۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۸:۰۰
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84884206
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

طرح "حریم فرهیختگی" در دانشگاه اصفهان اجرا می‌شود

اصفهان–ایرنا– مدیر امور فرهنگی معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان از اجرای طرح موسوم به "حریم فرهیختگی" از سال تحصیلی جدید در این دانشگاه خبر داد و گفت: این طرح در زمینه عفاف، پوشش و رفتار دانشجویی است و با رویکرد تربیتی و فرهنگی اجرا می‌شود.

احمد عزیزخانی، روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان بمنظور ایجاد الگوی عملی در حوزه عفاف، پوشش و رفتار دانشجویی اقدام به تهیه طرحی با عنوان "حریم فرهیختگی" کرده است که این طرح پس از یک دوره آزمایشی در فصل بهار امسال، بطور عملیاتی از مهر سال تحصیلی جدید اجرا خواهد شد.

وی با بیان‌اینکه مجموعه فعالیت‌های مربوط به حوزه حجاب، پوشش و عفاف دانشگاه اصفهان در قالب این طرح آماده است، اظهار داشت: این طرح از مرحله اطلاع‌رسانی و گفتمان‌سازی آغاز و به مشاوره و تعامل دانشجویان و استادان ختم می‌شود.

مدیر امور فرهنگی معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان گفت: در این طرح تلاش می‌شود تا دانشجویانی که رفتار و پوشش آنها خارج از ضوابط دانشگاه است در یک فرایند و فضای تعاملی، مشاوره و گفتمان علمی، به این باور برسند که لازم است ضوابط موجود را رعایت کنند و در این زمینه اقناع شوند.

وی با تاکید بر وجود اتفاق نظر بین بخش‌های مختلف جامعه در باره موضوع حجاب و عفاف و پرداختن به آن در چارچوب اسلامی و ایرانی اضافه کرد: این موضوع از طریق روش‌های مختلف ایجابی یا سلبی پیگیری می‌شود و اختلاف نظرهایی نیز در باره آن وجود دارد اما در طرح "حریم فرهیختگی" دانشگاه اصفهان تلاش شد تا با یک نگاه مُعتدل و میانه‌رو به این موضوع پرداخته شود.

عزیرخانی با اشاره به اینکه طرح مذکور در چهار گام تعریف شده است، توضیح داد: در گام نخست، اطلاع رسانی و گفتمان‌سازی در باره پوشش و رفتار دانشجویی توامان با هم انجام می‌شود که در آن از روش‌هایی مانند برپایی نشست‌های علمی، کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه های مختلف استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه در گام دوم، دانشجویانی که رفتار و پوشش آنها در چارچوب ضوابط معمول دانشگاه نمی‌گنجد، شناسایی می‌شوند، اظهار داشت: رفتار بیشتر این دانشجویان ناشی از ناآگاهی است و زمانی که به آنها اطلاع‌رسانی یا گوشزد لازم صورت بگیرد، ضوابط را نیز رعایت می‌کنند.

مدیر امور فرهنگی دانشگاه اصفهان به تشکیل کمیته‌ای با عنوان"تمییز" در چارچوب طرح "حریم فرهیختگی" اشاره و اضافه کرد: در مرحله سوم دانشجویانی که رفتار و پوشش آنها در چارچوب ضوابط دانشگاه نیست، به این کمیته معرفی خواهند شد.

عزیزخانی با تاکید براینکه این کمیته با کمیته انضباطی دانشگاه متفاوت است و در این مرحله، هیچ مورد رسمی در پرونده و سوابق دانشجو ثبت نخواهد شد، تصریح کرد: در گام چهارم، دانشجویان معرفی شده به کمیته مزبور به مشاوران فرهنگی و استادان داوطلب ارجاع می‌شوند تا در یک فرایند تعاملی و دوجانبه، در باره ضوابط دانشگاه با آنان گفت‌وگو شود.

وی با اشاره به اینکه نتایج حاصل از این گفت‌وگوها و تحلیل و بازخورد آنها به کمیته تمییز منتقل می‌شود تا نقاط ضعف و مسائل موجود شناسایی و برطرف شود، گفت: اعضای کمیته تمییز، نمایندگان دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، کمیته‌های فرهنگی و انضباطی، مرکز مشاوره دانشجویی و معاونت دانشجویی دانشگاه هستند.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح مشمول دانشجویان دختر و پسر خواهد بود، خاطرنشان کرد: مواردی مانند خالکوبی و لباس‌های نامتعارف در بین دانشجویان پسر نیز خارج از ضوابط رفتاری و پوشش دانشجویی محسوب می‌شود.

مدیر امور فرهنگی دانشگاه اصفهان گفت: طرح حریم فرهیختگی، اردیبهشت و خرداد امسال بطور آزمایشی برای حدود ۳۰۰ دانشجوی دانشگاه اصفهان اجرا شد که نتایج خوبی نیز به همراه داشت و با فرایند تعاملی و مشاوره، موارد مربوط به ۲۹۶ نفر از آنها برطرف شد.

وی با تاکید بر اینکه کمیته تمییز در طرح مذکور با هدف پیشگیری از اِعمال نگاه سلیقه‌ای تشکیل شده است، تصریح کرد: در این کمیته پنج نفر از نهادهای مختلف باهم تبادل نظر می کنند تا به موارد موجود در فضای علمی و فرهنگی رسیدگی شود.

عزیزخانی با بیان‌اینکه مبنای این طرح، واقعیت‌های جامعه و اطراف ماست، افزود: هیچ نگاه بسته یا محدودکننده‌ای در این طرح وجود ندارد بلکه تلاش می‌شود تا با نگاه تعاملی و فرهنگی، به این موضوع پرداخته و شرایط مطلوبتر شود.

وی با اشاره به اینکه معیارها و ضوابط پوشش و رفتار دانشجویی از روش‌های مختلف مانند سامانه‌های دانشگاه، نصب تابلوها و تولید محتوا در فضای مجازی برای دانشجویان اطلاع رسانی شده است، اظهار داشت: طرح حریم فرهیختگی در نشست اخیر مدیران فرهنگی دانشگاه های سراسر کشور بعنوان طرح برگزیده به سایر دانشگاه‌ها معرفی شد.

دانشگاه اصفهان بعنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود ۱۷ هزار دانشجو و ۷۰۰ عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha