۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۱۲
کد خبر: 84886245
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

طالبان گزارش حقوق بشری سازمان ملل را مغرضانه خواند

۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۱۲
کد خبر: 84886245
طالبان گزارش حقوق بشری سازمان ملل را مغرضانه خواند

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گزارش ریچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان حقوق بشر سازمان ملل متحد را مغرضانه و به سود برخی کشورهای مشخص دانست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری جمهور؛ مجاهد شب گذشته (۲۱ شهریور) درتوییترش نوشته که گزارش ریچارد بنت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، مغرضانه و به دور از واقعیت است.

مجاهد با اشاره به پیشرفت‌های افغانستان در خصوص تامین حقوق بشر از جمله حقوق آموزش، کار و فعالیت زنان، اقلیت‌ها و نیروهای امنیتی پیشین، تاکید کرد بنت در گزارش خود از این پیشرفت‌ها در افغانستان در یک سال گذشته، اغماض کرده و به چند مورد مشخص بر اساس برداشت غلط و معلومات نادرست اشاره کرده‌است.  

سخنگوی طالبان، افزود: امروز تهدیدی متوجه زندگی زنان در افغانستان نیست، هیچ زنی در جنگ‌ها و درگیری‌ها نه خودش کشته می‌شود و نه عزیزانش را از دست می‌دهد، اکنون هیچکسی به عزت زنان افغان به نظر بد نگاه نمی‌کند و هیچ فرزند بی‌گناه زن افغان در زندان‌ها انداخته نشده‌است.

مجاهد با انتقاد تند از ریچارد بنت گفت که هفتمین قضاوت وارونه بیانگر اینست که از این سازمان جهانی به گونه علنی سوء استفاده صورت می‌گیرد و معلومات نادرست از آدرس آن پخش می‌شود. ما اظهارات غیر مسئولانه و عقده مندانه از آدرس سازمان ملل متحد و موضع خصمانه در برابر افغانستان  را تقبیح نموده و قابل تاسف می‌خوانیم.

ریچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد می‌گوید که افغانستان در یک سال گذشته به ویژه در راستای حقوق بشری و آزادی رسانه‌ها عقب‌گرد شدید داشته‌است.

ریچارد بنت شب گذشته، با ارائه گزاشی از وضعیت افغانستان در شورای حقوق بشر سازامن ملل متحد گفته که باید تغییرات بنیادی در افغانستان به وجود آید. بنت حکومت طالبان را به نقض گسترده حقوق بشر متهم کرد.

وی گفت: عقب‌نشینی شدید در زمینه حقوق زنان و دختران، انتقام‌جویی‌های که مخالفان و منتقدان را هدف قرار می‌دهند و سرکوب آزادی بیان توسط طالبان، به منزله نزول به سمت استبداد است.

بنت همچنین گفت که او و جمعی از کارشناسان حقوق بشر یک ماه پیش در نامه‌ای به شورای حقوق بشر نگرانی شان را از وضعیت حقوق بشر در افغانستان ابراز کردند.

آنان در این نامه گفته بودند که جهان باید طالبان را وادار به رعایت حقوق بشر کند و مکتب‌ها به روی دختران باز شود.

ماموریت نظارت بر نقض حقوق بشر در افغانستان توسط شورای مستقر در جنیوا تقریبا یک سال پیش، ایجاد شد و قرار است کار این ماموریت، در نشست جاری، تمدید شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha