تامین سرویس مدارس استان یزد طی چند هفته اخیر به یکی از مشکلات و معضلات استان و شهر یزد در آستانه بازگشایی مدارس مبدل شده است، از یک سو خانوادهها برای تامین سرویس فرزندان خود دغدغه دارند و از سوی دیگر موسسات مینی بوسرانی و سواری زیر بار قیمت های مصوب شورای شهر نمی روند.
شورای شهر یزد برای خودروهای مینی بوس افزایش ۹۴ درصدی قیمت و برای سواری ها از ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت نسبت به سال تحصیلی گذشته مصوب کرده اما موسسات حمل و نقل آن را به صرفه نمی دانند و حاضر به عقد قرارداد با مدارس نیستند و حالا استاندار یزد هم به موضوع ورود کرده و برپایی جلسات متعدد در استان حاکی از اهمیت موضوع دارد؛ موضوعی که تا این لحظه هنوز لاینحل مانده و به نتیجه مثبت ختم نشده است .
برپایی جلسهای جدید با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار برای مشخص کردن نرخ سرویس ها و آوردن موسسات حمل و نقل به پای کار، آخرین نوع از این جلسات بوده که هنوز به نتیجهای خاص منجر نشده است .
سرهنگ مهدی زارع روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با بیان اینکه باید سرویس های جمعی و خودروهای ویژه سرویس دهی را وارد کار کنیم تصریح کرد: اتکای مسوولان بیشتر بر روی سرویس های مردمی است در حالی که ساز و کار آن فراهم نشده است، اگر قرار است سرویس های مردمی وارد شوند باید جذابیت آن هم تامین شود که این جذابیت همان درآمد مکفی و به صرفه برای آنهاست.
وی به هزینه های خودروها مانند نرخ لاستیک، بنزین و اصطهلاک آنها اشاره کرد و گفت: باید این مسائل را مد نظر داشت و راه را اشتباه نرفت.
سرهنگ زارع یادآور شد: تبعات افزایش قیمت سرویس را صرفا خانواده هایی می دهند که دانش آموز دارند اما عدم تبعات تامین سروس مدارس را باید کل جامعه بپردازد.
وی به تبعات تامین نشدن سرویس های جمعی مدارس و روی آوردن خانوادهها به خودروهای شخصی که منجر به ورود انبوهی از خودرو به خیابانها میشود اشاره و گفت: راهبندان و گره کور ترافیکی که از درب منزل آغاز میشود از جمله تبعات منفی این معضل است.
به گفته وی در مناطق و معابری که گاهی تا ۱۰ مدرسه وجود دارد، خیابان و کوچه های اطراف این مدارس به طور کامل قفل می شود .
رییس پلیس راهور یزد بیان کرد: در اول مهرماه ناگهان معابر ما با افزایش دهها هزار خودرو جدید روبرو می شود و این در حالیست که حجم معابر شهر یزد در ۲۰ سال گذشته ثابت مانده و لذا حجم معابر با افزایش خودرو هیچ تناسبی ندارد.
وی درگیر شدن خودروهای امدادی در پیچ و خم ترافیک های خود ساخته را از دیگر معضلات ترافیک سنگین ناشی از عدم تامین سرویس مدارس دانست و اظهار داشـت: درگیر شدن آن بخش از جامعه که دانش آموزی ندارند و باید به کارهای روزمره خود بپردازند هم معضل دیگر این حوزه است.
وی بحث امنیت را هم عنصر مهم دیگر این بخش دانست و اضافه کرد: وقتی معابر ما شلوغ و ترافیک سنگین حاکم شود تصادفات و درگیریها و به هم ریختن اعصاب رانندگان هم بوجود می اید و گاهی ۲ راننده به جان هم افتاده و صحنه های زشت و گاهی حادثه انگیزی ایجاد می کنند.
سرهنگ زارع به افزایش تصادفات جانی و مالی هم اشاره و گفت: آلودگی هوا که منجر به تشدید بیماری بیماران قلبی و تنفسی میشود هم از دیگر پیامدهای حضور انبوه خودروها در خیابانهاست.
این مسوول انتظامی افزود: نباید بعلت وجود والدینی که دانش آموز دارند حق دیگر اقشار جامعه را نادیده گرفت.
وی تصریح کرد: بلوارهای پاکنژاد، آیت الله خامنه ای، طالقانی، قندی، جمهوری اسلامی و میادین معلم، باهنر، دانش آموز و اطلسی از جمله اماکن پر تردد در زمان بازگشایی مدارس هستند.
نظر شما