نخست وزیر یونان: به رغم تهدیدهای اردوغان مسیرهای ارتباطی را حفظ می کنیم

تهران- ایرنا- نخست وزیر یونان امروز یکشنبه در واکنش به اظهارات اخیر اردوغان مبنی بر احتمال حمله نظامی ترکیه به یونان گفت: آتن برای باز نگه‌داشتن مسیرهای ارتباطی با ترکیه تلاش می‌کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از رویترز، «کریاکوس میتسوتاکیس» در جریان یک نشست خبری در نمایشگاه بین‌المللی تجارت «تسالونیکی» که هر ساله در یونان برگزار می‌شود،‌ با بیان اینکه سخنان اخیر رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه برای من «غیرقابل قبول» است تاکید کرد: با وجود این آتن در راستای حفظ کانال‌های ارتباطی با آنکارا تلاش می‌کند.

هفته گذشته، رییس جمهوری ترکیه در ادامه هجمه‌ها علیه یونان در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال حمله نظامی به یونان گفته بود که شاید این حمله یک شبه اتفاق بیفتد.

اردوغان در ادامه تاکید کرده بود که جزایری وجود دارد که کنترل آن در دست یونان است و در آن پایگاه نظامی احداث کرده‌اند، اگر تهدیدات غیر قانونی آتن علیه ما ادامه پیدا کند، [ما اقدامی خواهیم کرد]؛ چرا که صبر ما نیز حد و اندازه‌ای دارد.

پیشتر نیز وی به یونان هشدار داده بود که اگر به آزار و اذیت جنگنده‌های ترکیه بر فراز دریای اژه ادامه دهد، بهای سنگینی خواهد پرداخت.

ترکیه که بیش از ۷۰ سال عضو ناتو بوده، به شکایت از اقدامات تحریک آمیز و لفاظی های مکرر یونان در منطقه در ماه‌های اخیر، از جمله مسلح سازی جزایری در نزدیکی ساحل ترکیه که بر اساس یک معاهده غیرنظامی شده‌اند، پرداخته و گفته است که هدف از چنین اقداماتی بی اثر کردن تلاش‌های مبتنی بر حسن نیت این کشور به نفع صلح است. 

در مقابل آتن استدلال می‌کند که سربازان در این جزایر مستقر شده‌اند تا کشتی‌هایی را که از ساحل غربی ترکیه نزدیک می‌شوند، دفع کنند.

در این میان بر اساس اعلام منابع وزارت دفاع ملی ترکیه، یونان در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱۰۰ بار حریم هوایی و آب های سرزمینی ترکیه را نقض کرده است.

دو سال پیش، زمانی که هر دو کشور کشتی‌هایشان را برای جستجوی منابع انرژی به آب‌های مورد مناقشه مدیترانه شرقی اعزام کردند، به آستانه رویارویی نظامی رسیده بودند.

اردوغان و میتسوتاکیس در ماه اسفند در استانبول گفت‌وگوهای نادری داشتند، اما مدتی بعد روابط دو کشور همسایه به دلیل رقابت بین آن‌ها بر سر تسلیحات آمریکایی دوباره تیره شد.

آتن در ماه خرداد به طور رسمی برای جت‌های جنگنده F-۳۵ ساخت آمریکا اعلام درخواست کرد. در حالی که ترکیه پس از رد شدن سفارش جنگنده‌های F-۳۵ به دلیل پذیرش تحویل سیستم دفاع موشکی پیشرفته روسیه در سال ۲۰۱۹ از طرف آمریکا، در حال مذاکره برای خرید F-۱۶ است.

این اظهارات نخست وزیر یونان در حالی مطرح شده است که گارد ساحلی ترکیه شامگاه شنبه با صدور اطلاعیه‌ای مدعی شد که نیروهای یونان به روی یک کشتی تجاری در دریای اژه شلیک کرده‌اند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha