۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۲۰:۲۹
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 84884783
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

المیادین: هوکشتاین مختصات شناورهای دریایی را به لبنان تحویل داد

تهران-ایرنا- به دنبال انتشار اخباری مبنی بر پیشرفت در مذاکرات غیرمستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان دو طرف، یک منبع مطلع امروز (یکشنبه) از تحویل مختصات شناورهای دریایی برای ترسیم خط آبی به لبنان توسط میانجی آمریکایی خبر داد.

به گزارش ایرنا، یک منبع مطلع در این باره به شبکه المیادین گفت: «عاموس هوکشتاین» میانجی آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی امروز مختصات محل قرار گرفتن شناورهای دریایی برای ترسیم خط آبی را به مقامات لبنان تحویل داده است.

 این منبع همچنین گزارش داد: این مختصات آخرین موردی است که باید مورد مذاکره قرار بگیرد و هوکشتاین درصدد است تا طی هفته آتی پیشنهاد کاملش در این پرونده را ارائه کند.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که میانجی آمریکایی در پرونده ترسیم مرزها بین لبنان و فلسطین اشغالی در آخرین دور سفر خود به بیروت پاسخ مکتوبی برای لبنان درخصوص مطالبات این کشور نیاورد و از لزوم موافقت لبنان با ترسیم "خط آبی دریایی" به عنوان پیش شرط امضای توافق درباره ترسیم مرزها سخن گفت.

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی به سفر "آموس هوکشتاین" میانجی آمریکایی ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی به بیروت و ماحصل آن پرداخت و نوشت: در سایه حرف و حدیثها مبنی بر وجود دشواریهای واقعی یا وقت کشی و تعلل طرف های آمریکایی و اسرائیلی در زمینه ترسیم مرزها، سفر چند ساعته روز جمعه هوکشتاین به بیروت با یک نتیجه پایان یافت و آن هم اینکه یک نکته مورد مناقشه وجود دارد که نیاز به حل و فصل دارد تا روند امور در مسیر دستیابی به یک توافق سریع حرکت کند. با بررسی دقیق روشن شد که موضوع درخصوص تثبیت خط موسوم به "خط آبی دریایی" با نشانه گذاری دریایی بین ساحل لبنان و فلسطین اشغالی است. این خطی است که هوکشتاین گفت که اسرائیل "به دلایل امنیتی نمی تواند در این زمینه مسامحه به خرج دهد". هوکشتاین وعده داده که مختصات آن را در چند روز آینده برای لبنان ارسال کند.

با وجود اینکه منابع رسمی حاضر در این نشست ها (نشست هوکشتاین با مقامات لبنانی) "از نشانه ای مثبت و پیشرفت" خبر داده و اعلام کردند که میانجی آمریکایی از پاسخ مثبت به خواستهای لبنان (درباره ترسیم مرزها) خبر داده و اعلام کرده دولت متبوعش خواهان نهایی کردن آن ظرف سه هفته آینده است؛ اما پس از اعلام تردید آمریکاییها درخصوص امکان حصول توافقی - درصورت عدم پاسخ مثبت لبنان به مطالبات اسرائیل بویژه درخصوص "خط آبی دریایی"- نگاهها (در نزد لبنان) محتاط آمیز شده است؛ به ویژه که اکثریت محافل سیاسی نگرانی خود را از مانور (سیاسی)اسرائیل برای دست اندازی بر حقوق لبنان اعلام کرده اند.

شرکت کنندگان در نشست های یاد شده تاکید کرده اند که مطالبه ای که هوکشتاین مطرح کرده لبنان را ملزم به دادن هرگونه امتیازی درباره نقطه B۱ نمی کند و بیروت به کلی با این خواسته مخالف است.

برای تعیین مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی پنج دور مذاکرات غیرمستقیم در مقر نیروهای بین المللی حافظ صلح (یونیفیل) در منطقه راس الناقوره در جنوب لبنان برگزار شد، ولی این مذاکرات به دلیل اختلاف طرفین به حالت تعلیق درآمد و سپس از سرگرفته شد.

بیش از یک دهه قبل اعلام شده بود که بخش‌های شرقی دریای مدیترانه دارای منابع گازی به نسبت بزرگی هستند. در پی این گزارش‌ها اعلام شد که از دو سال قبل رژیم اسرائیل تلاش‌های اکتشافی خود را در این منطقه آغاز کرده است.

پس از آن بود که تنش مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مالکیت دو میدان گازی «قانا» و «کاریش» بالا گرفت و ایالات متحده به بهانه میانجیگری مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف وارد عمل شد تا بتواند موانع بر سر اکتشاف و استفاده از انرژی در شرق دریای مدیترانه را رفع کند.

در این میان حزب الله لبنان به شدت با زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی مخالفت کرده و به شکل‌های مختلف هشدار داده است تا زمانی که مرز آبی لبنان و منطقه اقتصادی آن در دریای مدیترانه و تکلیف میدان های گازی به ویژه «قانا» و «کاریش» مشخص نشود، با هر اقدام از جمله اشغال پهنه دریایی، اکتشاف و استخراج به شکل‌های مختلف مقابله می‌کند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اخیرا تاکید کرد که اگر لبنان به حق خود درباره بهره برداری از منابع و ثروت هایش نرسید، رژیم صهیونیستی هم نخواهد توانست نفتی استخراج کند.

وی افزود: ما با جلوگیری از استخراج در میدان نفتی "کاریش" به دنبال یک دستاورد اخلاقی نیستیم، بلکه می خواهیم نفت خود را استخراج کنیم، بنابراین اگر لبنان حق خود را در این میدان نفتی نگیرد، رژیم صهیونیستی هم در هیچ جایی حق استخراج نفت یا گاز را نخواهد داشت. 

نصرالله تاکید کرد: امروز دشمن احساس ضعف می‌کند و خواهان جنگ نیست، زیرا می‌داند درصورت درپیش گرفتن راه جنگ، حریف مقابل فقط حزب‌الله نخواهد بود بلکه ممکن است کل محور مقاومت را مقابل خود قرار داده و موجب نابودی خود شود. در پیش گرفتن راه جنگ برای اسرائیل گزینه ای بسیار پرخطر و پرهزینه خواهد بود.

وی پیش از این نیز درباره تنش دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی تصریح کرد: اگر میانجی آمریکایی بیاید و آنچه را که لبنان می‌خواهد بدهد، ما به سمت آرامش می‌رویم و اگر آن چیزی را که دولت می‌خواهد ندهد، رو به درگیری می رویم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha