۲۱ شهریور ۱۴۰۱، ۶:۳۴
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 84884893
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هزاران نفر از جدایی طلبان کاتالان در بارسلون اسپانیا تظاهرات کردند

تهران- ایرنا- منابع خبری گزارش دادند هزاران نفر از جدایی طلبان کاتالان عصر یکشنبه در شهر بارسلون اسپانیا تظاهرات کردند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آلمان، ده‌ها هزار نفر از جدایی طلبان کاتالان عصر یکشنبه به خیابان‌های بارسلون آمدند و خواستار جدایی از اسپانیا شدند.

بر اساس این گزارش، طرفداران جدایی از اسپانیا با گذشت پنج سال از شکست جدایی کاتالونیا از اسپانیا با شعار «بیایید به پیروزی برگردیم یعنی استقلال» در خیابان‌های شهر بارسلون تظاهرات کردند.

ناظران شمار شرکت کنندگان در تظاهرات امسال را نسبت به سال گذشته که پلیس اسپانیا ۱۰۸ هزار نفر و جنبش جدایی طلب کاتالونیا ۴۰۰ هزار نفر برآورد کرده بود، کمتر می‌دانند.

همه پرسی استقلال کاتالونیا که در اول اکتبر ۲۰۱۷ (نهم مهرماه ۱۳۹۶) برگزار شد، هرچند هزینه‌هایی را به مادرید تحمیل کرد اما برای کاتالان‌ها سرانجام خوشی نداشت. مادرید همه‌پرسی را برنتابید و حتی در همان روز برگزاری انتخابات هم درگیری‌هایی میان پلیس مرکزی با برگزارکنندگان انتخابات در برخی حوزه‌های رای‌گیری گزارش شد.

رد درخواست‌های چندباره مادرید در مورد لغو نتایج همه پرسی و بی‌توجهی پوجمون به ضرب الاجل «ماریانا راخوی» نخست وزیر اسپانیا در این خصوص روز به روز بر حساسیت مساله افزود.

رای غیرمنتظره و چالش برانگیز پارلمان کاتالونیا به اعلام استقلال اما به وضعیت کج دار و مریز رابطه مادرید و بارسلون پایان داد. تکِ کاتالان‌ها با پاتکِ شدید ماتادورها همراه شد. سنای اسپانیا ساعتی پس از اعلام استقلال کاتالونیا به درخواست نخست‌وزیری تشکیل جلسه داد و با استناد به ماده ۱۵۵ قانون اساسی این کشور با رای قاطع، به انحلال پارلمان، سلب خودمختاری و اعمال حاکمیت مستقیم مادرید بر این منطقه رای داد.

کاتالونیا که براساس آمارهای موجود، ۲۵ درصد صادرات اسپانیا را در اختیار داشته و بیشترین گردشگران وارد شده به این کشور را جذب می‌کند، همواره به سهم خود از بودجه کل که کمتر از سهم دولت مرکزی از مالیات این منطقه است، اعتراض دارد و تا پیش از گسترش صداهای استقلال‌طلبانه، خواهان استقلال بیشتر در امور مالی بود و در سال ۲۰۰۶ میزان بیشتری از خودمختاری را از مادرید دریافت کرد.

اما پس از اعلام استقلال سال ۲۰۱۷، راخوی با برکناری رئیس دولت محلی و رئیس پلیس کاتالونیا، زمینه‌های لغو خودمختاری و اعمال حاکمیت مستقیم بر این منطقه را فراهم آورد. در مجموع ۱۵۰ تن از مسوولان محلی کاتالونیا از مقام خود عزل شده و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند و پس از آن انتخابات زودهنگام در این منطقه برگزار شد.

منطقه خود مختار کاتالونیا با هفت میلیون و ۵۲۳ هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا قرار دارد و مردم منطقه خواستار استقلال از دولت مرکزی هستند. ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی‌ اسپانیا به این منطقه اختصاص دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha