۲۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۲۱
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84884938
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روزانه ۴۰۰ راس دام در شهرستان شیروان خرید تضمینی می شود

بجنورد-ایرنا- سرپرست اداره امور عشایری شیروان گفت: روزانه ۴۰۰ راس دام زنده عشایر این شهرستان توسط شرکت تعاونی عشایری با هدف حمایت از دامداران و تامین ذخیره گوشتی استان خرید تضمینی می شود.

قاسم رضایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سفر رییس جمهور به خراسان شمالی و بازدید از شهرک دامپروری، دستور خرید حمایتی دام از روستاییان و عشایر توسط ایشان صادر و پس از یک هفته اجرایی شد.

وی افزود: پیرو این سفر و توافق شرکت تعاونی عشایر شیروان با پشتیبانی امور دام خراسان شمالی روزانه ۴۰۰ راس دام(بره نر با میانگین وزن ۶۰ تا ۵۰ کیلوگرم) خریداری می شود.

رضایی با اشاره به زیرساخت های ضعیف کشتار دام در خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: با توافق شرکت تعاونی عشایر این شهرستان و پشتیبانی امور دام استان، بخشی از دام به مدت ۲ هفته برای کشتار روانه استان گلستان می شد که در این میان هزینه حمل و افت دام را هیچ یک از بخش های متقبل نمی شد.

 سرپرست اداره امور عشایری شیروان ادامه داد: پس از سفر وزیر جهاد کشاورزی به خراسان شمالی مصوب شد تا بخشی از قیمت را افزایش دهند که اینک شرکت پشتیبانی امور دام استان هر کیلو گرم دام زنده را با قیمت ۸۵۰ هزار ریال از دامدار خریداری می کند و پس از ۴۵ روز هزینه به حساب دامدار و عشایر واریز می شود.

 قیمت خرید حمایتی در هر استان براساس دستور العمل توسط کمیته های استانی به ریاست استاندار هر استان به عنوان رییس تنظیم بازار، اتحادیه ها، تعاونی ها و سایر دستگاه های مرتبط با توجه به نوع دام، وضعیت و قیمت موجود در استان تعیین می شود.  

خراسان شمالی با دارا بودن بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و حدود ۸۰ هزار راس دام سنگین قطب دامپروری کشور است و معیشت بسیاری از مردم به این بخش گره خورده است اما این صنعت این روزها گرفتار خشکسالی و کاهش بارندگی شده است.

عشایر شهرستان شیروان شامل ۱۵ هزار نفر جمعیت با ۲ هزار و ۸۰۰ خانوار در قالب ۹ طایفه، ۳۵۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha