۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۰۳
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 84886247
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تنش ارمنستان و جمهوری آذربایجان؛ برقراری آتش‌بس شکننده/ تاکید روسیه بر مسیر دیپلماتیک

تهران – ایرنا – رویترز ساعتی پیش گزارش داد که باکو و ایروان توافق کرده بودند که آتش‌بس برقرار شود. با این حال دقایقی پس از برقراری اولیه آتش‌بس شکسته شد.اما در این میان دقایقی پیش خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان گزارش داد که ایروان و باکو آتش‌بس را با ۱۵ دقیقه وقفه از ساعت ۹:۱۵ به وقت محلی از سر گرفته‌اند. 

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، در پی تیراندازی‌های شدید مرزی نیمه شب گذشته، باکو و ایروان یکدیگر را به اقدام های تحریک آمیز و هدف قرار دادن غیرنظامیان متهم کرده اند.

در بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان آمده که یگان های ارتش ارمنستان به تعدادی از مواضع، پناهگاه ها و استحکامات نیروهای نظامی این جمهوری با خمپاره و دیگر سلاح ها حمله کرده بودند که در نتیجه تلفاتی به نیروها و خساراتی به زیرساخت های نظامی وارد شد.

به ادعای این وزارتخانه، نیروهای ارمنستانی مشغول فعالیت های تجسسی در مرز مشترک و نقل و انتقال جنگ افزار بوده و دوشنبه شب نیز دست به مین گذاری زده بودند.

به گفته وزارت دفاع باکو، واکنش نظامی جمهوری آذربایجان ماهیتی کاملاً محدود و منحصر به اهداف نظامی داشته است.

وزارت دفاع ارمنستان نیز در بیانیه ای خبر داد که اوضاع در مناطق مرزی تا ساعت ۵ بامداد به وقت محلی تغییری نکرده و تیراندازی های شدید که "در نتیجه تحریکات گسترده طرف آذربایجانی آغاز شده"، کماکان ادامه داشته و نیروهای این کشور واکنش متناسبی به آن داده اند.

به ادعای وزارت دفاع ارمنستان، ارتش جمهوری آذربایجان با توپ، خمپاره، پهپاد و جنگ افزارهای سنگین به سوی شهرها و مناطق مسکونی کاپان، گوریس، ایشخاناساز، آرتانیش، سوتک و واردنیس شلیک کرده و زیرساخت های نظامی و غیرنظامی را توامان هدف قرار داده است.

وزارت دفاع ارمنستان با اعلام تلفات در میان طرف ارمنستانی، سران نظامی و سیاسی جمهوری آذربایجان را مسئول اوضاع فعلی و تحولات آتی دانست.

از سوی دیگر خبرگزاری اینترفکس به نقل از سخنرانی نخست وزیر ارمنستان در مجلس گزارش داد که در جریان درگیری های شب گذشته ۴۹ نظامی این کشور کشته شدند. وی مدعی شد که نیروهای جمهوری آذربایجان به مواضع ارمنستان حمله کرده اند و درگیری ها کماکان ادامه دارد.

در این میان روسیه از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست در مسیر دیپلماتیک متاقشه میان دو کشور را حل‌وفصل کنند.

رایزنی پاشینیان و رئیس شورای اروپا

دولت ارمنستان همچنین خبر داد که نخست‌وزیر این کشور در گفت‌وگوی تلفنی با شارل میشل رئیس شورای اروپا وی را از شدت گرفتن تنش های مرزی مطلع ساخت..
میشل نیز گفت که اتحادیه اروپا آماده است تا برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع تلاش کند. وی افزود که صلح و ثبات در منطقه هیچ جایگزینی ندارد.

واکنش ترکیه

مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان از ارمنستان خواست تا "اقدام های تحریک‌آمیز" را متوقف کرده و بر مذاکرات صلح و همکاری با باکو تمرکز کند.

کاخ الیزه نیز دقایقی قبل اعلام کرد که مناقشه باکو و ایروان را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع می‌دهد.

همچنین "سازمان پیمان امنیت جمعی" امروز ضمن غیرقابل قبول خواندن استفاده از زور در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان، خواهان کاربرد روش‌ها و توافق‌های سیاسی و دیپلماتیک شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha