۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۲۲:۵۳
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84884836
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

بقایای شهر باستانی در اسفراین کشف شد

۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۲۲:۵۳
کد خبر: 84884836
بقایای شهر باستانی در اسفراین کشف شد

بجنورد-ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: بقایای شهر باستانی و دالان های زیرزمینی در اسفراین کشف شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی مستوفیان روز یکشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: فعالیت راهسازی در محدوده روستای بام از توابع بخش بام و صفی آباد شهرستان اسفراین منجر به کشف بقایایی از شهر باستانی زیرزمینی جهان بان شد.

وی با بیان اینکه قدمت این شهر باستانی به ۸۰۰ سال گذشته و به دوره سلجوقی و ایلخانی بازمی‌گردد افزود: بقایایی از تونل های به هم پیوسته در این منطقه کشف شد و بقایای دیگر شامل حمام، راهرو ها و هواکش هم کشف شد، احتمال می رود این دالان و راهروها در زمان جنگ برای سکونت استفاده می شد.

مستوفیان خاطرنشان کرد: سالیان گذشته سرنخ هایی از این شهر زیرزمینی در جهان ارغیان کشف شده بود اما برای محافظت از آن این بقایا توسط میراث فرهنگی مسدود شده بود.

وی گفت: اکنون از محلی دیگر به این ساختارهای باستانی رسیدیم که گفته های مردم محلی را تایید می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی تصریح کرد: دستیابی به اطلاعات بیشتر از شهر زیرزمینی جهان بان اسفراین نیازمند کاوش های گسترده باستان شناسی است.

در این استان ۸۶۳ هزار نفری شمالشرق کشور هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده است.

تا کنون ۷۴۳ اثر خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که از این تعداد، ۵۲۳ اثر تاریخی، ۵۴ اثر طبیعی، ۱۰۹ اثر ناملموس، ۲۵ اثر منقول تاریخی و ۳۲ پرونده میراث ناملموس نیز با به‌صورت مشترک در حیطه خراسان ثبت شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha