بدگمانی نروژ به پیشنهاد تعیین سقف برای انرژی روسیه

تهران - ایرنا - یوناس گار استوئیر نخست وزیر نروژ روز دوشنبه گفت که تعیین سقف برای بهای گاز طبیعی روسیه، مشکل اصلی را که کمبود انرژی در اروپاست، حل نخواهد کرد.

 به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ استوئر پس از تماس با اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا افزود که با این نهاد برای گفت وگوی نزدیک تر در باره پیشنهادها به منظور حل بحران انرژی این قاره توافق کرده است.

 استوئر گفته که قصد مذاکره با ذهنی باز دارد، اما در باره تعیین سقف برای بهای گاز طبیعی (روسیه)، بدگمانیم و تعیین حداکثر بها برای گاز، مشکل اصلی را که کمبود این انرژی در اروپاست حل نخواهد کرد.

وزیران انرژی اتحادیه اروپا به رغم ابراز بدگمانی کمیسیون اروپا در باره امکان پذیر بودن اجرای چنین طرحی، به تازگی از این نهاد به عنوان مدیر اجرایی اتحادیه اروپا، درخواست کرده اند که سقف های فراگیری برای بهای گاز پیشنهاد دهند.

نروژ که در اتحادیه اروپا عضویت ندارد، در پی قطع صادرات گاز روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین (24 فوریه/5 اسفند ماه)، به مهم ترین عرضه کننده گاز به کشورهای عضو این نهاد تبدیل شد و درآمدهایش از صادرات هیدروکربن ها هم زمان با اوج گیری بهای گاز به میزان بی سابقه ای افزایش یافته است.

اسلو اعلام کرده با اینکه قصد دارد عرضه کننده قابل اعتماد گاز به اروپا باشد، اما شرایط معامله باید با مذاکره میان شرکت های تولید کننده هیدروکربن ها و خریداران و مصرف کنندگان آن، تعیین شود.

تنش روسیه با غرب در مسئله اوکراین پس از گذر از مرحله های سیاسی و نظامی به اقتصادی رسید. تقریبا بلافاصله پس از آغاز مرحله نظامی تنش ها میان روسیه و غرب در سرزمین اوکراین، مرحله اقتصادی این درگیری میان روسیه و غرب آغاز و جبهه غرب به رهبری آمریکا تحریم‌های اقتصادی خود را بر اقتصاد روسیه، رونمایی و اجرا کرد.

اما تحریم های غرب علیه روسیه تاثیر چندانی بر مسکو نداشته، به طوری که شرکت گاز اسپانیا موسوم به اناگس روز دوشنبه اعلام کرد حجم گاز خریداری شده اسپانیا از روسیه در ماه اوت (مرداد) نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۰۲.۲ درصد افزایش داشته است.

۱۱.۸ درصد از گاز وارداتی اسپانیا در اوت سال جاری از روسیه تامین شد و بدین ترتیب مسکو پنجمین عرضه کننده بزرگ گاز به این پادشاهی (اسپانیا) پس از آمریکا، الجزایر، نیجریه و فرانسه است.

«ویاچسلاو ولودین رئیس دوما (پارلمان) روسیه روز جمعه با تاکید براینکه تحریم های غرب علیه روسیه منجر به بحران انرژی برای دولت های غربی و اروپایی شده است، گفت: امنیت انرژی اروپا بدون روسیه غیرممکن است.

وی با انتقاد از تحریم های غرب علیه مسکو یادآور شد که تحریم های اعمال شده علیه روسیه منجر به بحران انرژی در دولت های اروپایی شده که خود مسبب آن بودند و به همین دلیل بود که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای رفع معضل کمبود گاز به الجزایر رفت اما توفیقی به دست نیاورد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha