۵ نفر از اعضای خانواده شیخلر که عمو و پسرعمو هستند، در کنار هم با کارگروهی ۵۵ هکتار از دشت های رزن را به باغ های سیب پایه مالینگ تبدیل کرده اند که سالانه سه هزار و ۵۰۰ تن سیب درختی از این باغ برداشت می شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شیخلر و دانش آموخته رشته کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: تولیدات این باغ به واسطه یکپارچه سازی اراضی و آبیاری مکانیزه و با استفاده از روش‌های نوین و ارقام اصلاح شده به لحاظ نوع درختان پایه کوتاه مالینگ و میزان افزایش چهار تا پنج برابری عملکرد تولید در هر هکتار و کیفیت محصول، کاهش و مصرف بهینه آب در سال گذشته موفق به کسب رتبه برتر کشوری شده است.

«داوود شیخلر» خاطرنشان کرد: هرساله بخشی از تولیدات سیب درختی این باغ به کشورهایی چون امارات و عمان صادر می‌شود.

وی ادامه داد: مجموعه اراضی کشاورزی در روستای "دورنیان" افزون بر یک هزار و ۵۰۰ هکتار است  که ۵۵هکتار آن به باغ سیب پایه کوتاه مالینگ اختصاص دارد.

وی با اشاره به احداث این باغ سیب در سال ۹۲ افزود: پیش از آن بیشتر فعالیت کشاورزی ما در اراضی هزار و ۵۰۰ هکتاری در زمینه زراعت بود.

این تولیدکننده نمونه سیب درختی کشور تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های‌ سال‌های اخیر و کاهش بارندگی‌ها و مشکلات آب تصمیم بر آن گرفتیم تا به سمت کشت محصولات کم آب بر با ارزش افزوده بیشتر حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت کشاورزی شیخلر اظهار داشت: ۱۰۰ نفر نیروی کار ثابت در این مجموعه به فعالیت مشغول هستند که سالانه به صورت فصلی ۵۰۰ کارگر روزمزد در زمان برداشت محصول در این مزرعه اشتغال دارند.

 شیخلر با اشاره به سرمایه گذاری سه میلیارد تومانی برای احداث سردخانه افزود: یک سردخانه ۱۰ هزار تنی در حال احداث است که در فاز اول بخشی از آن با ظرفیت پنج هزار تن اجرا شده و سردخانه دیگری با ظرفیت سه هزار تن در حال احداث است. 

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: امسال باغداران استان در حوزه باغداری ۸۱۸ هزارتن انواع محصولاتی باغی تولید کرده‌اند.

«حجت‌الله شهبازی» افزود: استان همدان در حوزه باغبانی با ۲.۶ درصد وسعت باغ‌های کشور رتبه چهاردهم کشوری و در تولید نیز رتبه یازدهم را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: سال قبل ۷۷۶ هزارتن تولید باغبانان استان همدان در حوزه‌هایی مانند تولید گردو، قارچ، انگور، سیب، زعفران، پسته، گل‌محمدی، گشنیز و رازیانه و سایر محصولات بوده است.

وی افزود:  شهرستان‌های ملایر، نهاوند و همدان با ۲۹، ۱۸٫۱ و ۱۲٫۵ درصد بیشترین سهم باغداری استان همدان با رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند که بیش از ۶۷ درصد تولید محصولات باغی استان مربوط به این شهرستان‌ها است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد: برای افزایش تولید محصولات باغی استان همدان افزون بر ارائه خدمات ترویجی توسط جهاد کشاورزی استان همدان تغییر درجه باغ از ۲ به یک و سه به یک را در دستور کارداریم که در این فرایند همچنین از سرشاخه کاری و روش‌های نوین باغداری مانند طرح فراز برای تاک‌داران و پایه رویش سیب در استان برای باغداران استفاده کرده‌ایم.

شهبازی افزود: امسال بیش از چهار هزارتن قارچ خوراکی، ۲۷ هزارتن گیاهان دارویی(گشنیز، رازیانه، گل‌محمدی و غیره) در استان تولیدشده است. 

وی اظهار داشت: باغداران با بهره‌مندی از دانش فنی جدید در باغداری می‌توانند بازارپسندی، خرید سریع محصول و افزایش کیفیت و کمیت محصول خود را تضمین کنند که در این حوزه نمونه بارز آن اجرای طرح داربستی برای باغ‌های انگور است که موید اجرای روش‌های نوین باغداری در استان است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha