۲۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۰۵
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 84886048
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مهران؛ غرق در غوغای اربعین

ایلام - ایرنا - مهران را دیرسالی است که همگان به سرزمین دلدادگی و وصل می‌شناسند، چه آن زمان که درهای ملکوت و عرش آسمان کبریایی از این خطه باز می‌شد و این دیار خونین رنگ معبری بود به سمت بهشت و چه این زمان که دروازه‌ای برای ورود به کبعه دل‌ها و بارگاه شاه عشق شده است.

به گزارش ایرنا، اکنون نیز موسم نرد عشق باختن با معشوق اساطیری فرا رسیده و باز هم مهران این روزها و شب‌ها قلب تپنده ایران شده است و شیدایان واله از هر نقطه‌ای خود را به مهران، این گذرگاه عاشقی رسانده‌اند.

این ایام همه مردم و مسوولان استان ایلام مستقیم و غیر مستقیم درگیر اربعین و خدمات‌رسانی به زائران، این مهمانان گرامی هستند و هر کسی به وسع و توان خود مادی و معنوی در خدمت فراخواندگان ارباب است.

خبرنگاران نیز در وادی اربعین یکی از فعالترین قشرها بوده‌اند که در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و اطلاع‌رسانی خودی نشان داده و در این راستا خوش درخشیده‌اند.

هرسال خبرنگاران رسانه‌های مختلف با حضور میدانی در پایانه مرزی مهران، برای مخاطبان خود شرایط مهران را مخابره و اطلاع‌رسانی می‌کنند.

همه ساله با فرا رسیدن ایام اربعین بسیج رسانه استان ایلام با برگزاری اردوی یک روزه تور رسانه‌ای جمعی از خبرنگاران را به مهران اعزام می‌کرد که امسال به علت فشردگی امور این وظیفه و رسالت بر عهده متولیان فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شد.

این اداره کل به واسطه دایر کردن موکب فرهنگ، هنر و رسانه در داخل شهر مهران و در قالب برگزاری تور، همه روزه میزبان فعالان رشته‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی است و با توجه به کثرت جامعه خبرنگاران و همچنین رسالت سنگین آنها در چندین نوبت خبرنگاران را برای بازدید میدانی و تهیه گزارش به مهران اعزام می‌کند.

خبرنگار خبرگزاری ایرنا علیرغم اینکه چند تن از همکارانش در مهران استقرار دارند، اما خود نیز به واسطه رسالت خبری در اولین اعزام خبرنگاران توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی عازم مهران می‌شود.

طبق هماهنگی‌های انجام گرفته قبلی راس ساعت مقرر به همراه دیگر خبرنگاران دعوت شده عازم مهران هستیم اما پیش از شروع سفر توسط مسوولان فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حفاظت از بلایا و حوادث احتمالی از زیر قرآن کریم رد شده و سوار خودرو می‌شویم و بعد از قرار گرفتن در صندلی‌های خود، مسوولان ارشاد همراهمان (معاون و حراست) به هریک از همکاران یک جلیقه اهدا می‌کنند که جمله پشت آن معرف موکب دایر شده این اداره در مهران است.

خودرو حامل خبرنگاران حرکت خود را به سمت مهران آغاز می‌کند و من نیز به روال تورهای رسانه‌ای سابق که حاشیه‌های خارج از متن اربعین را به رشته تحریر در می‌آوردم، از همان ابتدای سفر مواردی که در تیررس نگاهم است و توجه ام‌را جلب می‌کند، یادادشت‌برداری می‌کنم.

قصابی و کبابی‌های همیشه شلوغ روستای مهدی‌آباد در خروجی شهر ایلام این بار به واسطه حضور زائران و ماشین‌های عبوری و به برکت اربعین شلوغ‌تر و پرمشتری‌تر از همیشه است و جمعیت زیادی از زائران برای صرف صبحانه تجمع کرده‌اند.

ماشین حامل خبرنگاران شلوغی کبابی‌های روستای مهدی‌آباد را پشت سر گذاشته و به دل جاده می‌زند و راه مهران را در پیش می‌گیرد، جاده ایلام - مهران روزها دارای تردد روان و بدون مشکل است.

باتوجه به تردد روان مسیر به تونل جدیدی که در حال احداث است وارد می‌شویم و این تونل باوجود آنکه به طور کامل تکمیل نشده اما به زیر بار ترافیکی رفته است تا از فشار جاده اصلی کاسته شود.

با خروج از تونل و در طول مسیر، استقرار خودروهای پلیس راه از استان‌های مختلف که وظیفه ایجاد نظم و هدایت خودروها را دارند، ماشین‌های آتش نشانی، راهداری و امداد خودرویی به چشم می‌خورد و تردد ماشین‌های اداری، اتوبوس‌های برون شهری که زائران را بین پایانه مرزی مهران و استان‌های مبدا جابجا می‌کنند و حرکت خودروهای شخصی زائران به سمت مرز مهران چشمگیر است.

به برکت اربعین محور مواصلاتی ایلام - مهران در بیشتر مقاطع برای سهولت در تردد خودروها تعریض، چهار بانده و یک طرفه شده است و موج بازگشت زائران با خودروهای شخصی و اتوبوس‌های برون شهری از عتبات عالیات شدت بیشتری گرفته است.

بنرهای متعددی با محتوای اهمیت جایگاه زیارت اربعین، پیام‌های هشداری و امنیتی، خوش‌آمدگویی یا تصاویر شهدای گرانقدر استان در طول مسیر به چشم می‌خورد و با ورود خودرو به سه راهی یادمان جنداله، انبوهی از ماشین‌های متوقف شده در این تقاطع به چشم می‌خورد.

در ۲ طرف جاده علاوه بر ازدحام خودورهای زائران و ماشین های اداری، تعداد زیاد دست فروشانی که اجناس مختلفی چون البسه، اسباب بازی یا اقلام مورد نیاز زائران اعم از کلاه آفتابگیر، عینک، کوله پشتی و جوراب را به معرض دید زائران گذاشته اند و سعی در کسب درآمد دارند به چشم می خورد و برخی از زائران نیز از یادمان سه راهی جنداله بازدید و با ادوات جنگی به جای مانده از دفاع مقدس عکس یادگاری می گیرند.

شلوغی سه راهی یادمان جنداله ناشی از توقف خودروها و دست فروشان را پشت سر می گذاریم و به راه خود ادامه می دهیم و هرچه به مهران نزدیکتر شده و از ایلام فاصله می گیریم به موج بازگشت خودرو حامل زائران نیز افزوده می شود.

در طول مسیر برخی اقامتگاه ها و نمازخانه های بین راهی به چشم می خورد که رانندگان و مسافران خسته ساعاتی را در این اماکن بیتوته کرده و برای رفع خستگی جلوس می کنند.

تا پل کنجانچم مسیر رفت و برگشت خودروها یک طرفه است اما در پل کنجانچم که جاده تا مسافتی ۲ طرفه و محل تلاقی همه خودروها می شود، ترافیک نیمه سنگین و تردد محتاطانه خودروها باعث کندی حرکت ماشین ها می شود.

آنچه که در طول مسیر نمود دارد، فعالیت کارگرانی است که در حال تعریض، توسعه و آسفالت جاده ها هستند و انبوه تردد خودروهای اربعین هیچ خللی در ادامه فعالیت این کارگران ایجاد نکرده است.

با عبور از پل کنجانچم به پارکینگ بزرگ اربعین می رسیم و در ۲ طرف جاده مملو از خودروهایی است که سرنشینان آنها در سفر عتبات عالیات هستند و یا زائرانی که از طریق اتوبوس های دورن شهری به پارکینگ بزرگ اربعین آمده اند تا با تحویل خودروهای خود به استان هایشان بازگردند.

در منتهی الیه پارکینگ اربعین مسیر جاده دو شعبه شده و یک مسیر نسبتا خلوت به طرف شهر مهران می رود که فقط ماشین های اداری اجازه تردد از این جاده را دارند و مسیر دیگر نیز که به کنارگذر شرقی مهران مشهور است زائران را مستقیما به پارکینگ برکت هدایت می کند و در تلاقی این دوراهی، راهبندان و گره ترافیکی وجود دارد که باعث توقف موقت و کندی حرکت خودروها می شود.

مهران؛ غرق در غوغای اربعین

در این دوراهی موکب ها و استراحتگاه هایی دایر شده که زائران با رسیدن به این مکان قدری استراحت کرده و بعد از پذیرایی توسط خادمان ایستگاه ها به راه خود ادامه می دهند و همین امر به شلوغی ترافیک در این نقطه دامن زده است.

ماشین حامل خبرنگاران به واسطه هماهنگی های انجام گرفته قبلی مسیر داخل شهر مهران را در پیش می گیرد و جاده نسبتا خلوت و تردد آسان و با سهولت است اما با ورود به شهر مهران با حجم بسیار زیادی از زائران و خودرو شخصی آنها در مهران مواجه می شویم که تمثیل شنیدن کی بود مانند دیدن را مصداق می بخشد.

همه جای شهر مهران در خودرو زائران با پلاک های مختلف غرق شده و حتی بلوارها و فضاهای سبز هم از پارک خودروها در امان نمانده است و زائران در همه جای شهر در حرکت هستند و شهر مهران که در حالت عادی دارای جمعیتی بین ۱۷ تا ۲۰ هزار نفر است در این روزها شاهد جمعیت شناور بیش ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر است.

ماشین حامل خبرنگاران با سختی و مشقت فراوان از بین ترافیک سنگین داخل شهر مهران حرکت کرده و خود را به موکب فرهنگ، هنر و رسانه که در داخل شهر قرار دارد می رساند و ما با وظایف و خدمات این موکب اشنا می شویم و با ربات فرهنگی و سخنگوی روبین نیز دیدار می کنیم.

پس از استراحت کوتاهی در این موکب شهر مهران را به قصد رفتن به پایانه مرزی شهید قاسم سلیمانی ترک می کنیم اما شلوغی خودروها مانع ازسهولت در تردد ما می شود.

فضای همیشه آرام مهران اکنون مالامال از جمعیت، خودروهای در حال حرکت یا پارک شده است و نکته قابل توجه و حتی تاسف بار خودرو زائرانی است که در بلوارها پارک شده و به زیرساخت های شهری آسیب وارد کرده اند و اتوبوس های خط واحد شهری از استان های مختلف به طور مداوم در تردد هستند و خودروهایی که آینه بغل آنها توسط دیگر ماشین های عبوری شکسته است.

مهران را با وجود ترافیک سنگین و راهبندان به سمت پل زائر ترک می کنیم و به علت اینکه زائران از طریق کنارگذر شرقی راهی مرز مهران می شوند و از همان مسیر هم خارج می شوند، پل زائر برخلاف سال های گذشته از جمعیت زیادی برخودار نیست ولی طول مسیر با پرچم و بنرهای مختلف آذین بندی شده است اما به علت گرمای هوا نبود سایبان و ایستگاه های صلواتی در طول این مسیر برای معدود زائران پیاده یک نقصان محسوب می شود.

هرچه اتوبوس به پایانه مرزی شهیدسلیمانی نزدیک می شود، جمعیت زیادتری به چشم می خورد و در میدان بزرگ اربعین خارج از محوطه پایانه ایستگاه های صلواتی مستقر هستند و جمعیت و خودروهای عمومی موج می زند و موکب ها با متوقف ساختن اتوبوس ها زا زائران با آب خنک، هندوانه و شربت پذیرایی می کنند و برخی ایستگاه های صلواتی به زائران پیاده بستنی می دهند که در هوای گرم مهران می چسبد و لذت بخش است.

راهی محوطه پایانه می شویم و در جای جای پایانه شاهد فوج فوج جمعیت از استان های مختلف هستیم که برخی در ترددند، تعدادی در حال اقامه نماز ظهر و بعضی مشغول استراحت و یا تناول غذا هستند و گاری چی ها نیز زائران خسته یا ناتوان را به مقاصد مورد نظر آنها جابجا می کنند.

مهران؛ غرق در غوغای اربعین

                                                                                         

                                                                     

                                                                   

دستگاه های آبپاش و گلاب پاش برای تلطیف هوای گرم، بانک و نانوایی سیار، دست فروشان، خدمات رسانی های تلفن همراه، برپایی موزه عبرت به مانند سال های گذشته، موکب فرهنگی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین تریلی گروه نمایش این کانون، خرید و فروش دینار، محل شارژ تلفن همراه، انواع موکب های خدمات رسان چون تعمیر کفش، ولیچر، کوله پشتی، البسه، درمانگاه ها و بیمارستان های صحرایی مرز را به غلغله و تکاپو انداخته است.

ادارت و نهادهای دولتی یا خیرین و انجمن های استان های مختلف در کنار خادمان استان ایلام، با برپایی ایستگاه های صلواتی به زائران خدمات رسانی می کند اما برپایی چند موکب سنتی و کپر کِرم رنگ متعلق به ترکمانان اهل سنت استان گلستان که خاضعانه به زائران خدمات رسانی می کنند، در نوع خود بینظیر و جالب و توجه است.

در پایانه مرزی پاکبانان در حال پاکیزه سازی و جمع آوری محیط از پسماندها و زباله ها هستند، حضور نیروهای انتظامی و نظامی برای تامین نظم و امنیت زائران، توزیع گسترده آب و شربت خنک بین زائران توسط خودروهای سیار و پرواز مکرر بالگردهای نظامی و پهپادها نیز از دیگر جلوه های هیاهوی مرز مهران است که به چشم می خورد.

مهران؛ غرق در غوغای اربعین

زائران از همه طیفی هستند، جوان، کهنسال و میانسال، خانوادگی، گروهی، تک نفره، والدین همراه با فرزند کودک و نوجوان، عصازنان و ویلچرنشین را می توان مشاهده کرد، برخی برای فرار از گرما چتر به سر گرفته اند و بعضی نیز در زیر سایبان ها جلوس کرده اند.

گرمای آزاردهنده هوا اما هیچ خللی در اراده آهنین و محکم زائران ندارد و زائرانی که هنوز نرفته اند بی صبرانه منتطر خروج از مرزها و وصال یار هستند و مسافرانی که برگشته اند به امید شوق زیارتی دیگر و با وجود خستگی و تحمل رنج سفر، مهران را به مقصد استان های خود ترک می کنند.

هرچند حاشیه های سفر یک روزه به مهران بیش از این موارد است اما به همین مقدار اندک بسنده می کنم و زائران رفته و مانده را به خداوند می سپارم و به همراه همسفرانم مرز مهران را ترک گفته و راه ایلام را در پیش می گیرم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha